Landsvägscykel?

Patrik2

Ny medlem
Landsvägscykel?
Hej!

Jag cyklar i skogen för det mesta och jag har funderat på att det skulle vara härligt att glida runt lite på en racercykel också. Min bror är sugen han med faktiskt!
Jag vet dock ingenting om racercyklar vilket gör det svårt för mig att avgöra vad som skulle vara en funktionell hoj för mig och min bror. Jag antar att beg är bra att tittta på, men jag vet inte alls vilka märken jag borde titta på, så hjälp oss!
Den ska helst inte kosta mer än 5000:- om man kan få nått som nybörjare att hoja på för den summan pengar ;)

Tack för din hjälp!

// Patrik

Landsvägscykel?
Patrik2 skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag hittade denna, men vet ej om jag vågar lite
> på Biltemas cyklar efter allt man hört om dom.
> Annars gillar jag väl den :P
>
> http://www.biltema.se/

Om inte länken är rätt så heter cykeln: Yosemite Zion

Landsvägscykel?
Yosemite cyklarna finns bara i en storlek så risken är rätt stor att den inte passar dig. Då blir den inte särskilt roligt att cyklar.

//Jocke

Landsvägscykel?
biltemaracern kommer bara i en storlek, men du hittar inget billigare i svedala. kolla butiksrecensionerna på tyska butiker, där kan de ha bättre hojar på rea kanske. Eller lägg på ett par tusen om du kan.

Landsvägscykel?
Landsvägscykel?
JAg har spanat lite till och bestämmt mig för att gå upp till max 7000:-

Då blev jag mycket sugen på en Nishiki Criterium! Någon som har erfarenhet eller vet något om denna modell? Jag ska ha den som instegscykel när det gäller landsvägscykling.

Tack för svar!

// Patrik

Landsvägscykel?
"Själen" i cykeln sitter i ram+gaffel och hjulen. Det är där som man kan få leta lite innan man hittar en cykel som passar just dina preferenser. Cannondale t ex är kända för sina fina (och lite dyra) ramar.
Drivpaketet+reglage är saker som bara ska fungera. Om det sedan är Shimano Tiagra, 105, Ultegra, Dura Ace eller någon av Campagnolos modeller är en smaksak. En väl fungerande drivlina beror inte bara på hur dyr/fin modell man har, utan även på hur man servar och sköter den.

Om du har tålamod så åk och provcykla lite olika cykelfabrikat hos olika cykelhandlare innan du slår till. För 7000 kan du få en riktigt fin begagnad racer (t ex http://www.blocket.se/vi/11932767.htm?ca=15_s) eller en hygglig ny instegshoj. Nishiki gör bra cyklar vad jag hört.

~K

Landsvägscykel?
Cykeln du visade på blocket verkade vara en riktigt skysst hoj, men hur vet jag om ram storleken passar mig? Jag är nästan exakt 180 lång.

Hur mycket har den kostat från början tror du?

// Patrik

Senast redigerad av en moderator:
Landsvägscykel?
Patrik2 skrev:
-------------------------------------------------------
> Cykeln du visade på blocket verkade vara en
> riktigt skysst hoj, men hur vet jag om ram
> storleken passar mig? Jag är nästan exakt 180
> lång.
>
> Hur mycket har den kostat från början tror du?
>
> // Patrik

En 56:a (som den på blocket) eller ev. en 54:a borde vara rätt för dig om du är 180, men kolla på wrenchscience eller competetive cyclist som jag föreslog ovan.

Det är inte bara sadelröret som spelar roll utan toppröret är minst lika viktigt och ramgeometri skiljer sig en del mellan fabrikaten. Därför är det bra att ta reda på sin sk "overall reach" från sadelcentrum till styrcentrum (inkl styrstam). Benlängden bestämmer vilken längd på sadelrör som passar dig bäst medan längd på överkropp och armar ger dig motsvarande mått på toppröret. Man finjusterar sedan med hjälp av att höja/sänka sadelstolpe resp välja längd på styrstam.

Själv kör jag på en 54:a Cannondale, kanske i minsta laget för mig som är 185, men den var grymt billig. Tack Jensen! ;-) Gillar ramen skarpt och hjulen har jag byggt själv. Kör nog den ett par säsonger till innan jag uppgraderar till en nyare 56:a. Den var som en dröm runt Vättern 2006...

pallra dig in på wrenchscience nu!
~K

Tillbaka
Topp