Läs inte på LiU, Linköpings universitet. Sök Chalmers eller KTH.

Carl

Aktiv medlem
Jag blir så sur. Här har man skrapat ihop 179 högskolepoäng. ETT poäng från civ.ing.examen. Det är bra nära.

Jag skrev en tenta i augusti för att ta min sista poäng och fick tillräckligt tentaresultat, (8 poäng) för godkänt. Jag kunde känna doften av examen. MEN det finns ytterligare en regel för att klara mattetentor här. Man ska ha minst 3 godkända uppgifter för att få godkänt. En helt okej regel om man vill säkerställa en miniminivå på kunskap. Inget jag har något emot.

Jag klarade dock inte denna gräns på tentan, och visst, jag måste visa att jag kan mer för att bli godkänd. Helt naturligt. Regeln finns där för ett syfte. Men i det här fallet motsvarar "mer" inte ens en hel tentapoäng. Det är jävligt lite.

Det finns inget sätt man kan vara närmre examination än så här.

En konstruktiv, professionell och välvillig examinator tar i ett sådant här tillfälle till något som kallas komplettering. Man får visa att man kan de delarna av en kurs som man missade på tentan eller bygga vidare på saker man redan visat att man kan. Det gör de flesta examinatorer när man går sista året eller närmar sig examen.

Den här sura tanten fick tydligen inte bajsa ur sig allt när hon var liten eftersom hon fortfarande är full av skit. Jag visste inte att det fanns något som kronisk mens. Det är bra jävla nära att jag börjar nämna namn. Hon fattar inte vad hon gör. Hon är fan helt jävla dum i huvudet. Det är såna som hon som gör att vi behöver feminister. Kärring!

Hon "gör inga kompleteringar".

Hon kan fan inte ens stava. Det stavas med 2(två) "t".

Jag själv har fått komplettera kurser mycket tidigare där jag fått 9 poäng och godkäntgränsen var 11. Jag har nu 179 högskolepoäng poäng, jag är jävligt nära slutet!! Jag fick 8 av 8 på tentan. Jag är fan konstruktör sen ett år tillbaks och jobbar på Gripen!! Det är inte så att jag har oceaner av tid över i vår att ta ett! högskolepoäng. Skiten ska flyga. Tyvärr är kursen obligatorisk så jag måste ta den.

Men nej, det är inte slut där. Efter nästa tentatillfälle. Ja, det finns faktiskt en chans för mig att skriva hela jävla tentan igen. Efter nästa tentatillfälle upplyser hon mig kallt om att "Efter det datumet tenteras inte den kursen längre. Då måste man istället tentera två andra kurser"!!! Jävlar va nära det är att jag skriver satmarans namn....

Hur bemöter man sån här riktig jävla inbiten förbannad jävla idioti!?

överklaga. Börja hos studentkåren, socialt ansvarige vet hur du gör.

edit: Jag lider med dig. Med det finns alltid nått att göra. Vidare ska det förtydligas att mitt förtroende för studentkåren kommer från Jönköpings studentkår

Senast redigerad av en moderator:
Alla högskolor och universitet vill sprida myten om att det är svårt att ta examen. Dom vill påheja att folks åsikt, både de som har gått linjen och de som skall anställa, att det är svårt.

MEN samtidigt får de betalt av staten för hur många som examineras. Så både på universitetet och Chalmers här i Göteborg går det att ”påskynda” en examen så som du beskriver det. Problemet är ju att de då tappar myten om att det är så svårt… Svår balansgång det där!

Inget av detta har ju ett skit med att göra vad man lärt sig under utbildning och hur bra jobb du kommer att göra. Varken tentor eller sådant säger ett skit, liksom… Så varken att du jobbar med Gripen eller hon inte kan stava har något med något att gör…

Bara bita ihop dra ner brallorna och ta emot, liksom…
;)

Högskolans administration borde vara angelägna om att du får ut din examen... de får nämligen inte betalt av staten innan dess... och när du ligger så nära tycker jag att de borde titta på om du kan få göra kompletterande uppgifter... istället för att gå två kurser...

Men man har väl ingen rätt att begära komplettering? Det är väl upp till examinatorn? Inte för att jag är speciellt uppdaterad i frågan. Men lite tur i oturen så kommer det en riktig släpptenta när den går sista gången. Men det kanske är lite väl risky att lita på. Inte med minst med detta aom bakgrund. Surt läge! =(

Överklaga vadå? Att man körde tentan eller att examinatorn inte gör studenten en tjänst? Komplettering är ingen mänsklig rättighet, och något som rimligtvis måste vara upp till examinatorn att avgöra. Det kanske finns goda skäl till varför en komplettering inte räcker för att uppvisa tillräckliga kunskaper i ämnet? Det är ju trots allt hon och inte du som behärskar ämnet.

Jag kan hålla med om att flexibilitet kan vara schysst i vissa speciella situationer, men att kräva detta är väl kanske lite väl magstarkt.

Jag är lite kluven till det där med kompletteringar. På något sätt känns det som "är man underkänd så är man underkänd". Någonstans måste man dra gränsen och såklart är det surt att hamna precis under den, men då är det bara att erkänna att man pluggat för dåligt eller haft otur med frågorna. Om man är känd för sin otur kanske man skall plugga hårdare och inte ligga på gränsen för godkänt. Under hela min utbildning har det kännts som man verkligen inte fått någon belöning alls för att man fixat tentorna med jäkligt god marginal. Det är ändå de som kompletterat över hälften av sina tentor och har föräldrar i branschen som får jobben. Och jo... jag är lite bitter!

Antag att du råkade ut för detta på den första kursen du läste på din utbildning istället. Hade du blivit lika upprörd då?

På Chalmers har man faktiskt rättigheten (jajamän, rättigheten!) att begära upp en ny omtenta senast två veckor efter missad tenta på sin sista kurs för examen. Kolla att det inte råkar vara så för dig oxå.

Skolan har som sagt ett väldigt stort intresse av att studenterna tar examen.

>På Chalmers har man faktiskt rättigheten (jajamän, rättigheten!) att begära upp en ny omtenta senast >två veckor efter missad tenta på sin sista kurs för examen. Kolla att det inte råkar vara så för dig >oxå.

Inte riktigt sant det där... Om det är en tillvalskurs så kan man säker det, men är det en kurs tillhörande grundutbilningen så har jag svårt att tro att man kan begära upp den så som du beskriver.

ParkaPre skrev:
-------------------------------------------------------
> Högskolans administration borde vara angelägna
> om att du får ut din examen... de får nämligen
> inte betalt av staten innan dess...

Självklart får skolan betalt för studenter även om de inte tar examen. De får en ersättning baserad på antalet helårsstudenter (hst) samt om jag förstått det rätt även en ringa ersättning för examen.

Senast redigerad av en moderator:
Carl: Sluta gnäll.. studenter gnällar alltid en jävla massa och försöker få det att låta som att de allting är orättvist. Min erfarenhet är att de i 99 fall av 100 inte är orättvist alls utan bara en lat student.

Det där med att man måste ha minst två poäng på tre uppgifter har man ju blivit varse om två gånger på två matte-tentor under första terminen. För att inte tala om att man ska ha 8 poäng och inte 7 på duggor/kontrollskrivningar. Det har man blivit varse om på 2 av 3 duggor/kontrollskrivningar. För att inte tala om hur en poängs skillnad på en kontrollskrivning kan vara skillnaden på ett U och en 4:a på en tenta senare.

yay!

Du har ju en chans till. Om du torskar den med liknande marginal skulle det vara riktigt hårt att inte kunna komplettera.

Du har ju läst alltihopa och nästan klarat dig. Håll kunskapen vid liv och kämpa mer tll nästa gång så klarar du dig med största sannolikhet galant!

- Repetition är all inlärnings moder-

Lycka till!

Riktiga ingenjörer kör inte mattetentor. Det är för karriärister som ser en ingenjörsexamen som en språngbräda in i företagsledningen. :-P

jonzén: Civil eller millitär ingenjör. Nu får du ju faktiskt ta och bestämma dig. Var det inte du som körde linjär algebra förresten?

alltid lika skönt att höra att folk kört linjär algebra! för mig blev det samma sak som för trådskaparen. men jag var ju också... eh... "sjuk".

jonzén jag pluggar civ ing design och produktutveckling.

Torslanda-Nicklas skrev:
> Inte riktigt sant det där... Om det är en
> tillvalskurs så kan man säker det, men är det
> en kurs tillhörande grundutbilningen så har jag
> svårt att tro att man kan begära upp den så som
> du beskriver.

Det är stor skillnad på att tro och att veta.

Examonatorn har tyvärr formellt makten om examineringen. Men visst, det går säkert att dra tunga fall ännu en instans uppåt, vilket jag funderar på. Men frågan är om jag kan få med mig nog tunga intyg från Saab att min frånvaro verkligen försenar delar av projektet... ska helt klart ta upp det med chefen.

Ja, hon kanske behärskar ämnena Laplacetransform, Fourier- och vektoranalys bättre än mig, men hon vet fan inte hur man samarbetar mot ett gemensamt mål. Vad fan har jag för nytta att avsluta mina annars så lärorika studier med att plugga abstrakta matematiska funktioner de två sista veckorna av min utbildning när jag redan har ett jobb som konstruktör på en ganska komplex applikation?!

Om hon jobbade på Saab skulle det varken finnas flextid eller datorer och planet vi höll på med skulle inte gå att sälja. Om hon jobbade inom FN skulle styrkorna köra humvees över afganska cyklister och sälja cigaretter till barnsoldater. Om hon jobbade på happymtb skulle det se ut som swebikers. Om hon jobbade i regeringen skulle vi varken ta in invandrare, ha allemansrätt eller pappaledighet. Det finns saker som heter förnuft, självdistans, goodwill, kommunikation eller förmåga att anpassa sig, listan kan göras lång på varför hon sitter på en sur jävla examinatorröv och aldrig kommer lämna vare sig skolan eller bli nåt i livet förutom en DÅLIG lärare, en ännu sämre medarbetare eller en "matematiker" som de sista sura jävla åren av sitt liv kommer luta sig mot att hon doktorerat! Va i helvete har hon att vinna på att trycka ner regelverket i halsen på mig?! Och nej, jag skulle inte brytt mig i början av min utbildning, jag skulle inte tänkt på det innan jag gjort 90% av min utbildning. Men nu när jag klarat av 99,5% och fått full pott på sista tentan tycker jag man kanske kunde erbjuda proportionella krav på de mest abstrakta ämnena som jag ändå aldrig kommer ha någon användning av. Vad är det hon inte fattar? Att hennes ämnen är värdelösa för majoriteten av de som pluggar på stället eller att hon faktiskt kan påverka som omvärld positivt genom att någon gång i livet själv vara större än sin jävla tomma titel.

Carl skrev:

> Vad fan har jag
> för nytta att avsluta mina annars så lärorika
> studier med att plugga abstrakta matematiska
> funktioner de två sista veckorna av min
> utbildning när jag redan har ett jobb som
> konstruktör på en ganska komplex applikation?!

Vad ska du ha examen till då?

fast jag har inga vänner på M =)
klas heter jag, går i A... ses på första analys-föreläsningen imorgon!
ps. webschemat är nere vet du vilken sal den är i?

Carl skrev:
> Examonatorn har tyvärr formellt makten om
> examineringen. Men visst, det går säkert att dra
> tunga fall ännu en instans uppåt, vilket jag
> funderar på. Men frågan är om jag kan få med
> mig nog tunga intyg från Saab att min frånvaro
> verkligen försenar delar av projektet... ska helt
> klart ta upp det med chefen.

Hur tänker du nu? Är det helt plötsligt inte ditt fel att du körde tentan? Sedan får man väl anta att högskolan har högre integritet än att ekonomiska påtryckningar skulle kunna förändra det faktum att du inte har tillräckliga kunskaper för att klara av en tenta. Hyr en gråterska och sätt dig och plugga istället för att snacka skit.

Få saker i livet är gratis, kanske dags att växa upp och inse det?
Dygnet har väl 24 timmar? Det har förekommit att folk arbetat >100% och ändå hunnit med studier (jag hör inte dit, alldeles för schlöö, så min examen flaxade iväg för 11 år sedan när jobbet var mindre tråkigt).

Fast det där med att be chefen fixa intyg på att man är oumbärlig lät spännande...
undrar hur mycket han skulle skratta?

Du hade inte läst tillräckligt.

Det är ju din sista tenta. Du kan ju begära upp den i varje tentaP om jag minns rätt. Läs så du fattar på riktigt vad det står i boken och sätt en MVG/5:a :)

/whirren, civ.ing. från LiU

Bit ihop och plugga till tentan, det behövs nog om Gripen ska hålla sig uppe. Om tio år skrattar du åt det. Jag har oxå jobbat med gripen, räknade lite på luftintagen och buller. Men det var innan du kunde räkna, typ 1982!!

Carl: Jag lider verkligen med dig. Men du kan nog trösta dig med att hon lider nog mer över sitt missnöje än vad du gör när du är färdig. Du är ung och har framtiden framför dig. Det löser sig skall du se.
Vi jobbar fö. inom samma företag och kanske i samma projekt.

Så länge inte hon också börjar inom vägverket eller försäkringskassan i Umeå, skall jag inte säga något mera... Det verkar finnas många olyckliga människor!

Nu svamlar du nog Carl. Man skall nog inte förvänta sig att examinatorn släpper igenom en för att det är körigt på jobbet........

Laplace och Fourier läser du ju in hyfsat lätt bara att följa recepten, släpp ångesten och plugga!!!!!

Lycka till med din examen och lyft huvudet högt när du går in på tentan och sätter den stenhårt med kunskap!!! Det bästa sättet att bevisa för dig själv och examinatorn var skåpet skall stå.

Carl borde varit glad över att han fick skriva en tenta i Augusti. Omtentor måste vara det optimala sättet att minska studiemotivation och säga att ens utbildning är en lek. Jag hade avskaffat dom direkt :-)

Nu kanske inte det gäller just i det här fallet, men det brukar ju räcka med att man läst halva kursen ungefär för att klara tentan. Och att klaga över att man inte klarar examinationen när man inte uppnått hälften av kurskraven? Att universitetet skall anpassa sina examinationskrav efter en students jobbsituation faller på sin egen orimlighet.

Bara att bryta ihop och komma igen!

Och ni M-/DoP-are kommer säkert se mig snart. Vid tavlan. Och vara glada över att inte jag bestämmer kursinnehåll och examinering ;-)

Använd en semestervecka eller två till att hårdplugga och gör om tentan så du får din examen. Spelar väl ingen roll för nuvarande arbetsuppgift, men för nästa arbetsplats eller löneförhandling eller befodran inom nuvarande företag kan det vara ett plus. Känns skönt att ha diplomet i pärmen om inte annat. Eller så glömmer du saken och fortsätter karriären utan färdig examen som så många andra lyckats bra med. Att förvänta sig särbehandling på universitetet p.g.a sin jobbsituation, jag skulle bli förvånad om det blir så. Som många andra var jag förbannad på någon lärare på universitet ibland och kände mig orättvist behandlad. Men det var mitt eget fel att jag alltid pluggade så lite som möjligt.

Carl, du borde inte se dig själv som ett offer i verkligheten. Hade du pluggat tillräckligt hade du klarat tentan. Du kan inte skylla på någon annan än dig själv. Jag begriper inte hur du kan bli så arg på någon annan när det var du som missade tentan. Ett sånt humör är ju skrämmande!

Utan Laplacetransform, Fourier- och vektoranalys hade JAS aldrig kommit upp i luften. Om hon tar sitt sammhällsansvar så borde hon avkräva dig alla rätt på den tentan. Vi vill inte ha fler JAS-plan som dimper ner p.g.a av ingenjörer som inte kan sin matte.

s skrev:
> Utan Laplacetransform, Fourier- och vektoranalys
> hade JAS aldrig kommit upp i luften. Om hon tar
> sitt sammhällsansvar så borde hon avkräva dig
> alla rätt på den tentan. Vi vill inte ha fler
> JAS-plan som dimper ner p.g.a av ingenjörer som
> inte kan sin matte.
>
Nu är inte riktigt så enkelt att skylla på ingenjörer som inte kan sin matte. Snarare så är det väldigt sällan man sitter och råräknar och sen skall man inte glömma att detta är väldigt komplexa system.

1_1158096118_KILL_Y.jpg

Tillbaka
Topp