Lämpliga däck för cykling i Norge?

Bele

Aktiv medlem
Vi kommer att bo i Åndalsnesområdet respektive Stryn (Geirangerfjordentrakten). Huvudfokus är Trollstigen, Dalsnibba och Örnesvingen, dvs landsväg. Det kommer att kompletteras med annan cykling, i skrivande stund oklart var och fördelning mellan asfalt och grus och hur grusvägarna i de trakterna är. Vi har fått tips om gruscykling av @weldion.

När jag kollade vad jag har hemma så blev jag lite överraskad, det var mest däck för gruscykling. Följande finns hemma:

Vittoria Terrano 622*40
Gravelking SK 622*40
WTB Riddler 622*37
Schwalbe G-one 622*35

Riddlerdäcken går märkbart trögare på asfalt än mindre mönstrade däck. Terrano respektive Gravel King SK har jag inte testat, men åtminstone Terrano har ett utpräglat terrängmönster. G-one är ett bra universaldäck, men jag har bara beggade hemma och deras punkteringsskydd försämras ganska snabbt.

Grepp i väta har hög prio.

Någon som har testat Gravelking SK respektive Terrano och vill dela med sig av erfarenheter från asfalt respektive grus?

Funderar på att beställa något som kanske är mer lämpligt som kompromiss. Förslag? Kommentera gärna vilken, i förekommande fall, gummiblandning som är att föredra.

Senast ändrad:
Testcyklade nyss WTB Riddler-däcken igen. Samma erfarenhet som tidigare, dvs de känns tröga och tråkiga på asfalt och går därmed bort.

Bifogar bilder på de olika däcken

Gravelking SK. Jag mycket intresserad av om någon har använt dem. Jag har de utan mönster som jag tror bara heter Gravelking och är mycket nöjd med dem.

20260704_222014[1].webp

Vittoria Terrano

20260704_221042[1].webp

Schwalbe G-One

20260704_221125[1].webp

WTB Riddler

20260704_221019[1].webp

Tillbaka
Topp