Låna/testa stam+sadelstolpe med setback.

Skåning

Medlem
Jag tänkte först skriva i "låna verktyg- tråden" men bestämde sen för att skapa en ny tråd istället då det är komponenter och inte verktyg jag är ute efter.
Och det kanske även vore en idé att ha en fast tråd med namnet "Låna/testa komponenter" då jag antar att det finns rätt många som har diverse styren,stammar,sadlar,mm,mm liggandes i någon garderob.
Självklart går det att gissa och bara köpa in delarna men med distanser och liknande drar stammen iväg mot 1500-2000:- och en dropper med setback kostar det dubbla så det vore tacksamt att kunna testa innan man lägger dessa pengar.

Det jag hoppas komma över är en sadelstolpe med 25-30 mm setback och klämdiameter 30,9 mm samt en stam på ca 60 mm som passar ett styre på 31,8 mm.

Anledningen till detta test är att mina händer inte verkar tycka om upsweep på styret och när jag vrider styret så att denna försvinner minskar reachen vilket jag tänkte motverka med något längre stam, alternativt använda samma stam men ha sadeln längre bak beroende på vad jag tycker är skönast.
Angående sadeln tänker jag att om jag sitter lite längre bakom BB så borde jag kunna hålla emot lite mer av kroppsvikten med benen istället för med armarna. (jag har redan skjutit bak sadeln max på railsen)

Jag finns i skåne så det är en fördel om även delarna gör det. :) Och viss ersättning kan självklart komma på tal om önskemål finns..

DanielS

Aktiv medlem
Ett tips är att försöka köpa beg delar eller efterlysa i yardsale-tråden. Många har nog styrstammar och sadelstolpar liggande men det är knappast lönt att skicka för utlåning. Om den inte passar dig kan du sälja vidare för samma peng.

Jag tror t ex jag har en 60mm stam liggande som jag skulle kunna sälja för 100kr+frakt, har även en sadelstolpe men troligen för lite setback på den (hoppas inte det här var någon otillåten annonsering, var mer tänkt som ett exempel, ta bort texten om det är olämpligt).

Topp