Landis kastar eld på dopningsbrasan.....

Som sagt, jag är inte ute efter "cykelkänsla", vad nu folk lägger i ett sånt begrepp. Å andra sidan har jag testat just en sån liggcykel (tadpole, fast utan kåpa), och det var grymt skönt, även i svängar!

geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Som sagt, jag är inte ute efter "cykelkänsla",
> vad nu folk lägger i ett sånt begrepp. Å andra
> sidan har jag testat just en sån liggcykel
> (tadpole, fast utan kåpa), och det var grymt
> skönt, även i svängar!

jo, cykelkänsla är kanske ett lite vagt begrepp, så det kan vi skippa...

men är den helt stel så att den inte går att "lägga ner" vid kurvtagning? utan det borde det väl vara lätt att välta utåt i kurvor, eller tänker jag helt galet nu? jag har ju aldrig provat en sådan så jag är mest nyfiken

Tyngdpunkten är riktigt låg. Man har arslet bara ca 15-20 cm ovanför marken. Kombinerat med närmare 1 m mellan framhjulen så vill det mycket till att välta. Jag tänker nog iofs ha fjädring på framhjulen, men exakt vilken teknik får jag se då. Det enklaste hade varit ett simpelt parallellogram-four bar-system med en diagonal dämpare, men då har man problemet med "scrubbing" eftersom däcken tvingas röra sig tvärs på rörelseriktningen när länkaget aktiveras. Exakt hur mycket rörelse det blir i sidled och hur stor påverkan på däcken det får, det vet jag inte just nu. Beror lite på hur kort dämpningsrörelsen är också.

problemet med att ha vanlig fjädring är ju att den kommer ju att hjälpa cykeln att luta utåt när du svänger. även om tyngdpunkten är låg på liggcyklar så kan jag nog sätta en peng på att de tvåhjuliga lutar i svängarna, på samma sätt som man gör på en vanlig/riktig cykel. utan denna lutning känns det spontant som att man, om man nu inte välter, i alla fall på ett ganska obekvämt sätt kommer att pressas mot yttersidan av trehjulingen när man svänger.

men som sagt var, har ju ingen erfarenhet av detta personligen, så det kanske är ett icke-problem, alternativt något som man har löst på något smart sätt.

Cujo skrev:
> Har det avslöjats att Landis körde ligghoj i TdF
> eller hur kom ni in på liggcyklar egentligen?

Gott om plats att gömma dopingpreparaten i en sån. Troligen lönnfack överallt :D

En sån där "Tadpole trike", har den bottenplatta? Annars lär det ju spruta in slask och vatten om det skulle vara såna förhållanden.

JLarsson skrev:
> En sån där "Tadpole trike", har den
> bottenplatta? Annars lär det ju spruta in slask
> och vatten om det skulle vara såna
> förhållanden.

Den jag ska bygga blir helkapslad, så den har "golv" också. Framhjulen ska vara utanför själva kåpan, ungefär som på den här:
amphibious-velomobile-photo01.jpg

glöm inte en självläns då du förmodligen kommer svettas floder i den där sommartid..

när du ändå håller på, varför inte kasta in en motor också? eller typ köpa en bil? :)

bjorre skrev:
> Turbopropeller baktill oxå, inte illa :)

Tror du inte att den flyter också och att det där är propellern för vattendrift? ;)

Tja, den på bilden var bara för att illustrera framhjulens placering i förhållande till kåpan. Jag har inte tänkt göra en båt...

SuperApe skrev:
> Har han erkänt än?

Geologen har precis erkänt att han ska bygga en liggis och nu väntar vi på byggtråden!

en ställning ut genom fönstret där du riggar block, taljor och fan vet allt. då kan du enkelt hissa upp och ner cy.. eeh.. farkosten när du vill åka någonstans. :)

Cujo skrev:
> Har det avslöjats att Landis körde ligghoj i TdF
> eller hur kom ni in på liggcyklar egentligen?

Amerikanska sydeuropeer dopar sig för att vi har kallt i Sverige,
om alla i Sverige skaffar liggcyklar med kåpa försvinner dopingproblemet.

/Magnus

om du nu ska tillbringar ett par år med konstruktionen och vänta på att flytta från din lägenhet, kommer då inte färdigställandet av farkosten att sammanfalla med din flytt till Spanien?

geologen skrev:
> Haha, du får nog vänta några år. Tänker fan
> inte bygga 30 kg liggcykel när jag bor på tredje
> våningen! :D

Nu är du lat. Jag var i Murmansk 1977 och på var och varannan balkong på t ex tjugonde våningen stod ryska järnslädar till cyklar. Du vill väl inte vara klenare än en rysk cykelkommunist?

fredrikw skrev:
> om du nu ska tillbringar ett par år med
> konstruktionen och vänta på att flytta från din
> lägenhet, kommer då inte färdigställandet av
> farkosten att sammanfalla med din flytt till
> Spanien?

Haha!

Oskar skrev:
> Ja, det liggs för mycket i den här tråden.

Ligger med dropp på nätterna, som cykelproffsen... :P

Mer intressant lösning på Adventurelife.org som rattas av förre BIKE-gubben Steve Casimiro.

http://www.theadventurelife.org/2010/05/floyd-landis-is-more-credible-than-you-think/

Det dras en ovanligt intressant parallell till Hockey.
2 min eller 2 års utvisning?

As Adam Meyerson opines, “You have to think about doping as the equivalent of slashing or crosschecking in hockey, or traveling in basketball – essentially any kind of play that’s subject to a penalty. When someone gets called for crosschecking, you don’t think of them as a cheater, do you? But of course, they’re breaking the rules. They are absolutely cheating. But it’s part of the game, and absolutely mandatory to be successful at the game, to hook or slash or crosscheck as much as you can, while still getting away with it. The point is not to NOT slash or hook. The point is to not get caught. In the previous generations of pro cycling at the highest level, this was the mindset. It’s not about morals or fair play. It’s just a game. It’s not real life, and this is how the game was played.”

och för en som egentligen inte hänger med i protourent men återigen läser boken "Bad Blood" vad är senaste status med Floyd "vs" Lance etc? enlighten me?

Att han inte hade bevis som höll en rättslig prövning och nu snarare är anklagad för lurendrejeri och falsk angivelse av amerikanska myndigheter... Mao rätt dåligt :-/ T

Det är lite som Vacchi skriver, kommer inte Novitzky få Lance fälld så kommer ingen göra det. Men det är väldigt mycket rök och det är väldigt många som ljuger om samma sak (att Lance dopat sig) i så fall.

Sant. I Sverige finns dock indiciebevisning. Men det ska vara väldigt starka indicier som inte går att bortförklara för att någon ska bli fälld endast genom det.

Skulle de t.ex. hitta oanvända blodpåsar med Armstrongs namn eller email där han på något sätt avslöjar sig... Inte så troligt kanske, nej.

Rekommenderar f.ö. den här artikeln om Armstrong från 2004.
http://www.arpuerta.com/040917.html

Jag kände inte till hela historien om att han var den tredje cyklisten i US Postal att drabbas av en dödlig sjukdom bland annat.

det hade varit roligt, om än inte troligt om det visade sig att han var oskyldig... Problemet är väl att fram tills dess att han är bevisat skyldig kommer han att vara jagad, oavsett om rätten tycker han är oskyldig. Jag hoppas verkligen han är ren, men sunt förnuft pekar på motsatsen.

Det skulle nästan kännas skönt om han själv erkände att han var dopad så hela cykelsporten kan dra ett stort fett svart sträck över hela 90-00 talet och börja om från början med "0" absolut "0" tolerans och livstidsavstängning vid minsta brott mot dopinglagarna.

Åker Lasse dit så är det mycket illa för cykelsporten. Jag hoppas verkligen att han är oskyldig samt att han bevisas som oskyldig.

MTBiker skrev:
> Åker Lasse dit så är det mycket illa för
> cykelsporten. Jag hoppas verkligen att han är
> oskyldig samt att han bevisas som oskyldig.

Om man ska vara noggrann så är det inte möjligt att bevisa att någon är oskyldig, det går bara att säga att det inte går att styrka att han är skyldig, eftersom nya sätt att dopa sig och nya sätt att testa och spåra dessa hela tiden utvecklas. Ett bevis för att han är oskyldig kan bara göras om man stannar utvecklingen, något som givetvis inte kommer att hända.

Det mest troliga scenariet av den här utredningen är väl ändå att han inte blir fälld i juridisk mening (svårt att hitta en "smoking gun" såhär många år i efterhand, samt att han säkerligen har en legion djävulskt skickliga advokater), men att berget av indicier som kommer att komma i dagen blir så överväldigande att ingen utomstående betraktare någonsin kommer att tro att han var ren. Och det är väl i så fall inte direkt det bästa utfallet för cykelsporten.

Tillbaka
Topp