Lastcykel över sundet?

Gloria

Medlem
Lastcykel över sundet?
Tjo. Jag har till slut beställt mig en 2-hjulig Christiania. Men, svenska återförsäljare i södra Sverige verkade mindre intresserade medan Risenga på Christiania var så trevlig och hjälpsam att jag beställde den direkt från dem.

Och snart ska den hem. Med tåg, är tanken. Jag bor ca 2h från Malmö med Öresundståg, som går direkt från Köpenhamn. Jag har läst på lite, men tänkte fråga om någon vet vad som gäller och om det är något särskilt att tänka på för att komma på, med och över sundet med tåg?
Tänker på stationen osv., många Bullitt-ägare har väl tagit tåget hem?

Lastcykel över sundet?
Inga problem, men man kanske ska undvika rusningstrafiken på morgonen/em

Nu är förvisso en Christiania lite större än en Bullit i bredd men som sagt, det funkar. Det värsta som kan hända är att du får cykla hem från Malmö ;)

Lastcykel över sundet?
Cyklade hem min Bullitt från Köpenhamn till Lund via Helsingør/Helsingborg. Men Øresundståget lär nog också fungera som Jeppe sa.

Lastcykel över sundet?
Tackar! Fast nu lockar det ju lite att cykla hem. Göra en lite tripp av det och slänga tält i lådan och köpa en låda danska öl..

Lastcykel över sundet?
Om man närläser DSB's regler så står att lastcyklar är tillåtna på ôresundstågen mellan Tårnby och Hyllie.

När jag var i Sverige med min Omnium var den svenska biljettkontrollanten dock fullständigt ovetande om detta. Ska dock påpekas att hans största bekymmer var huruvida jag hade tänkt resa tillbaka vid en tid med många passagerare (detta var tidigt på morgonen).

Reser man utanför rusningstid är det säkeret inga problem att sitta kvar längre än till Hyllie. Reser man under rusningstid finns det inte en chans i världen att man lyckas tränga sig in på Kastrup, så det ger sig själv egentligen ;)

Lastcykel över sundet?
Attans..
IMG_5115.PNG
.

Lastcykel över sundet?
Det är ju ganska lätt att cykla till Østerport ja. Vidare är det knappast alla tåg som är inställda, det går regiontåg till Helsingør men det kan knipa att få in en lastcykel på dessa (om det inte är ett tåg typ Öresundståg som kör). I annat fall kan man ta S-tåg till Klampenborg varifrån man har ca 3 mil till färjan.

Lastcykel över sundet?
Jeppe_E sa:
Nu är det iofs inte superlångt mellan Köpenhamns huvudbanegård och Österport. Eller du kanske ska en bit till?

Jag får nog cykla från Christiania till Tårnby, verkar det som. Eller Kastrup. Men det går ju säkert bra.

(Appen vägrar visa resor med Öresundståg till eller från Köpenhamn, men visar till Kastrup - så jag antar att det menas att det är stopp där).

Lastcykel över sundet?
NAnders sa:
I Sverige får alla cyklar tas med på öresundstågen, med cykelbiljett och endast i mån av plats. På den danska sidan verkar endast konventionella tvåhjuliga cyklar utan släp vara tillåtna väster om Tårnby.

http://www.oresundstag.se/fragor-och-svar/
https://www.dsb.dk/find-produkter-og-services/cykelbillet/cykelbillet-oresund/

Detta är grundläggande korrekt men jag vet från säker källa att det inte är några större problem med lastcykel på S-tågen om man har den goda smaken att resa utanför rusningstid.

Lastcykel över sundet?
Gloria sa:
Jeppe_E sa:
Nu är det iofs inte superlångt mellan Köpenhamns huvudbanegård och Österport. Eller du kanske ska en bit till?

Jag får nog cykla från Christiania till Tårnby, verkar det som. Eller Kastrup. Men det går ju säkert bra.

(Appen vägrar visa resor med Öresundståg till eller från Köpenhamn, men visar till Kastrup - så jag antar att det menas att det är stopp där).

Det är ca 7km från Christiania till Kastrup. Om det "bara" går ut på att få cykeln över till Sverige på vilket vis som helst så är det inget svårlöst problem.

Lastcykel över sundet?
GuessWho sa:
Gloria sa:
For closure: Jag trampade glatt ut till Kastrup och tog Öresundståget hela vägen hem. Slutet gott, allt gott.

Fick du med dig en låda danska öl också ?

Faktiskt inte. Bara en 6-pack, varv 1/2 gick åt vid tågväntan samt på timmarna på tåget. Jag var för lyrisk för att fokusera på öl, och jag visste ju att det fanns hemma.. Var dock och handlade 2 lådor öl och en låda blandat vin till midsommar. Och grillkol. Och mat. Men jag nådde ändå inte upp till kanten på lådan. Överförtjust!

Tillbaka
Topp