Lämplig mtb för multisport?

cookieman

Ny medlem
Tjena!
Jag har tänkt börja multisporta, har ingen cykel i nuläget.
Vill köpa en bra mtb som är lämplig för multisport tävlingar.
Ny eller begagnad spelar ingen roll, har inte tänkt lägga en förmögenhet på den.
Får man nått bra för 5000:- eller måste man lägga mer pengar?

Tacksam för bra svar!

Tjena!
Kul att du vill köra lite multisport!
Standardråd som gäller är: hardtail med så bra komponenter som möjligt.
Det kommer säkert att gå utmärkt med en hoj för 5 papp, men kolla så att det inte är allt för slitet (med andra ord så rekommenderar jag beg cyklar).
Heldämp är lite overkill på multisport, ofta fungerar helstelt. Har själv funderat på att köra cx, vilket kanske är lite extremt...
Hur som helst, välkommen till multisporten!

Ok!
Jag förtydligar mig, cyklar är helt nytt för mig.
Om det är ngn som kan ge en konkret rekommendation på en cykel, alt skriva ner några rader med komponenter att leta efter?
Finns det några bra beg forum resp, var letar jag efter cyklar att köpa?

Tack!

Hur långa evenemang ska du ut på? Är det grusvägar eller rakt genom skogen? Ta en som känns bra att cykla så långt som du har tänkt att göra. Det finns massor med tips under läsvärt på både nyköp och begköp. Provcykla och fundera igenom hur du tänker använda den.

jag byggde en cykel åt en kompis som ska börja med multisport förra veckan. Det jag tror man ska tänka på är att ha en cykel som är så enkel att sköta som möjligt, så ifall något skulle hända, att det då enkelt går att laga den... Så mitt tips är att köpa en begagnad i bra skick med V-bromsar, stålram och lite tåligare hjul. Den jag byggde ihop blev både lätt, har geometri för snabba grusvägar och är grov nog för att tåla allt möjligt stök. Är bättre och köpa en lite äldre cykel för mindre pengar som dessutom är betydligt bättre, en stålram t ex är väldigt bekväm på längre turer och speciellt på långa grusvägs turer.

Hej,

Skall du köra svenska cupen? I såna fall långa eller korta banan? Eller är det ännu längre turer som du skall iväg på?

Är det svenska cupen så skall du ha en snabb ht. Att hålla på och satsa på robusthet är ingen vits, tävlingarna är så pass korta att du ända inte "har tid" att hålla på att mecka. En hoj som passar långlopp passar dessa multisporttävlingar.

I alla tävlingar jag har kört i svenska cupen (både korta och långa klassen) har det funkat utmärkt med en lätt snabb ht. Det blir rätt mycket grusväg, särkskilt när det gäller cykel-O.

Det näst bästa cykeltipset är ett bra kartställ att fästa på styret. ALLA andra kartvarianter suger för cykling.

För längre tävlingar kan ju möjligen en lite robustare fs vara att tänka på - jag vet inte (än).

Ses vi i Nora till helgen?

//Erik

Tja!
Har tänkt köra långa sträckan i Svenska cupen.
Har du nå tips på en bra cykel i 5000-7000:-, ny eller beg spelar ingen roll.
Är som sagt en fullkomlig novis när de gäller cyklar.
Var i stockholm finns en bra cykelaffär med lite mer kunnig personal som kan hjälpa till?
Köper som sagt helst en beg bättre cykel än en ny sämre.

tack!

robust menar jag att man kan skippa hydraulbromsar och 200tums fjädringsväg och växlar som håller för tuffa tag. Stålram har den fördelen att det är väldigt bekvämt på grusväg och en bra stål cykel är bra mycket lättare än en dålig tråkig instegs alu hoj...

Jag byggde en Orange P7 (ltd) till min kompis o han fick den för 3papp med nästan full xt och genomgående bra grejer. Så mitt tips är att kolla runt lite själv.

Bra tips, kan dock vara läge att kolla drivlinan på en så pass gammal hoj.

captain8track har rätt i att du behöver en simpel hoj. Snabb och lätt är grejjen.

Skall du köra långa banan så vill jag återigen trycka på att skaffa ett riktigt kartställ - cykel-O sträckorna är rätt långa och kan vara påfrestande om det är knöligt att läsa kartan.

Dessutom är det i min värld ovärderligt med camelback när du tävlar i multisport. Underlättar växling massor. Dessutom är det mer praktiskt än du tror vid paddling - dra flytvästen över bara.

//Erik

tänk på att kolla fälgarna på hojen du köper bara, fälgbanorna får inte vara helt slitna och ekrarna ska vara spända... lätt o glömma denna viktiga detalj, pruta sen ner vad en ny kedja och kasset kommer kosta dig. 8 delade grejer är inte så dyra nu t ex, vilket är bra.

Tillbaka
Topp