Landsvägsdäck på en gravelbike?

Jag satt bakom fellow rotepartner som hade en 50-kaka fram i några stora nedförsbackar med kokta ben. Inte en chans att veva upp cykeln i 60+ med 42 fram då. Han fick vänta in mig efter.

Känns ju som att det egentligen är den bästa lösningen. Känns som att man får en väldigt fin landsvägshoj för ganska lite pengar också, känns inte som att man kan säga det samma för grus.
Det här får mig att vilja vända på frågan - om man bara kan köpa en cykel och cyklar blandat (asfalt fast mest grus) - vore det bästa att köpa en landsvägshoj och sätta på lite bredare däck (35 mm får plats på den jag kikar på) och cykla på grusvägar med sin lvg?

Det här får mig att vilja vända på frågan - om man bara kan köpa en cykel och cyklar blandat (asfalt fast mest grus) - vore det bästa att köpa en landsvägshoj och sätta på lite bredare däck (35 mm får plats på den jag kikar på) och cykla på grusvägar med sin lvg?
Om det bara är grusvägar så skulle det nog funka utmärkt. Finns också lite nya komfortracers som tar 40mm däck ex. Vitus Venon

Om det är välvårdade svenska grusvägar går det fint. Är man beredd att lida går det ju att köra Roubaix o Strade Bianche på lvghoj o dito däck. Är det råa schaktade vägar i Alperna mm vill man(jag) ha minst 42mm däck.

Då skulle jag säga att en landsvägscykel med 32mm däck funkar upp till kategori 2 ungefär.
Instämmer, förutsatt att man inte är för tung och har komfortkrav. En trevlig kille jag träffade under CX Century i Mönsterås körde rundan med en landsvägsracer (Canyon Ultimate) med 31mm däck. En större del av loppet var kategori 2, vissa partier 3 några korta sträckor fick man ändå lägga cykeln på axeln och gå. Det funkade med 31mm, men verkade inte optimalt när det blev kategori 3 eller värre. Han vägde 68 Kg, något som gör att det inte krävdes hårt pumpade däck.

Tillbaka
Topp