Lämpliga ekrar till 20/24 ?

Obed

Aktiv medlem
Har konstaterat att det flexar för mycket bak med mina nya hjul. Det sitter 24 st 2,3mm breda ekrar bak. Tjockleken kommer jag inte ihåg.
Trodde jag hade fått punka på mitt 25mm däck, men det är nog inte enbart den sköna Vittoria-komforten som känns. Hjulet flexar nog en del.

Vilka ekrar ska man ha som är tillräckligt aero och lätta? Superstyvhet är inte nödvändigt.

Börja med att byta till DT Comp (eller motsv) på höger sida bak, det gör förhoppningsvis tillräckligt stor skillnad.

Du behöver inte heller oroa dig för att ekrarnas form skulle påverka aerodynamiken särskilt mkt.
Enl de tester jag har sett, av 28-ekrade hjul, så 'tjänar' man på aeroekrar, typ CX Ray, jmf med runda <1W vid 30km/h och 1-2W vid 40km/h.

/Håkan

Tack Håkan. Tänkte också höger bak men en hjulbyggare sade alla ekrar, även fram. Intressantast vore att börja med enbart kranssidan.

Det är Soul 2.0SL

s2pic1link.jpg

Nu är ekrarna spännda av en duktig hjulbyggare. De var nämnligen väldigt lösa. Tror detta ska lösa problemet men det vet jag efter en körning.

Om ekrarna inte var EXTREMT löst spända (är inte det en motsägelse?) så blir inte ditt hjul styvare, tyvärr.
En metalls styvhet beroro inte på hur hårt spänd den är.

Det gäller även hos hjul, kolla tex den här mätningen
tension.gif

Some believe that a wheel built with tighter spokes is stiffer.
It is not.
Wheel stiffness does not vary significantly with spoke tension unless a spoke becomes totally slack.

http://www.sheldonbrown.com/rinard/wheel/index.htm
Scrolla ned till 1. Does stiffness vary with spoke tension?

Men ett hjul med hårdare spända ekrar blir starkare, så det är ingen nackdel att få ekrarna uppspända.

/Håkan

HåkanC skrev:
-------------------------------------------------------
> Om ekrarna inte var EXTREMT löst spända (är
> inte det en motsägelse?) så blir inte ditt hjul
> styvare, tyvärr.
> En metalls styvhet beroro inte på hur hårt
> spänd den är.
>
> Det gäller även hos hjul, kolla tex den här
> mätningen
> http://www.sheldonbrown.com/rinard/wheel/tension.g
> if
> Some believe that a wheel built with tighter
> spokes is stiffer.
> It is not.
> Wheel stiffness does not vary significantly with
> spoke tension unless a spoke becomes totally
> slack.
> http://www.sheldonbrown.com/rinard/wheel/index.htm
>
> Scrolla ned till 1. Does stiffness vary with spoke
> tension?
>
> Men ett hjul med hårdare spända ekrar blir
> starkare, så det är ingen nackdel att få
> ekrarna uppspända.
>
>
>
> /Håkan

jaså. Nu är iaf ekrarna spända ett antal kvartsvarv och Fälg/nav centrerade och justerade en millimeter åt ena hållet. Men helt lealösa var ekrarna aldrig, mest dåligt åtdragna.
Kanske finns det fler än Sheldon som bevisar att att sidoflexet inte har betydelse med ekerspänningen?
Ska bli intressant att se om det stämmer med empiriska observationer samt två mekaniska.
Däcket gick emot staget ibland, och magneten falskade med varierande avstånd till hastighetssensorn. Få se om allt detta försvinner.
Däcktrycket skulle kunna ha flexat då det kändes som punka i en sväng. Förr eller senare kör man med lägre tryck i kurvor igen.

Tillbaka
Topp