Lätt jacka för Mountainbike

Hcb123

Aktiv medlem
Hej,

Jag söker tips på en lätt jacka att kunna ha vid mountainbikandet.
Jag tänker att den skall användas i mellanperioden, jacka + t-shirt eller jacka + underställ.
Innan vinterjackan åker på.

Nån som har ett bra tips, läste nått test och såg att Endura MTR Shell vskulle vara bra och den gick enkelt att packa ner i ryggfickan, (enl. testet) men den verkar inte säljas längre.

/ henrik

Jag har en Sweet Protection Hunter Wind Jacket. Lätt och bra. Obs den är inte super vindtät trots att det är en vindjacka. Men jag gillar det, gör att man inte blir så svettig när man cyklar. De har bra ventilation i ryggen som också hjälper till. Brukar ju inte blåsa rätt på i skogen heller.

Måste den vara vättentätt? Jag blir mycket svettig i allt som är vättentätt och åker har därför aldrig en vattentätt jacka på när jag kör MTB, förutom när det regnar hela dagen, som händer nästan aldrig i Stockholm.

Jag kör Pearl Izumi Elite Escape Barrier jacket, som inte verkar säljas länge. Tunn och packas ner små. Tillräckligt vindtätt för mig, men jag svartas fortfarande för mycket i den när jag trampar på. Jag svettas dock mycket generellt. Pearl Izumi jackor är redan billig och kan man ofta hitta för halva priset.

Nån som har ett bra tips, läste nått test och såg att Endura MTR Shell vskulle vara bra och den gick enkelt att packa ner i ryggfickan, (enl. testet) men den verkar inte säljas längre.
Kan den ha ersatts av deras GV500?

Min erfarenhet av Endura är att impregneringen inte är särskilt långlivad. Det går att återställa hyfsat med Nikwax eller Enduras egen spray, men att få det så vattnet bara pärlar sig och rinner av kan jag inte minnas att jag lyckats med nån gång. Jackan släpper inte igenom något vatten men tyget suger upp vatten, det andas sämre (inte alls), man svettas mer och blir blöt inifrån. Detta avhjälps något av deras ventilation under armarna som är bra. Jag har en jacka från Enduras Singletrack-serie.

På hösten när det är mellan 0-10 grader ute och duggregn eller risk för lite kortare regn så har jag en tröja från Zimtstern som jag är sjukt nöjd med. Regn- och vindtät på framsidan medan tyget på ryggen är tunn och ventilerande. Impregneringen har hållit grymt bra och lösningen med tät framsida/öppen baksida gör att jag inte blir dyngsur inifrån och nedkyld. Är det typ fem grader eller varmare så brukar jag reglera värmen med att kavla/dra upp ärmarna något.

Regnar det mer så stannar jag inne när temperaturen går ner.

Jag har en sån här:

Inte vattentät, men liten, vindtät och reptålig mot grenar. Ful och hyggligt billig är den också.

Om du vill ha vattentätt så kanske Inov-8 Stormshell kan funka, tekniskt sätt en löparjacka men den ska vara sval. Annars finns väl Gore Shakedry-jackorna.

Själv kör jag antingen utan jacka eller med vattentät skaljacka gjord för skidåkning, det kan jag inte rekommendera iaf.

om det inte regnar brukar jag för mtb köra vanlig lycra cykeljersey fast i större storlek.

kommer det en regnskur åker det på en 7mesh resistance windstopper, väger kring 100g. är det mer kontinuerligt skitväder en 7mesh skypilot jacka med huva och fickor, med någon modernare variant av windstopper, båda osvettiga(!!!)

tyvärr är resistance utgången och skypilot riktigt dyr. men bra. tillräckligt tät utan svett.

en tulipanaros.

Det finns inga perfekta vindjackor, alla varianter har fördelar och nackdelar. Själv har jag vindtäta plagg enbart som förstärkningsplagg vid temperaturer över nollan. Då fungerar vävda tyger bra, de packas oftast ned till mindre paket än andra material och är lätta att ta på men de fladdrar bra och låter. De vindtäta jackor som finns i andra material blir oftast tjockare vilket gör att de är svårsre att oacka ned och ha i en ficka. Jag föredrar att använda en extra vanlig tröja före en vindtät jacka. Regntäta jackor blir allt för täta för mig, boil in bag. Regntätt använder jag bara om det regnar riktigt ordentligt men då stannar jag oftast inne.

Min erfarenhet av Endura är att impregneringen inte är särskilt långlivad. Det går att återställa hyfsat med Nikwax eller Enduras egen spray, men att få det så vattnet bara pärlar sig och rinner av kan jag inte minnas att jag lyckats med nån gång. Jackan släpper inte igenom något vatten men tyget suger upp vatten, det andas sämre (inte alls), man svettas mer och blir blöt inifrån. Detta avhjälps något av deras ventilation under armarna som är bra. Jag har en jacka från Enduras Singletrack-serie.

Jag delar upplevelsen ang. Endura, jag har Endura MTR Shell och den fungerade grymt bra i början men verkar ha tappat förmåga snabbare än de flesta andra regnplagg jag haft. Ska testa att återimpregnera med deras tvätt ("Apparel Cleaner and Re-Proofer") tänkte jag, för jackan i övrigt är väldigt trevlig (stryktålig, tight passform, lätt, packar ner till litet format).

Har läst att de haft en del problem med blixtlåsen också, men det är inget jag märkt än iaf.

Tusen tack för alla svaren, blev en del att fundera på.
Får se vad det landar i.

Den behöver inte vara vattentät, jag har en regnjacka för de gånger jag måste ut i regn.
Vindtät (eller näst intill) fram är ett måste, annars blir det kallt.
Jag som många andra svettas väldigt mycket när jag cyklar.

// Henrik

Senast ändrad:
Tusen tack för alla svaren, blev en del att fundera på.
Får se vad det landar i.

Den behöver inte vara vattentät, jag har en regnjacka för de gånger jag måste ut i regn.
Vindtät (eller näst intill) fram är ett måste, annars blir det kallt.
Jag som många andra svettas väldigt mycket när jag cyklar.

// Henrik
Jag tycker att det är ett måste med bra ventilation i ryggen. Om ryggen är tät kan man öppna hela fronten utan att få riktig ventilation. Det är en stor fördel om det finns olika möjligheter att öppna upp jackan, t ex tvåvägs dragkedja, framfickor som kombinerar som ventilationsöppningar eller dragkedjor under ärmarna.
Jag har gjort ventilationsöppningar i många av mina vindtäta jackor, i fronten under bröstet eller i armarna undersidor (i cykelposition).

Tillbaka
Topp