Långa Billingeracet 2010

Långa Billingeracet 2010
Mr. Scott skrev:
-------------------------------------------------------
> Men boys, kolla vad det står för prognos torsdag
> i min bild på sidan innan. Det kommer skapligt
> med regn i veckan enligt prognosen.

Vi får hoppas att prognosen kommer att stämma lika bra som när den förutspår fint väder....dvs ...inte alls!

Långa Billingeracet 2010
Menar du stadion upp på berget eller arenan där starten går?

Vägen upp till berget heter Alphyddevägen. Uppe på berget heter vägen Åsbotorpsvägen, vet inte om det finns några nummer på den. Men jag tror att Alphyddevägen funkar, när du hittar dit så åker du lixom upp för backen så kommer du upp till berget. Finns lixom inget att välja på.

Långa Billingeracet 2010
Bara få dagar kvar till det är dax. Jag tog mig friheten att smita ut tidigt i morse och kolla första delen av banan. Svängen runt Öglunda och det vi kallar morfars backar. En av dem med sin alldeles egna varningsskylt ser du här. Bild två visar själva backen - tyvärr framgår det dåligt hur brant den egentligen är.

Strax efter denna backe kommer du till första kontrollen. Här hade jag turen att få en liten pratstund med "morfar" eller Lennart som han egentligen heter. I full fart med att ställa upp depåbord i sin trädgård. På söndag har även du chansen få en pratstund med honom. Då skall du veta att han har fixat större delen av första banvarvet nästan alldeles själv och med hjälp av hustru Kerstin (som säkert serverar dig något gott på sönda'n). När Anders säger att han har krattat sin bandel ute i Ryd vete tusan om inte Lennart har kammat den - vattenkammat! Banan är verkligen perfekt. Tre fyra surhål av typen någon har hällt ut en hink vatten men i övrigt riktigt fina förhållanden.

På vädersidor såg jag att det skulle regna idag. Den enda fukt jag fått på mig idag är den jag själv alstrat och möjligen det dregel som jag åstadkom i rena glädjen över att kunna bjuda på så fina banor. Den sista bilden visar en fånigt leende tävlingsledare som klarade alla morfars backar utan att slå ihjäl sig (och ingen av er vet ju att jag fuskade och hoppade av cykeln i en av dem eller hur?)

Nu är det bara finputsen kvar; välkommen på söndag

Dag Bränfeldt
tävlingsledare

Bilagor

• Morfars backe.jpg
    Morfars backe.jpg
    111.1 KB · Besök: 39
  • Morfars backe 1.jpg
    Morfars backe 1.jpg
    131.5 KB · Besök: 37
  • Morfars backe efter.jpg
    Morfars backe efter.jpg
    100.3 KB · Besök: 54
Långa Billingeracet 2010
Ser ruggigt kul ut! Hoppas nu bara att hojen och man själv håller ihop under dom 8milen.

Ang "Morfar" så skulle det finnas något slags pris för dessa eldsjälar som gör så mkt för föreningsliven med bara ett tack i belöning.
Står han utanför sin tomt på Söndag så ska jag ta mig en sekund vila och skaka tass.

Långa Billingeracet 2010
Väderrapport just nu i Skövde är uppehåll, vindstilla och 12 grader. Riktigt skönt cykelväder för dom som körde Viken runt på förmiddagen. Regnet började igår em och höll på hela kvällen, men nu är det torrt på asfalten i alla fall och väderprognosen har ändrat sig till det bättre igen. Inget mer regn enligt yr.no. Ser lovande ut.

Långa Billingeracet 2010
Om det inte varit för sprutet från de framför i klungan så hade det varit torrt på Viken. Jag var dyngsur från topp till tå trots regnkläder. Hur som helst med Viken ur vägen så ser jag fram mot söndagen nu.

ginnfilt: det är uppe på berget du bör parkera.

Långa Billingeracet 2010
Hur funkar det om man vill överta eller köpa någon persons startplats som ej kan deltaga. Går det att lösa när man hämtar ut nummerlapparna. Kostar det något att överta en startplats.
Hur är banan i procent ca med stig och grusväg. Har själv åkt Ränneslättsturen är Billingen mycket tuffare eller är de jämförbara.

Långa Billingeracet 2010
gunners skrev:
> Har själv åkt Ränneslättsturen är Billingen
> mycket tuffare eller är de jämförbara.

Jag tycker dom är rätt olika i karaktär, därför är det lite svårt att jämföra. Men så stor skillnad är det inte. Framför allt så går andra halvan ganska lätt - och är våldigt härlig - i långa Billingen, så även om den är längre så rullar det på bra när man börjar bli trött.

Långa Billingeracet 2010
ginnfilt skrev:
> Vad ställer man GPS-nvaigatorn på för adress
> för att bli lotsad till stadionområdet? Finns
> det en gata med ett nummer som funkar?

Detta borde funka!

Alphyddevägen HAGENSTUGAN, 54133 SKÖVDE

Då ska du hamna vid stora parkeringen nära målområdet. Men som tidigare svar så är det inte svårt att hitta bara du kommer till Alphyddevägen!

Långa Billingeracet 2010
Trampade runt Öglundaslingan på förmiddagen. Banan är i fin form, och nästan helt torr.
Lycka till på söndag alla ni som ska cykla.

Långa Billingeracet 2010
alm skrev:
> Trampade runt Öglundaslingan på förmiddagen.
> Banan är i fin form, och nästan helt torr.
> Lycka till på söndag alla ni som ska cykla.

Kom precis hem från att ha testat Öglunda-slingan, och det är ju kanon. Dvs för er som orkar runt racet. Själv är man ju ett fetto med begränsad ork.
Första gången jag cyklar den här rundan, och jag måste säga att den är otroligt rolig, teknisk med en hel del kul utförslöpor! Världsklass!

Fö kan jag korrigera temperaturangivelse längre upp i tråden. Nu under em/kvällen varierade tempen mellan 13-15 grader när jag cyklade.

Långa Billingeracet 2010
Just nu närmare 20 grader varmt i Skövde och solen blandar sej i leken emellanåt, fortsätter vädret på det här viset tror jag inte ni ska välja särskilt mycket kläder.

Långa Billingeracet 2010
rularn skrev:
> Gött att banan blir lite vattnad så man slipper
> dammet :)
>
>
> 10 grader och mulet, hur ska ni klä er? Långa
> ärmar/byxor?

9 grader och mulet i morgon. råder dig att ta korta ben + ärmar. starta med armvärmare som du kan dra av dig. det blir varmt snabbt i skogen när man kör fort...

Långa Billingeracet 2010
Pojkvasker skrev:
> Mycket eller lite luft i däcken? Har aldrig kört
> innan. Är banan svår?

Nej banan är inte svår. Det finns några ställen men där får du gå i så fall. Jag kommer ha lite luft i däcken (under 2 bar), men allt är relativt.

Det har varit fint i eftermiddag. Det blir en kanondag i morgon!

Långa Billingeracet 2010
Om du kör under 2 måste du väl köra slanglöst. Vad kan man köra som minst med slang utan att få genomslagspunka. Kör själv runt 2,7 mest för att jag är rädd för punka.

Långa Billingeracet 2010
Har själv varit ut och trampat igång benen på kvällen genom att köra stigen som börjar där man svänger av asfalten i starten. Blev två vändor upp till toppen för att värma upp. Det var ganska torrt i skogen, men det finns säkert en hel del pölar att blöta ner sig i runt banan.

Nu är det snart dags att natta så man är pigg imorgon när startskottet går. Håller tummarna att SMHI och YR har fel vad gäller temperaturen. Hatar när det är kallt, även om jag efter dagens shoppingrunda har lite bättre kläder att använda.

Långa Billingeracet 2010
PappaG skrev:
> Japp, 20 grader och sol. Fram med grillen och
> ölen. JPL, ska du köra i år?

Nej, jag konstaterade av testandet av öglunda-delen att mina ben inte kommer palla med hela varvet, så jag står nog över och i sadistisk anda ställer mej och kollar alla hjältar när dom ska upp för strupen.

Långa Billingeracet 2010
Hörde dom pratade om några namn uppe på billingen, som hade passerat i ryd, men jag lade dom inte på minnet. Hade fullt upp att köra iväg själv.

Det var skoj att köra sina vanliga träningsstigar med en massa andra ute i skogen. Nu körde jag bara 27 (25km) motion men det var fullt tillräckligt. Detta var första gången men absolut inte sista.

Tack Skövde CK, och alla andra medverkande för ett bra arrangemang. Pastasalladen smakade!

Långa Billingeracet 2010
Pust stånk och stön, det var en utmaning att köra idag. Bra jobbat alla som genomförde loppet och framför allt bra arrat av Dag och Co!

Långa Billingeracet 2010
rularn skrev:
> Pust stånk och stön, det var en utmaning att
> köra idag. Bra jobbat alla som genomförde loppet
> och framför allt bra arrat av Dag och Co!

+1

Långa Billingeracet 2010
Superbra arrat, bra märkt, genomgående hönsnätade spänger extra plus för överdragsinlämngen.

Billingen är tuff. Jag intalade mig själv att vara ödmjuk och inte dumköra även om det lockar. Det lönade sig. Första gången jag faktiskt hade kraft kvar hela vägen. Härlig kännsla.

Tillbaka
Topp