Lättviktsdelar för barncyklar?

-martin-

Aktiv medlem
Halloj!
Vet inte om det finns en tråd för detta redan men är på jakt efter lätta delar till barncykel.
Vevlager och vevarmar är väl det mest intressanta, vad finns det för alternativ för 110–120mm armar? :)

Hittat dessa
Sinz, finns inte tillräckligt små vad jag kan hitta
Hup, samma där, lite för långa
Turn3 racing, säkert fantastiska, men inte för $152, då får dottern spendera tid i benpressen istället :P
Spawn säljer några "Brood" men verkar inte gå att få tag i i europa
Hopes är ju också löjligt dyra

I övrigt verkar det bara vara tunga och tråkiga stålarmar.

Fyrkantslager då
Dessa verkar lätta och ok pris, men finns inte i lager

Ös på med tips, även andra delar är intressant :)

Jag ska försöka moderera och skapa en lista med alla bra delar ^_^

VEVARMAR:
• Turn3 Racing | 95–120mm | https://www.facebook.com/turn3racing/
• Spawn Cycles / Brood | 89–160mm | https://spawncycles.com/components
• HUP / Kids Racing | 130–155mm | https://kidsracing.co.uk/products/h...104bcd-narrow-q-factor?variant=15137739079743
• Sinz | 115–175mm | https://mojobmx.com/collections/sinz-cranks/products/sinz-square-tapered-bmx-crank-arms
• 3min19sec | 115mm | https://www.bike-components.de/en/3min19sec/Kids-Crankset-p73160/
• Hope | 135mm,150mm | https://www.bike-components.de/en/Hope/Kids-No-Spider-Cranks-p74887/
• Vpace | 105–165mm | https://www.vpace.de/produkt/max-kinderkurbel/
• Trailcraft | 140–165mm | https://www.trailcraftcycles.com/product/trailcraft-direct-mount-cranks/
• Baby Racing | 125–165mm | https://www.ridewill.it/p/en/brn-be...right-crank-baby-racing-125mm-bcd-110/136024/

• Prevelo / Heir | 120mm, 140mm | https://prevelo.com/collections/heir/products/heir-direct-mount-crank
• Thorn | 115/140mm kombo | https://www.sjscycles.co.uk/cranks/thorn-double-drilled-crankset-74110-pcd-115-mm-140-mm/?geoc=SE

Senast ändrad:
Federleicht för 425 euro i strlk från 107-160mm :-D. Lite för saftiga, d fattar jag, men lättaste på marknaden. Tror 115mm kostar bara 350 euro ;-). Men dom har väldigt lätta hjul till överkomligt pris - om man vill satsa på lättvikt.
Vpace vevparti är tillverkade av Jiankun, och vpace betalar bara extra för egen logga. Jiankun har tyvärr inget på lager, utom 127mm. Dock är Jiankun själva fabriken och säljer inte i detaljhandeln.
Bäst är nog aliexpress och då med fyrkantslager, finns säkert lätta alternativ på aliexpress.
Trailcrafts är rätt dyra. Italienska BabyRacing har haft barnstorlekar, vet ej om det finns längre, och billigare än Trailcraft.

Bromsar är Magura MT8 och Formula R1 två av marknadens lättaste o bästa bromsar. Finns ett annat märke, som jag ej kommer ihåg namnet på, men kostar typ 5000 kr per broms (inte setet). Finns billiga MT8 att få tag på lite varstans just nu...billiga o billiga...med tanke på att dom normalt kostar 4500 kr setet så är 2-2500 helt överkomligt. I bromsväg är v-bromsar lättaste alternativet.

Ashima är de lättaste bromsskivorna. Alligator och KCNC har oxå lätta skivor.

Kolfiberstyre o -sadelstolpe Toseek från Kina är bra o pålitligt, hållbart. De har även stel kolfibergaffel för 26" som passar en 24" cykel som haft dämpad gaffel.

Sadel: strippa den du har, limma på liggunderlag, klipp snyggt, ta med till en skomakare o få ett snyggt tyg på. Voila, sadel som väger under 200 gram för nån hundralapp. Annars har det funnits en Tioga Spyder i barnstorlek, flexibel o lätt på 168 g, men typ 700 kr.

Federleicht för 425 euro i strlk från 107-160mm :-D. Lite för saftiga, d fattar jag, men lättaste på marknaden. Tror 115mm kostar bara 350 euro ;-). Men dom har väldigt lätta hjul till överkomligt pris - om man vill satsa på lättvikt.
Vpace vevparti är tillverkade av Jiankun, och vpace betalar bara extra för egen logga. Jiankun har tyvärr inget på lager, utom 127mm. Dock är Jiankun själva fabriken och säljer inte i detaljhandeln.
Bäst är nog aliexpress och då med fyrkantslager, finns säkert lätta alternativ på aliexpress.
Trailcrafts är rätt dyra. Italienska BabyRacing har haft barnstorlekar, vet ej om det finns längre, och billigare än Trailcraft.

Bromsar är Magura MT8 och Formula R1 två av marknadens lättaste o bästa bromsar. Finns ett annat märke, som jag ej kommer ihåg namnet på, men kostar typ 5000 kr per broms (inte setet). Finns billiga MT8 att få tag på lite varstans just nu...billiga o billiga...med tanke på att dom normalt kostar 4500 kr setet så är 2-2500 helt överkomligt. I bromsväg är v-bromsar lättaste alternativet.

Ashima är de lättaste bromsskivorna. Alligator och KCNC har oxå lätta skivor.

Kolfiberstyre o -sadelstolpe Toseek från Kina är bra o pålitligt, hållbart. De har även stel kolfibergaffel för 26" som passar en 24" cykel som haft dämpad gaffel.

Sadel: strippa den du har, limma på liggunderlag, klipp snyggt, ta med till en skomakare o få ett snyggt tyg på. Voila, sadel som väger under 200 gram för nån hundralapp. Annars har det funnits en Tioga Spyder i barnstorlek, flexibel o lätt på 168 g, men typ 700 kr.
Bra tips, ska kolla igenom allt ^^

Vpace vevar är inte riktigt lätt, men de flesta andra, förutom Federleicht, är mycket dåligare eller/och tyngre.

Vpace gör fina och lätta hjul, fråmförallt nu dom har bytt till Duke fälgar, som är bland de lättaste alufälgar som finns. Vpace har nu dock ingen hjul på lager. Dom skulle man kunna bygga själva.

Jag glömde att E*thirteen har en karbånvevparti till juniorer, men jag har bara sett den (hos Vpace) i 150 och 160 mm.

Tycker det är svårt att hitta lätta, rimligt prissatta 24" barnhjul. Borde ju finnas rimligt prissatta aluhjul men jag tycker det drar iväg fort.

Skojar du eller inte?

3D graphen är kolnanorör och dom gör vad som helst mycket bättre! Har redan sett cykelsture med nanorör.
Kolnanorören (grafen) är en ingrediens i komponenterna - komponenten är inte tillverkad av enbart kolnanorör för det går inte, än. 3D grafen vore att tillverka komponenten helt av manipulerade kolnanorör så de kan anta en form istället för att vara en ingrediens.
Carbyne är ett material som är lättare och starkare än grafen.

Tycker det är svårt att hitta lätta, rimligt prissatta 24" barnhjul. Borde ju finnas rimligt prissatta aluhjul men jag tycker det drar iväg fort.
Håller med.
Det finns lätta, rimligare prissatta, på aliexpress. Dom är säkerligen bättre än hjul som sitter på lagercyklar (dessa brukar ha kina-navet qando), men problemet blir reservdelar. Kullager är enkelt att skaffa, men smådelar kan va svårare. Det kan krävas en del detektivarbete för att få tag i en passande body eller axel, t ex. Jag kontaktade Qando-fabriken direkt, vid ett tillfälle då jag kollade efter att byta ett nav (eller om det var delar av navet), men fick inget svar.
Problemet är att det är naven och själva byggandet som är det som kostar, och då springer det snabbt iväg.

Kolnanorören (grafen) är en ingrediens i komponenterna - komponenten är inte tillverkad av enbart kolnanorör för det går inte, än. 3D grafen vore att tillverka komponenten helt av manipulerade kolnanorör så de kan anta en form istället för att vara en ingrediens.
Carbyne är ett material som är lättare och starkare än grafen.

Menade att allt blir bättre när man blandar in lite nanorör!

Borde inte 3d-grafen vara mer likt grafit än kolnanorör?
Vet int. Har inte studerat ämnena ingående. Vad jag förstod efter en snabbsökning var att i 3d-grafén gör man de hexagonala molekylerna 3d från början. I vanlig grafén gör man ett lager av platt liggande molekyler o böjer ihop dom till rör i diverse längder, därav går de inte att använda som byggstenar utan bara som ingrediens. Medan i 3d-grafén så kan man bygga upp materialet helt o hållet bestående av grafén. Med förbehåll för att jag kan ha missuppfattat något. Hur grafit ser ut vet jag inte, men om d hade vart likt så hade man nog inte kallat det för 3d-grafén - det var ändå inte jag som gjorde upptäckten.

kidsracing.co.uk till de som letar lätta vevparti med hollowtech interface och direc-mount för klingor. De är inte billiga, men betydligt billigare än federleicht. Upptäckte sidan idag då jag själv letar efter ett/flera lätta vevpartier i strlk kring 150mm. Tillverkaren heter Croder och är amerikansk. Modulärt vevparti. Enligt sidan är axel för bb92 på väg att lanseras, det som existerar är för 68/73mm.

Bara nanorör har (lokalt) samma struktur som grafen. Det finns 3D former av kol som grafit och diamant, men dom har båda en annan struktur än grafen.
Grafit består av flera lager grafen. I början tog man fram grafen ungefär genom att med tejp dra av lager från grafit. I kolnanorör, fullerener, grafen och grafit binder varje kolatom till 3 andra på ett likande sätt (men i de två första fallen med en viss annan vinkel så att de bildar en 3d struktur).

Håller med. Vill man gå all in kan man ju bygga på Stans mk3 crestfälgar 24”, 295g ( kostar ca 850kr/st). 24mm innerbredd. De kan köras slanglöst så ihop m Schwalbe RoRo 2.1 24” blir det lätt.

Man kan även använda Schwalbes extralight 20” innerslang till 24” hjul. Gör jag på dotterns. Man får bara pumpa slangen lite innan man kränger på den. Billig viktreducering med dessa slangar.

Bike24 har även 24” fälgar som väger ca 500g styck från Dartmoor. De kostar 300kr/st, 24mm innerbredd o är ett billigare men tyngre alternativ till MK3.

Standard på barncyklar verkar vara tunga hjul m 19mm innerbredd.

Vill även slå ett slag för Red Cykling/Bikester som har budgetalu-styren. Inte jättelätta men betydligt lättare än vad OEM styret på dotterns hoj var.

Håller med. Vill man gå all in kan man ju bygga på Stans mk3 crestfälgar 24”, 295g ( kostar ca 850kr/st). 24mm innerbredd. De kan köras slanglöst så ihop m Schwalbe RoRo 2.1 24” blir det lätt.

Man kan även använda Schwalbes extralight 20” innerslang till 24” hjul. Gör jag på dotterns. Man får bara pumpa slangen lite innan man kränger på den. Billig viktreducering med dessa slangar.

Bike24 har även 24” fälgar som väger ca 500g styck från Dartmoor. De kostar 300kr/st, 24mm innerbredd o är ett billigare men tyngre alternativ till MK3.

Standard på barncyklar verkar vara tunga hjul m 19mm innerbredd.

Vill även slå ett slag för Red Cykling/Bikester som har budgetalu-styren. Inte jättelätta men betydligt lättare än vad OEM styret på dotterns hoj var.

Är riktigt nöjd med Duke Lucky Star Ultra fälgar. Dom finns i 24", men jag vet inte var man kan köpa dom.

Hittade VWP 150 mm vevparti, som verkar rimligt (men behöver själva tyvärr 140 mm):

Hittade VWP 150 mm vevparti, som verkar rimligt (men behöver själva tyvärr 140 mm):
HUP:en finns ju i lager med 140mm armar, drar iväg lite i pris med klinga och frakt iofs.

HUP:en finns ju i lager med 140mm armar, drar iväg lite i pris med klinga och frakt iofs.

Hade hittat den också själva. Till de flesta måste jag ändå köpa ny klinga för att enda anledningen att leta efter ny vevparti är att nuvarande 36t är för små. Men undviker helst att köpa från Brexit-landet.

Hade hittat den också själva. Till de flesta måste jag ändå köpa ny klinga för att enda anledningen att leta efter ny vevparti är att nuvarande 36t är för små. Men undviker helst att köpa från Brexit-landet.
Undra inte om jag har ett fyrkantsparti på 140mm med 40t...? Skulle du va intresserad? D e begagnat, men ok skick

Vad finns det för lätta gafflar till barngafflar?
Tänker främst då 16” och mindre. 20” och uppåt verkar det gå att hitta vettiga. Men de mindre med Vbroms verkar bara va tunga stålhärken.

prevelo gör väl en 16” dämpad gaffel men med skivbroms och inte så lätt

Går att beställa delar från woom om man kontaktar dem, fick tag i gaffel i alu och vevarmar i rätt längd och med 28T NW klinga, förhoppningsvis kapar det ett par gram av cykeln iaf ^_^

Rimliga priser var det med €54 för gaffeln och €49 för vevarmar och kling. €5 i frakt.

Uppdatering:
Gaffeln passade inte med naven (100mm) utan mäter ca 81mm mellan dropoutsen.
Vevarmarna passade perfekt iaf som tur var :)

Någon som behöver en 16" gaffel? kan tänka mig att byta den mot bra pedaler eller något annat roligt :)

Tillbaka
Topp