Lasta cyklar på bil; takräckesval

Kristoffer R

Aktiv medlem
Jag har köpt mig en Volvo V60 med integrerade rails. Mitt gamla Thule-räcke med fyrkantprofil passar inte så det är dags att köpa nytt.

Jag är onekligen småless på vindljudet från fyrkanträcket.

1: Vad vet ni om de där wingbar, original, edge mfl funkar ihop med mina Thule Freeride - jag har fyra stycken på taket. De fästs med en smått irriterande ”båge” som man sas sätter ”runt” fyrkantprofilen.

2: Det känns som modellen Edge som är sådär ”slimmad” kanske är för smal för fyra cyklar.

3: Jag har en halvgammal takbox också som jag använder ibland ihop med en-två Freeride.

Någon som har erfarenheter eller åsikter eller andra synpunkter?

Hmm. Inte bra om det är fötterna som låter. Iofs är inte tre-fyra cyklar så tysta heller.

Edge-varianten verkar bara tåla 75kg så den går bort. Den ”fullbreda” wing/T tål 100kg och kan användas över mer ”bredd”.

T-spår däremot verkar faktiskt bra ; de där bågarna lossnar ibland, slår i taket och det är rätt bökigt att montera jag har ett sjå att hålla reda på alla tolv....

Jag har nog T-satser till två cykelhållare, köpte två av mina FreeRide nya och två beggade.

Fyrkantrören är väl iofs OK de med men det är lite tight att få dit cykelhållare och takbox ihop, där verkar T-spåren bjuda på mer flexibilitet.

Jo T-spår är smidigt just för att bara fästa såna saker. Håller med om att Thules bågar man fäster runt är kassa. Jag har nål billig variant också om har en fyrkantig bygel med gängade ändar som passar perfekt på en profil. Mycket bättre lösning.

Har Wingbar Edge på bilen sedan några år, den låga varianten. Funkar med cykelställen mha T-spåren. Inga problem. Hur många ställ du får plats med beror då på hur bred bilen är som ju styr längden på skenorna. Detta måste du mäta eller kontrollera, fötterna stjäl mycket längd så cykelställen hamnar oundvikligen en bit in över taket.

Min erfarenhet av brus och vinande från takräcken är att det har med fötter och spår att göra i första hand, profilen på skenan betyder nog inte mycket. En bit gaffa på strategisk ställen kan görs underverk,

När jag nu byter bil blir det inte ett Edge igen, aldrig någonsin faktiskt. Jag kör sällan med takräcken, cykelställ eller box till vardags vecka efter vecka. Jag monterar ställen när jag behöver dem. Så minskat luftmotstånd (eller ev brus) skiter jag i. Men den verkliga dealbreakern är hur dåliga de är att surra annat på taket, plankor, skivor, skidväskor, etc. Att ha ett överhäng utanför foten gör världens skillnad.

Ja det som sticker ut utanför är en förutsättning för att kunna surra saker öht tycker jag. Nu händer det som tur är inte jätteofta men..

Det går, men är tusen gånger krångligare och större risk att repa taket.

Jag tar hellre kärran nu, även om jag bara ska ha några lister.

Har just bestämt att Montblanc med fyrkantsprofil är bäst, så nu beställde jag det. Trots mycket googlande får jag ingen hjälp i valet mellan thule och montblanc, men nu vet ni andra att montblanc är bäst.

Ska du ha upp 4 cyklar är ju faktiskt Thule SlideBar en bra lösning också. Hade det på Passaten, smidigt att kunna skjuta ut hållarna så man bara behöver lyfta rakt upp, inte ligga halvt in över taket.

Men hur stort problem det är beror väl på hur lång man är också.

Slide-varianten frestar men den är rejält dyr. Jag är två meter så jag når rätt bra, fast jag har iofs ändå tappat en FS mtb på taket när jag lastade av en gång. Det blev en rejäl buckla i taket....

Edge är helt utesluten, tackar för synpunkterna. För smal, dum att surra saker på, lastar mindre. Enda bra verkar vara att den är ”snygg”.

Jag skall titta på Mont Blanc. Trots att jag är inkrökt Thulevän.

Wingbar 961 toppar listan nu iaf. Rationellt pga T-spåret men mer ärligt för att den känns lite roligare än ännu ett gummerat fyrkantrör. :)

Wingbar är märkbart tystare än fyrkantsprofil. Sen är uppgraderingen nästan värd sitt pris bara för att slippa leta reda på den där lösa pruttböjen som går under röret. Värt att ha i åtanke är att Thules system är modulärt. Det går alltså att byta greppytor, fästen, lasthållare etc som man önskar. Det är ju rätt praktiskt den dagen man byter bil. Vet inte om Mont Blancs system fungerar på ett liknande sätt.

Thules takräcken är bra. Cykelsystemet för dragkrok lämnar däremot en del att önska.

Kristoffer R sa:
Slide-varianten frestar men den är rejält dyr. Jag är två meter så jag når rätt bra, fast jag har iofs ändå tappat en FS mtb på taket när jag lastade av en gång. Det blev en rejäl buckla i taket....

Edge är helt utesluten, tackar för synpunkterna. För smal, dum att surra saker på, lastar mindre. Enda bra verkar vara att den är ”snygg”.

Jag skall titta på Mont Blanc. Trots att jag är inkrökt Thulevän.

Wingbar 961 toppar listan nu iaf. Rationellt pga T-spåret men mer ärligt för att den känns lite roligare än ännu ett gummerat fyrkantrör. :)

Jag köpte mitt par SlideBar lätt begagnade på blocket...kan vara värt att kika efter. Som Aron säger, fötter går ju att byta i värsta fall.

Som ett litet tillägg: Wingbars är tystare än fyrkant. Men glöm inte att sätta vindstopp för alla skåror. Då blir det tystast.

Till TS: Om du köper Wingbars så se till att du får rätt storlek för railsens spännvidd. Reglermånen är ca 25 cm eller så. Jag siktade för brett när jag köpte mina och fick byta. Och T-spår är väldigt smidigt.

För övrigt har jag hört att det oxr har köpt ofta går sönder, delar sig i två stora vindfång och sliter med sig halva biltaket. Men det fungerar säkert bra i hastigheter under 40 km/h.

En hel del bilar har 75kg som maxvikt på taket där av också rätt vanligt med 75kg på räckena. Hur mycket man får lasta på en v60 har jag dock ingen aning om.

Jag googlade vikt, måste säga att Volvo har otroligt bra onlinedokumentation på allt sånt. Mina VW har inte ens varit i närheten, man får leta länge eller kontakta åf.

V60 får lasta 100kg på taket.

Fyra mtb:er av hyfsat krallig art på 15kg styck landar ju på 60kg och med FreeRide-hållarna och rejäla bygellås på cyklarna är man nog på 75kg.

Jag har kört trallvirke och IKEA-möbler på taket förut och där kommer man lätt upp på 100kg.

Jag skall välja lämplig bredd. Mina VW-fyrkant stack ut en aning för mycket vilket ledde till en del smärtsamma påminnelser när jag drog huvudet i dem. Lagom är bäst.

Aero blir det. Med alla små hål tätade.

Oxr: Jag läste på ett tyskt forum att Mont Blanc tenderar att få slanglöst att läcka, samt böjer ramar och växelöron. Däckens text slutar linjera med ventilerna. Därtill har flera forumanvändare rapporterat att då de lastat upp 11-delat har de fått 9- och 10-delat när de lastat av och 27,5 har blivit 26.

Låter bra! Ett takräcke som omvandlar nymodigt trams till traditionella pålitliga konstruktioner passar mig utmärkt.

För övrigt kan man lasta ca 400 kg på taket till en 745.

Tillbaka
Topp