Lätta min Kona

*Mikael*

Aktiv medlem
Lätta min Kona
Jag skulle vilja lätta min Kona med minst ett halvt kilo. Vad kan jag göra? Gärna så billigt som möjligt.

Det är en kona Hoss dee-lux och här kommer en bild: http://www.kona.dk/bikeindex.php?bikeId=10006

Här kommer specs

specifications
bike name Hoss Dee-Lux
frame tubing Kona Clump 7005 aluminium
sizes 16/18/20/22
fork Marzocchi Dirt Jam Pro 100 mm
headset Aheadset STS
crankset Race Face Ride XC
chainrings 44/32/22
bottombracket Race Face SRX
pedals Shimano M505
chain Shimano CN-HG53
freewheel Shimano Deore 9 speed
cassette Shimano Deore 11-32
front derailleur Shimano Deore
rear derailleur Shimano Deore XT
shifters Shimano Deore
handlebar TruVativ LE Riser
stem TruVativ XR 3D
grips Kona Jackshit
brakes Hayes HFX-9
brake levers Hayes HFX-9
front hub KK Disc
rear hub Shimano FH-M475 disc
spokes Stainless 14 g
front tire Tioga Blue Dragon 26 x 2.3
rear tire Tioga Blue Dragon 26 x 2.3
rims Sun Ditch Witch
saddle WTB Speed V Comp
seatpost TruVativ XR
seatclamp Kona QR
color Blue

Senast redigerad av en moderator:
Lätta min Kona
Håller med föregående, Sysslar du med xc är det hyperenkelt att lätta cykeln avsevärt för en rimlig peng genom att bara bytadäck, sedan tar du hjulen. Den rörliga massan fungerar mer tyngande än massa som inte rör sig. Race Face SRX, är det med fyrkantsaxel? I så fall kan du ju spara en del vikt på att byta till ett Shimano Hollowtech ll vevparti, så har du skalat av en del vikt för en rimlig peng.

Sen börjar det bli dyrare per gram: Sadel och stolpe kostar en del men är väl värda en investering. Skaffar du en Selle Italia SLR (c.a 1 000:-)som väger 140 gr och en USE Carbon stolpe (c:a 1 200:-) 150 gram så har du skalat av en hel del. Styre och styrstam osv...

Lätta min Kona
frånsett ovanstående, om du verkligen vill lätta den, kanske en lättare XC-gaffel kan vara en id'e
kostar ju tyvärr en slant, men dirt jam gaffeln väger väl nästan 2,5 kilo med rör.

skulle satsat på nya fälgar och däck först.

Lätta min Kona
Everwake skrev:
-------------------------------------------------------
> frånsett ovanstående, om du verkligen vill lätta
> den, kanske en lättare XC-gaffel kan vara en id'e
> kostar ju tyvärr en slant, men dirt jam gaffeln
> väger väl nästan 2,5 kilo med rör.

Har för mig att den väger mer? 2400g + rör, som är i stål, med reservation för fel på kom-ihåget.

Byt slangar och däck micke, absolut lättast och billigaste lättningen. Nästa stora tunga del är gaffeln. Den byts efter önskad åkstil, men i stort sett samma slaglängd och lättare och bättre har du t ex Rock Shox Reba. Därefter byter du det astunga men stabila vevpartiet från race face(som är ISIS och inte fyrkants) till ett Shimano Hone som är nästan lika styvt men mycket lättare. Då har du lättat de tyngsta roterande delarna. Därefter är det hjulen, men det kostar.

Lätta min Kona
Hoss och Hoss Dee-Lux är byggda för att klara påfrestningar från en tyngre cyklist, så dessa modeller är i genomsnitt tyngre än andra modeller inom Konas XC sortiment. Får jag fråga varför du valde en Hoss Dee-Lux om du vill ha en lättare cykel?

Lätta min Kona
Du får nog beskriva hur du tänker köra din hoj, vad är du för typ av åkare, vilken terräng, hur tung och stor är du osv. Att lätta mycket betyder ganska ofta en inskränkning på hållbarhet alt. funktion eller så blir det stort hål i plånkan. Så det gäller alltså att välja sin strider.
Om du kör mycket xc kan du köpa ett par eagbeaters SL pedaler, byta sadel/stolpe (som nämnt kan det vara riktiga bojsänken, lättade min gamla scott 300-400gram på det sättet).
Däck ger grepp, punkasäkerhet å komfort så tänk dig för innan man specar med lättare.

Lätta min Kona
Varför inte banta sig själv med 0,5 kg?

mikael_nr1 skrev:
> Jag skulle vilja lätta min Kona med minst ett
> halvt kilo. Vad kan jag göra? Gärna så billigt som
> möjligt.
>
> Det är en kona Hoss dee-lux och här kommer en
> bild: http://www.kona.dk
>
> Här kommer specs
>
> specifications
> bike name Hoss Dee-Lux
> frame tubing Kona Clump 7005 aluminium
> sizes 16/18/20/22
> fork Marzocchi Dirt Jam Pro 100 mm
> headset Aheadset STS
> crankset Race Face Ride XC
> chainrings 44/32/22
> bottombracket Race Face SRX
> pedals Shimano M505
> chain Shimano CN-HG53
> freewheel Shimano Deore 9 speed
> cassette Shimano Deore 11-32
> front derailleur Shimano Deore
> rear derailleur Shimano Deore XT
> shifters Shimano Deore
> handlebar TruVativ LE Riser
> stem TruVativ XR 3D
> grips Kona Jackshit
> brakes Hayes HFX-9
> brake levers Hayes HFX-9
> front hub KK Disc
> rear hub Shimano FH-M475 disc
> spokes Stainless 14 g
> front tire Tioga Blue Dragon 26 x 2.3
> rear tire Tioga Blue Dragon 26 x 2.3
> rims Sun Ditch Witch
> saddle WTB Speed V Comp
> seatpost TruVativ XR
> seatclamp Kona QR
> color Blue
>
>
>
>
>
>
> Redigerad 2 gånger. Senaste ändring 2005-11-18
> 07:21 av mikael_nr1.
> Bifogade bilder:
>
>

Lätta min Kona
ett par conti supersonic däck och slangar bör få ner din cykels vikt med dryga 500g. Det är nog det billigaste och bästa stället att banta cykeln. Vikten på hjulen(roterande massan) kommer att märkas mer än ett sadelbyte. Om du vill ha en lättviktare så är ju konas hoss serie inte det bästa valet.

Lätta min Kona
Vilken typ av cykling kör du?
XC, byt cykel
Teknisk terräng, då kan det nog vara värt att lätta den lite, däck tex
Freeride med drops och liknande, så är nog vikten ett måste för hållbarheten
Men som nämt några gånger ovanför, berätta vart du kör och så får du säkert mer hjälp.

Lätta min Kona
Detta är världens bästa cykel och aldrig att jag byter den. Jag kör mest extremteknisk XC lite vanlig XC. Men även en hel del street, det är tackvare streetåkandet jag älskar denna cykel. Jag ska försöka att byta däck och så får jag se vad som händer efter det. Väldigt tacksam för alla svar! Den som påstod att vevpartiet är dåligt kan ta sig i röven. Som att det skulle gå sönder lätt då eller? För tusan konas hållbaraste vevparti!

Lätta min Kona
mikael_nr1 skrev:
> Detta är världens bästa cykel

Då va det ju klart då behöver du inte gör något med den

Annars gör som de redan skrivit i tråden byt sadel, sadelstolpe. Rekommenderar SLR XP.
kasset, styre och stam kan du också spara mycket på. Rritchey's har bra pris/vikt

Flera av de som kommenterade vevpartiet vet va de pratar om, men de sitter ju på världens bästa cykel =)

Lätta min Kona
Jag kan nämna att jag har en likadan cykel som killen, med ett likadans vevparti(Race Face Ride XC) och ett Shimano Hone hollowtech vevparti. Det senare är lättare och lika styvt. Race Face-partiet är det dock inget fel på, bara tyngre. Och du frågade om vikten, Mikael.

Men byt däcken först! Om du kör lite street kanske ett par Maxxis Holy Roller är en bra kompromiss.

Lätta min Kona
mikael_nr1 skrev:
> Den som påstod att vevpartiet är dåligt kan
> ta sig i röven. Som att det skulle gå sönder lätt
> då eller?

way to go DUDE!

Lätta min Kona
Bäste Mikael_nr1. Jag vet inte om det är mig du menar med "Den som påstod att vevpartiet är dåligt kan ta sig i röven. Som att det skulle gå sönder lätt då eller? För tusan konas hållbaraste vevparti!"
Jag har berättat för dig att VEVLAGRET är kass. Det är där för en bra ide att byta vevparti, underförstått mot något annat än ISIS. SRX är Racefaces billigaste vevlager av ISIS-typ och är inte särskilt lång livat, förutom att det finns lättare alternativ. Om du har svårt att acceptera det eller ej ger jag blanka fan i,det kommer du märka ändå.

Nu ska vi se hur det här funkar "dölj användarens inlägg..."
hepp!

Lätta min Kona
Nämen titta! Det artar sig! Kan nog bli en bra kväll med Happy ändå!

fork Marzocchi Dirt Jam Pro 100 mm
Tung!

crankset Race Face Ride XC
ISIS har inte gott rykte...

pedals Shimano M505
Finns säkert lättare.

brakes Hayes HFX-9
brake levers Hayes HFX-9
Inga lättviktare.

front hub KK Disc
Säkert onödigt tungt.

rear hub Shimano FH-M475 disc