Landsväg, storlek och reach, mumiemetoden?

ErikOls

Medlem
Kollar på ny landsvägshoj inför nästa år.
186 cm lång och "alla" tabeller säger att jag ska ha L eller XL.
Samtidigt finns det de som säger att detta är en myt, bla youtubern nedan som har en "mumiemetod".

Testat lite olika storlekar och ska jag ha en stem på 100 mm så ska jag ha en cykel i typ storlek S (eller kanske M) för att lyckas med mumiemetoden.
Måste också säga att jag sitter bättre och mer avslappnat med mindre reach så det känns lockande att välja en mindre cykel baserat på detta.

Tankar kring detta?

Testat lite olika storlekar och ska jag ha en stem på 100 mm så ska jag ha en cykel i typ storlek S (eller kanske M) för att lyckas med mumiemetoden.
Måste också säga att jag sitter bättre och mer avslappnat med mindre reach så det känns lockande att välja en mindre cykel baserat på detta.
Jag testade snabbt på en cykel jag sitter bekvämt på och då hamnar händerna där han säger att dom ska vara, men det är en large (stack=589 mm, reach=396 mm) och jag är 183 cm lång (med relativt långa ben, tror jag har ett grenmått på 88-89 cm).

Vad är det för cykel du tittar på? Om det inte är helt fel storlek går det att justera rätt mycket med stamlängd och hur många spacers man har så att man kan prova sig fram till det man gillar. För bekväm sittställning skulle jag själv vara försiktig med att köpa en cykel med för låg stack.

Försiktigt med rekommendationer av tillverkaren. Canyon använder till exempel innerbenlängd som är värre än att använda hela lägnden.

Mycket berör på vad du föredrar. Jag vill t.ex. har riktigt låg stack och hamnar därför ofta på en storlek mindre än vad tillverkare rekommenderar. Som mkallstrom säger kan det vara tvärtom om man vill har styret högre.

Det är lurigt, detta. Det hjälper oftast inte att testa sig fram, i alla fall inte som nybörjare, för man har ju inga referenspunkter. ”Känns det här dåligt för att jag är ovan, eller för att jag sitter fel, eller för att ramen är för stor?”

Jag har utgått från gamla tumregler och gradvis justerat efter dem. Har fungerat bra men tar tid. Jag har lång överkropp och korta ben och är 175 cm.

Jag trivs bäst i öppna landskap på en ganska liten ram med längre stam och lägre styre (numera).

Senast redigerad av en moderator:
Tack för svaren!

Måttet på bilden nedan har jag på min cykel idag 77,5 cm. Då träffar jag där fingrarna börjar i slutet av handflatan. Ska jag istället träffa början av handflatan så blir måttet (typ 72-73 cm). Givet en stam på 10 cm och att hodsen tar typ 9 cm så behöver jag en effektiv top tube längd på 54 cm.

En Roubaix som exempel har:
52 - 534mm54 - 550mm56 - 569mm

matt.jpg

Vilka är era mått enligt bilden ovan?

Det optimala just nu känns som att köpa en Medium med okapad framgaffel och få med extra distanser. Sedan gå upp till 110 mm styrstam om det blir för snålt. Istället för att göra tvärtom och få en mer nervös cykelupplevelse med en kortare styrstam. Av bara farten kanske man då också kan köra med 170 mm vevarmar som tydligen också ska vara bättre än original 175 på en L eller XL.

Men motbevisa mig gärna. :)

Det optimala just nu känns som att köpa en Medium med okapad framgaffel och få med extra distanser. Sedan gå upp till 110 mm styrstam om det blir för snålt. Istället för att göra tvärtom och få en mer nervös cykelupplevelse med en kortare styrstam. Av bara farten kanske man då också kan köra med 170 mm vevarmar som tydligen också ska vara bättre än original 175 på en L eller XL.

Det går så mycket trender i detta också, tror jag att man måste vara medveten om. Jag ligger mycket i bocken, de flesta moderna cyklister håller i hoodsen nästan hela tiden. Det beror på vad man själv trivs med, sedan får man anpassa sin sittställning efter det o s v, o s v.

Om man ska säga att 170 mm vevar är bättre än 175 mm får man nog åtminstone specificera vad man lägger in i ordet bättre.

Personligen har jag haft cyklar med 172,5 mm och 175 mm. Kan vara "placebo", men jag inbillar mig i alla fall att jag känner skillnad och att jag för plattcykling föredrar kortare och för bergscykling föredrar längre, ffa när det blir brantare så att jag står mkt upp.

Så utifrån mitt perspektiv och en bättre-definition som är vad som känns bättre för mig är svaret att det beror på tillämpning vad som är bäst.

Om man ska säga att 170 mm vevar är bättre än 175 mm får man nog åtminstone specificera vad man lägger in i ordet bättre.

Personligen har jag haft cyklar med 172,5 mm och 175 mm. Kan vara "placebo", men jag inbillar mig i alla fall att jag känner skillnad och att jag för plattcykling föredrar kortare och för bergscykling föredrar längre, ffa när det blir brantare så att jag står mkt upp.

Så utifrån mitt perspektiv och en bättre-definition som är vad som känns bättre för mig är svaret att det beror på tillämpning vad som är bäst.

Tja, det kanske är subjektivt också men jag har fastnat på att det går åt mindre syre och att man inte belastar höft och knä lika mycket (45 år).

Hej,
Det här är inte helt okomplicerat och är som andra skriver en fråga om tycke och smak.
Generellt skulle jag säga att:
Om du vill sitta "sportigt/aero" och tittar på en cykelmodell som säljs som sportig, välj en storlek mindre än rekommenderat och köp en längre styrstam.
Men glöm för allt i världen inte att titta på sadelstolpens set-back. Kör du med 20mm setback bör du kanske backa styrstammens längd med motsvarande, men det beror ju också på hur din kroppsform är.
Olika styren har ju också olika reach, så en modell kan ha en 80mm styrstam men ett styre med 100mm reach och en annan kan ha en 100mm styrstam men 80mm i reach. Det blir lika långt från styrhuvudet till hoodsen, men måste ju också beaktas.

Det bästa är nog att utgå från en cykel du upplever att du sitter skönt på och kan göra det i 2h, sedan kan du börja laborera beroende på ambition. Men det är lättare (tycker jag) att justera en storlek mindre jämfört med en storlek för stor.

Det går så mycket trender i detta också, tror jag att man måste vara medveten om. Jag ligger mycket i bocken, de flesta moderna cyklister håller i hoodsen nästan hela tiden. Det beror på vad man själv trivs med, sedan får man anpassa sin sittställning efter det o s v, o s v.
En anledning till detta, som jag förstått det, är att du exponerar mindre kroppsyta mot luften om du ligger horisontellt med underarmarna mot "vägen" med händerna på hoodsen. Händerna bryter luftmotståndet och underarmen utgör därför inget/litet luftmotstånd jämfört med att ha händerna i bocken där underarmen exponeras.

En anledning till detta, som jag förstått det, är att du exponerar mindre kroppsyta mot luften om du ligger horisontellt med underarmarna mot "vägen" med händerna på hoodsen. Händerna bryter luftmotståndet och underarmen utgör därför inget/litet luftmotstånd jämfört med att ha händerna i bocken där underarmen exponeras.
Aero hoods, som det kallas. Men helt hopplös ställning att hålla i längden (tycker jag).

Om du kikar i geometri-tabellerna så finns ett mått som heter "stack" eller "ramhöjd" som vissa tillverkare använder. Brukar ligga runt 530mm för en "sportig" ram i storlek S. Måttet blir en sätt att se hur mycket "fällkniv" du blir på cykeln. Ett annat sätt att se det är hur mycket "drop" du får från toppen av sadeln ner till överkant av styret. Givetvis avhängigt i hur långa ben du har. Mer än 10cm anser jag som ganska "sportigt/aggressivt" och kan uppfattas som obekvämt. Jämför gärna måttet mellan två modeller av samma storlek, exempelvis Trek Émonda och Domane.
Om du trivs med kort reach och kanske gillar en mer "upprätt" körställning, som kortare reach gör, så tycker jag du ska kika på modeller med sk. Endurance geometri, alltså högre stack och kortare reach.

Tja, det kanske är subjektivt också men jag har fastnat på att det går åt mindre syre och att man inte belastar höft och knä lika mycket (45 år).

De skriver själva:

"... we determined modest changes in oxygen consumption across the large variations in crank length (145 to 190 mm) that we implemented. So switching from 175 to 172.5 mm would likely have little measureable or even undetectable benefit. The main point is that you would be safe switching to shorter cranks for aerodynamic reasons....” (min fetstilsmarkering)

Dessutom får jag en känsla vid snabb skumning att detta handlar om sittande cykling. Som jag skrev ovan är min förkärlek för 175 mm jämfört med 172,5 mm främst baserad på uppförscykling i brantare lutning. Då borde väl om något en lite längre hävarm vara fördelaktig vad gäller belastning. Aerobitar kan man nog lämna därhän när man närmar sig ensiffrig fart mätt i km/h.

Tack för svaren!

Måttet på bilden nedan har jag på min cykel idag 77,5 cm. Då träffar jag där fingrarna börjar i slutet av handflatan. Ska jag istället träffa början av handflatan så blir måttet (typ 72-73 cm). Givet en stam på 10 cm och att hodsen tar typ 9 cm så behöver jag en effektiv top tube längd på 54 cm.

En Roubaix som exempel har:
52 - 534mm54 - 550mm56 - 569mm

Visa bilaga 661001

Vilka är era mått enligt bilden ovan?
Du kan ta en bra bild på din nuvarande cykel och mät dess stack och reach på bilden, då har du något vettigt att jämföra med, som inte är beroende på sadelinställning (eftersom den går att ställa in ganska enkelt på alla ramar som passar hyfsat bra).

Såhär gör jag:
- Ställ cykeln så upprätt som möjligt framför en vägg
- lägg ett måttstock direkt bredvid hjulen
- ta en bild från ca. 50cm höjd över marken, rakt från sidan och med så långt avstånd som möjligt (telefoto funkar bäst)
- målet är att bilden inte förvrängs så gott det går (om båda hjul är runda och lika stora i bilden har man lyckats bra)
- ladda bilden i datorn och öppna i bildbearbetningsprogramm
- rotera tills hjulaxlarna är helt horisontala i förhållande till varandra (här ska man vara noggrann)
- lista ut med hjälp av referensmåttstock hur stor en meter är i antal pixlar
- mät stack och reach i bilden i pixlar och räkna om till millimeter

Om man har en bra bild kan man mäta med nästan millimeternoggrannhet.

Någon postade här för för länge sedan den magiska formeln:
(Längd-benlängd)/0,53

Jag har väldigt kort överkropp och långa ben och kan inte gå på tillverkarnas rekommendationer gällande ramstorlek. Då måste jag köpa en jättekort stam för att nå fram till styret.

Du kan ta en bra bild på din nuvarande cykel och mät dess stack och reach på bilden, då har du något vettigt att jämföra med, som inte är beroende på sadelinställning (eftersom den går att ställa in ganska enkelt på alla ramar som passar hyfsat bra).

Såhär gör jag:
- Ställ cykeln så upprätt som möjligt framför en vägg
- lägg ett måttstock direkt bredvid hjulen
- ta en bild från ca. 50cm höjd över marken, rakt från sidan och med så långt avstånd som möjligt (telefoto funkar bäst)
- målet är att bilden inte förvrängs så gott det går (om båda hjul är runda och lika stora i bilden har man lyckats bra)
- ladda bilden i datorn och öppna i bildbearbetningsprogramm
- rotera tills hjulaxlarna är helt horisontala i förhållande till varandra (här ska man vara noggrann)
- lista ut med hjälp av referensmåttstock hur stor en meter är i antal pixlar
- mät stack och reach i bilden i pixlar och räkna om till millimeter

Om man har en bra bild kan man mäta med nästan millimeternoggrannhet.
Varför gå omvägen över foto och dator? Ställ cykel rakt på jämnt underlag mot vägg i sida och mot bakhjul så rakt det bara går, mät höjd från marken och avstånd från väggen bakom bakhjulet till vevlagercentrum och detsamma till stylagertopp. Gör enkla subtraktioner.

Jag missar vad som blir fel med det?

Varför gå omvägen över foto och dator? Ställ cykel rakt på jämnt underlag mot vägg i sida och mot bakhjul så rakt det bara går, mät höjd från marken och avstånd från väggen bakom bakhjulet till vevlagercentrum och detsamma till stylagertopp. Gör enkla subtraktioner.

Subtraktioner kan man inte posta på sociala media, bilder kan man göra det med! ?

BIKESIZE_1.jpg

Även ping @ErikOls

Min erfarenhet är att det inte är så enkelt att veta om cykeln står tillräckligt horisontalt. Jag har provat och haft svårigheter att få samma resultat flera gånger. Ett litet vinkelfel vid mätningen spelar stor roll för just stack och reach.

Man ska ha en cykel som man sitter skönt på utan att spänna sig. Handlar man i en cykelaffär kan man få god hjälp. Handlar man online måste man vara införstådd med hur säljaren mäter och vad som är bra för en. ...Och det vet man knappast förrän hojen är hem' på gåln och provats några fem- eller tiomilsrundor i varierad terräng (och blåst). Då är det så dags. Man borde kanske börja köprundan med att lägga på sig några olika styrstammar.

Tillbaka
Topp