Länksamling Högakusten [RR]

erito

Medlem

Bilagor

• 5[1].jpg
    5[1].jpg
    7.8 KB · Besök: 75
Jag gör som vanligt och rekomendera att köra leden vid havet iställe för att släpa cykeln upp och igenom skrevan.
Skrevan är värd ett besök, men inte många fixar att cykla stigen som går till och från skrevan.

Våren 2012 gjorde jag och PeAC leden på 4 dagar istället för 2 som året innan, och det kan verkligen rekommenderas. Det är fortfarande tillräckligt mycket cykling varje dag för att man ska bli ordentligt trött och mer därtill, men man hinner njuta lite mer av utsikter osv. 2 dagar var faktiskt lite av en dödsmarsch, räkna med att hela leden tar runt 24h att cykla.

marran skrev:
-------------------------------------------------------
> Våren 2012 gjorde jag och PeAC leden på 4 dagar
> istället för 2 som året innan, och det kan
> verkligen rekommenderas. Det är fortfarande
> tillräckligt mycket cykling varje dag för att
> man ska bli ordentligt trött och mer därtill,
> men man hinner njuta lite mer av utsikter osv. 2
> dagar var faktiskt lite av en dödsmarsch, räkna
> med att hela leden tar runt 24h att cykla.

Ja då låter ju 3-4 dagar som ett mer smakfullt koncept. Finns det ställen att bo på längs vägen eller är det tält som gäller? Kreditkortstouring är ju aldrig fel ;-)

Det finns gott om övernattningsstugor, köper man den lilla kartan på turistbyrån/motsv finns det utprickat. Vissa är bättre än andra, Erikskojan rekommenderas för bästa misärupplevelse. Jag skulle absolut kunna tänka mig att göra den både på 5 och 6 dagar, då hinner man även ta lite avstickare på Världsarvsleden som går som en 100km loop i Nordingrå-krokarna

Aborrtjärnstugan fin och ligger fint, men längre in i landet, lite off från huvudleden. Stugan vid Näskebodarna inget vidars. Mäja fäbodar i Ullånger helmysigt. Lappudden tycks inte ha gratisstuga längre.

Lars.E skrev:
> Jag gör som vanligt och rekomendera att köra
> leden vid havet iställe för att släpa cykeln
> upp och igenom skrevan.
> Skrevan är värd ett besök, men inte många
> fixar att cykla stigen som går till och från
> skrevan.

Dessutom har jag för mig att det bara är längs stranden det överhuvudtaget är tillåtet att cykla. Skuleskogen är ju nationalpark med särskilda bestämmelser.

Olzon skrev:
> Lars.E skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag gör som vanligt och rekomendera att köra
> > leden vid havet iställe för att släpa cykeln
> > upp och igenom skrevan.
> > Skrevan är värd ett besök, men inte många
> > fixar att cykla stigen som går till och från
> > skrevan.
>
> Dessutom har jag för mig att det bara är längs
> stranden det överhuvudtaget är tillåtet att
> cykla. Skuleskogen är ju nationalpark med
> särskilda bestämmelser.

Helt rätt.
Vill man vara lydig så får man lämna cykeln vid nedre stigen och ta en promenad om man vill uppleva skrevan... Och man vill uppleva skrevan.

Var och vandrade lite där i somras, väldigt fina stigar och leder, skrevan bör upplevas, men kanske inte på cykel.
Vi blev passerade av en MTB-familj vid Kälsviken nånstans, så det verkar då cyklas på stigarna.

Rotmatta.
Skule_20130711-1049.jpg

Svårföljd stig.
Skule_20130712-1096.jpg

aptonym skrev:
>
> Svårföljd stig.
>

Skule_20130712-1096.jpg

Visst är det efter stigen halvvägs ner till Tärnättholmarna? Jag tror att trollen har en hemlig ingång genom den blöta delen av väggen där.
På tärnättholmarna finns det ju ett par bra övernattningsstugor för dom som vill övernatta. Då kan man ta en kvällspromenad upp till skrevan oxå.

Lars.E skrev:

> Visst är det efter stigen halvvägs ner till
> Tärnättholmarna? Jag tror att trollen har en
> hemlig ingång genom den blöta delen av väggen
> där.

Minns inte riktigt, men nånstans mellan holmarna och Kälsviken gissar jag efter lite spårning i fotoarkivet.

Hej, jag och min sambo planerar att cykla delar av Högakustenleden om några veckor, så några frågor:

1. Enligt denna sida http://www.destinationskuleberget.se/cykling-i-hoga-kusten/ står det såhär:
"Man få dock ha i åtanke att det inte går att cykla hela leden då det huvudsakligen är en vandringsled.", är det någon som vet vilka etapper som inte går att cykla?

2. Vilka etapper är mest cykelvärda? eller lättast att ta sej fram på med cykel?

3. Får man cykla på alla delar av Högakustenleden?

4. Finns det nån bra detaljerad Högakustenleden-karta i PDF format nånstans?

Tillbaka
Topp