Lämplig XC-ram till min korta överkropp

abel

Ny medlem
Tjena,
Jag är på jakt efter en ny ram. Mitt problem är att jag har gräsligt långa ben i förhållande till min underkropp (tot 178 cm). Följden blir att jag i regel får sätta mig på en 16 tums-ram för att nå fram till styret. Vilka märken/ramar kan ni rekommendera med korta överrör? Jag har inte bestämt mig hurvida det ska bli en hard-tail eller heldämpad hoj. Är lite sugen på CUBEs' heldämpade hojar.. Blir inte riktigt klok på geometrin dock. Testade en 18 tum som kändes stor. På 16 tummarn fick jag lov att dra upp sadeln för högt. För närvarande cyklar jag på en merida matts speed med en kortare styrstam och framskjuten sadel. Kan tänka mig både lösa ramar och kompletta cyklar. Budget < 20 000. Hojen kommer att användas till cross country.

Tacksam för svar,
Mattias

Hur är det med de s k WSD-cyklarna (Women Specific Design)? Har de kortare eller längre överrör än "herr"-cyklarna?

scott contessa är ju tjejspecifik, med kortare överrör, hjulbas etc. Den ser inte så tjejig ut heller tycker jag. Dock är den inte jätteprisvärd.
Annars så har jag för mig att dom sa att just merida är ganska korta när jag köpte min (jättelånga) nishiki.

Seven kan säkert fixa ihop nåt passande. Oj, var det 20k KRONOR du hade. Då kanske du kan köpa Cuben i 16" och en längre sadelstolpe?

Senast redigerad av en moderator:
museew skrev:
-------------------------------------------------------
> Seven kan säkert fixa ihop nåt passande. Oj, var
> det 20k KRONOR du hade. Då kanske du kan köpa
> Cuben i 16" och en längre sadelstolpe?
>
>
>
> Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2005-08-17
> 16:58 av museew.

Hade faktiskt lite funderingar på det..

Lotta B skrev:

"Konas överrör är inte så långa"

Konas överrör (effective top tube) är lika långa som de flesta andra XC-hojar:

ex
Kona Kula 17": 58 cm Scott Scale 17": 57 cm Specialized 17": 58cm, Trek 17,5" 59cm
Kona Kula 19": 60 cm Scott Scale 19": 60 cm

Gary Fischer skiljer sig dock från övriga genom att de har betydligt längre effective top tube så den skall du undvika.

Men var är egentligen problemet? Köp en 16" cykel av valfritt märke och skaffa sedan en lång och vacker sadelstolpe. Kanske en något kortare styrstam och vid behov något längre vevarmar. Sadelstolpe och styrstam är prylar de flesta med tiden byter ut ändå för att personalisera sin ögonsten.
Det finns många fördelar med en låg och kompakt ram. Har du utrymme att höja sadeln ordentligt över styret får du en sittställning som eftersträvas av många XC-cyklister.

lycka till
Peppe

Cannondale har ofta korta ramar. Ex är Fxxxx i strl. small 56.5cm topprör horisontellt mätt. En Roox 42cm eller Thomson Elite 41cm sadelstolpe som inte har någon offset knuffar fram dig ytterligare nån cm. Kort styrstam, 50-70mm gör kanske styrningen lite för rapp, men styret kommer närmare sadeln. Om det fortfarande är för långt, så vete fan.. =)

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp