Långvarigaste cykelkomponenten

MTBemil

Aktiv medlem
Började klura på vilka komponenter som har varit relevanta och moderna längst, dvs sålts kontinuerligt utan revisioner och ändringar i konstruktionen.
Shimanos Saint och zee grupp har ju fyllt 11 år och används fortfarande av proffsen, både när det gäller bromsarna och växelgruppen. Finns det nån annan komponent som haft ännu längre livspann?

Pike?

Edit: Fast den är ju ändrad på nästan vartannat år så den kvalificerar inte då men namnet är i alla fall kvar.

Senast ändrad:
Jag har ett SRAM 9.0 SL framnav som rullar än (med rödeloxerad Mavic 317-fälg). Det kom väl kring 2000?

Nån SPD-pedal, ex.vis Shimano PD-M520 har ju funnits i säkert 20 år (kanske ännu längre) och är ju fortf högst relevant.
Även SPD-SL har ju funnits i snart 20 år utan nämnvärd förändring, även om modellerna fått nya modellnummer i takt med att grupperna uppgraderats.

Maxxis DHF har funnits i 20+ år, men där har iofs casingen och hjulstorlekar utvecklats...

Maxxis DHF har funnits i 20+ år, men där har iofs casingen och hjulstorlekar utvecklats...
När det gäller däck finns det ju mönster som är riktigt gamla iallafall, frågan är om man räknar varje gång dem bytt casing och gummiblandning

Det finns några sadlar som är gamla och har aldrig ändrats. Min favoritsadel på lvg är Selle Italia SLR (Flow), som har funnits i mer än 10 år. Versionen utan hål är identisk. Gamla Flow finns, tyvärr, inte kvar, nu finns det SuperFlow med ett större hål. Tur att jag har ett extra sadel på lager.

Det finns några sadlar som är gamla och har aldrig ändrats. Min favoritsadel på lvg är Selle Italia SLR (Flow), som har funnits i mer än 10 år. Versionen utan hål är identisk. Gamla Flow finns, tyvärr, inte kvar, nu finns det SuperFlow med ett större hål. Tur att jag har ett extra sadel på lager.
Den äldre modellen av Flite säljs som Flite vintage. Lär vara från 1990, dvs modellen är >30 år.

Ja, glömde den. Jag hade en Flite för 25 år sen. Var nöjd då, men nu gör det ont efter en timme.
Jo, jag köpte en Flite Ti Kevlar kring den tiden, men jag tyckte den var för hård för lvg. När jag återupptog mtb cyklandet för några år sedan passade sadeln utmärkt. Stryktålig och smidig att röra sig över. Sitter inte så mycket på sadeln vid stigcykling.

Jo, jag köpte en Flite Ti Kevlar kring den tiden, men jag tyckte den var för hård för lvg. När jag återupptog mtb cyklandet för några år sedan passade sadeln utmärkt. Stryktålig och smidig att röra sig över. Sitter inte så mycket på sadeln vid stigcykling.

Jag tycker om hårda sadlar och om sadlar man kan röra sig på, både på lvg och stig. Men har upptäckt eftee att jag köpte SLR att jag sitter mycket bättre på platta sadlar än på runda. Även min SDG Radar, som jag bara köpte för att fäegmatcha, är för rund för mig, även om jag ståcyklar nästan 100%.

Min Ideale 90-sadel köpte jag kring 1980. Sitter på min gruscykel idag. 40 år drygt och lär väl hålla lika länge till. Vilket är mer än vad jag själv gör.

Columbus (ramrör i stål) sedan 1919
images

Reynolds 531 har tillverkats sedan 1935
330px-Reynolds_531_logo.png

Men räknas det?

Om de bara fortsatt göra SLR sadel(e)n med tittanrails... Nu får man välja mellan kolfiber och mangan(ese)legering

intressant tråd.

jag har en låda med nya selle italia trans am x0. de kommer räcka livet ut.

finns också en låda med trans am fokus och kolfiberrails. men de kommer avyttras. för smala för mig.

Hur många grejer hade inte sett likadana ut om de inte ändrat standarden bara för att tjäna mer stålar? tex 20x100mm framnav och gafflar?

Shimano 105 och Ultegra har väl varit med ett tag? Dess kedja CNHG53 tror jag jag köpt allt sedan 80-talet, men jag minns väl fel.

Shimano 105 och Ultegra har väl varit med ett tag? Dess kedja CNHG53 tror jag jag köpt allt sedan 80-talet, men jag minns väl fel.
Jo, men dagens 105 har väl inte en skruv gemensam med den 6-delade 105-grupp jag har på en cykel fr sent 80- / tidigt 90-tal.

CN-HG53 är ju för 9-delat, dvs lär ha kommit runt millennieskiftet. Och den är ju långt ifrån modern idag, även om den fortf finns att köpa.

Hm, jag skulle nog vilja dra en gräns där. Att den producerats kontinuerligt sen dess är ju häftigt men det är ju lite en annan sak när dem flesta köper den för att den känns 'retro'.
Jag tror inte det utan de anses nog av många fortfarande vara de bästa sadlarna, Brooks B17 har tillverkats sedan 1866 läste jag, svårt att slå.

Jag tror inte det utan de anses nog av många fortfarande vara de bästa sadlarna, Brooks B17 har tillverkats sedan 1866 läste jag, svårt att slå.
Det står att de har tillverkat lädersadlar sedan 1866. De påstår att B17 tillverkats över 100 år, inte sedan företaget startade. Jättelång tid förstås, men ändå en viss skillnad.

Det står att de har tillverkat lädersadlar sedan 1866. De påstår att B17 tillverkats över 100 år, inte sedan företaget startade. Jättelång tid förstås, men ändå en viss skillnad.
Brooks är otydliga med när den först kom, andra källor jag hittade säger 1890 och 1898. En historiesida om B17 säger på mitten av 1880-talet och att det inte går att säga exakt vilket år. Oavsett lär det vara svårt att slå :)

Tillbaka
Topp