Långa lugnet

• Trådstartare Trådstartare mulan
  • Start datum Start datum
M

mulan

Guest
Långa lugnet
Hej !
Är ren och skär nybörjare inom MTB men funderar på att köra ett lopp i år för att få ett strävansmål med min träning. För att hinna träna lite mer funderar jag på Långa lugnet alt. Bockstensturen. Långa lugnet passar mig tidsmässigt bäst men är det en tävling för nybörjare som jag eller ....skulle jag totalt haverera ute i skogen........Känner mig osäker. Har sökt efter info på nätet men ejhittat nåt bra... Kan någon här hjälpa mig tro ? Jag vill veta vadsom krävs ex. ant.tränigsmil, tekn.kunnande m.m

Långa lugnet
1) Träna mtb innan ett långlopp, det räcker ej med landsväg eller annan träning. Kör ett par timmar i skogen på lätta stigar ett par gånger i veckan innan loppet så kommer du ha kul under detsamma.
2) Kör ett kortare och lättare långlopp, c.a 70 km. Mörksugggejakten som gick förra helgen var väldigt bra för nybörjare. Långa Lugnet är för långt för nybärjare, gissar jag (om de inte har kortat det?)
3) I regel behövs inte så mycket teknikkunnande då det ofta är ganska lätta banor med mycket grusväg osv. Men det finns alltid inslag av något mer tekniska partier men det brukar funka för de flesta. Har aldrig hört någon nybörjare som haft problem med det. Däremot slår det en del även på grusvägar med tvättbrädor osv. och till slut gör det gärna ont i kroppen.

Långa lugnet
Var ute med banchefen på en runda igår. Vi åkte de första 5 milen av banan i underbart väder.
kim1.JPG ht=532

Banchefen ser nöjd ut, eller hur?

Långa lugnet
Igår var jag ute och cyklade lite på banan..

Bilagor

• DSC00929.JPG
    DSC00929.JPG
    138.4 KB · Besök: 16
  • DSC00930.JPG
    DSC00930.JPG
    141 KB · Besök: 18
  • DSC00931.JPG
    DSC00931.JPG
    144.2 KB · Besök: 19
  • DSC00937.JPG
    DSC00937.JPG
    136 KB · Besök: 17
  • DSC00942.JPG
    DSC00942.JPG
    146.7 KB · Besök: 9
  • DSC00943.JPG
    DSC00943.JPG
    155.9 KB · Besök: 13
  • DSC00945.JPG
    DSC00945.JPG
    113.3 KB · Besök: 17
  • DSC00948.JPG
    DSC00948.JPG
    109.8 KB · Besök: 13
Senast redigerad av en moderator:
Långa lugnet
Banan blir även i år en kanonbana!! Den är lättare rent tekniskt så de är bara att anmäla sej!!
Blir även ett kortare alternativ (provturen) ca 2mil.

Bilagor

• Niklas_Bjerring.jpg
    Niklas_Bjerring.jpg
    98 KB · Besök: 23
Långa lugnet
Ja du henrik jag syftade på att det skulle börja regna vilket det också gjorde... var höll du hus förresten? skulle du inte vara med mig på min lilla tur?

Förresten så kör jag min egna lilla Långa Lugnet weekend. Idag körde jag förstaslingan från ifjol och andra slingan från -05 då det var världscup.
Jag skarvade på lite på törnbergs och fick till och med det filmat i regnet, men tyvärr så filmade jag på fel ledd så jag sitter och försöker hitta något program som kan rotera videon... några tips på program som har den funktionen och är gratis att ladda hem/testa?

Det var förresten läskigt vackert i trollskogen idagens regn och väta:
ResizedP8100015.jpg ht=480

Skulle vi köra hela LÅnga Lugenet imorgon? Jag tänker göra det iaf, vilka mer är på?

Långa lugnet
Jag är grymt sugen att hänga på, tyvärr tror jag att orken tryter för hela, kan man hänga med på den sista delen från Törnbergsstig? Tid? /Mats

Långa lugnet
Crosscar skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag skarvade på lite på törnbergs och fick till
> och med det filmat i regnet, men tyvärr så
> filmade jag på fel ledd så jag sitter och
> försöker hitta något program som kan rotera
> videon... några tips på program som har den
> funktionen och är gratis att ladda hem/testa?

Virtualdub och dess släktingar har filter för att rotera. Inte det lättaste att hantera men snabbt och gratis. Finns en del hjälp på internet om man söker efter "rotate video virtualdub".

http://www.afterdawn.com/software/video_software/video_tools/virtualdub.cfm/v1_6_19_build_24478

Långa lugnet
Var ut med Friluftsfrämjandet på första delen till och med Jungfruberget igår, och jag måste säga att detta nog blir den roligaste LL hitintills. Det känns som att det blir fler roliga stigar och mindre med grusväg, Tyvärr missar man det vackra Sundborn i år :( (patriot) :) . Det pratades om en ny helrunda på Söndag, ska försöka hänga på då.

/Mats

Långa lugnet
Sundborn är fint men, men, men, där behöver man njurbälte även fast man kör fullgung!!

Vore kul om folk från lite andra klubbar kunde va me på söndag. Det blir ganska lungt tempo har jag hört.

/Bjerring

Långa lugnet
Vi var ca 20 pers som cyklade runt banan i går och det var en fantastisk bana, grattis Kim och gänget till ert arbete! Kanonväder och kanonbana. Det enda som saknades var vätskekontrollerna, det blev litet torrt i slutet :/

Glöm inte bort att anmäla er på hemsidan: www.langalugnet.info

Långa lugnet
Någon som har en bättre mer precis karta, var ute och försökte följa denna skiss, lyckades tyvärr köra rätt så vilse både här och där...Hade tyvärr inte möjlighet (och ork) att följa med i söndags på den guidade turen…

Bilagor

• kartastor.jpg
    kartastor.jpg
    31.3 KB · Besök: 16
Långa lugnet
Hej!Sugen på ett nytt lopp efter debuten på lida. Nu tränas det igen efter viss sommarstiltje med Långa Lugnet som morot
Hur är banan jmf med lida loop banan? Är loppet jobbigare eller lättare? Hur är fördelningen mellan grusväg/stor stig och tekniskkörning? Backar många, långa, korta?

Långa lugnet
Banan är lite stökigare än Lida Loop men det är för att det är fler stigar och det är väl inte negativt?
Det är känslan jag får av banan iaf, det kan nju vara på annat sätt också... Loppet innehåller lite mer klättringar än på Lida och kommer nog således vara lite jobbigare (beror iofs på vad man är bra på).
Det är en fin variation mellan långa och korta backar. finns väl egentligen bara 2½ ordentliga stigningar... Jag ska ut imorgon och kan försöka trolla fram en topografi efter det.

här är en av stigarna förresten:

Fler klipp som det ovan finns på min hemsida (nedan)

Långa lugnet
Vi räknar med att lägga ut en mer detaljerad karta över loppet på hemsidan kring månadsskiftet augusti-september. Anledningen till att vi avvaktar med detta är med hänsyn till berörda markägare.
Höjdkurva kommer under helgen:-). Fick ihop 1005 höjdmeter under senaste turen runt.

Långa lugnet
Håller med Oskar!!
Viktigt att tillägga är att banan är "tekniskt" lättare än tidigare år (tycker jag). Så har någon kört banan tidigare år å tyckt den är för stenig & stökig så kommer ni nog att bli glada nu!!
Kolla gärna klipp & bilder på Oskars & Öijers hemsidor (riktigt bra!!!)

Tillbaka
Topp