LCHF - erfarenheter?

LCHF - erfarenheter?
LCHF - erfarenheter?
"In a single blind, counter-balanced crossover study 15 healthy young men participated in two experimental conditions on two separate days."

Femton friska män, inte personer som har problem med att reglera blodsockret...

Studien han syftar till: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27356203/

Jag är inte så intresserad av bondfångare som jag antar du länkar till.

Men sånt här är ju lite intressant.

"Despite this wide glycemic fluctuation in the glucose infusion condition subjective feelings of hunger, appetite satiety, and fullness did not differ from the control condition throughout the experiment. These findings clearly speak against the notion that fluctuations in glycemia and also insulinemia represent major signals in the short-term regulation of hunger and satiety."

Deltagarna fick samma frukost. Sen fick kontrollgruppen nån energifri lösning och resten glukoslösning. Glukosgruppen fick en kraftig blodsockerhöjning vilket inte verkade påverka hungern.

LCHF - erfarenheter?
Jag är inte så intresserad av bondfångare som jag antar du länkar till.

Men sånt här är ju lite intressant.

"Despite this wide glycemic fluctuation in the glucose infusion condition subjective feelings of hunger, appetite satiety, and fullness did not differ from the control condition throughout the experiment. These findings clearly speak against the notion that fluctuations in glycemia and also insulinemia represent major signals in the short-term regulation of hunger and satiety."

Deltagarna fick samma frukost. Sen fick kontrollgruppen nån energifri lösning och resten glukoslösning. Glukosgruppen fick en kraftig blodsockerhöjning vilket inte verkade påverka hungern.
Om du vaknar så inser du att det var grondahls länk jag syftade till och den studien... =)

Att det var 15st frisk män i den studien.

LCHF - erfarenheter?
Det finns anledningar varför vissa äter mer än andra.

Tänkvärt:
Det finns absolut anledningar till att vissa äter mer än andra. Vi är alla individer. Men att beskylla kolhydrater för att vara roten till alla problem är fortfarande inte sant. Om man tar in för mycket måste/bör man dra ner på intaget. Oavsett om man är alkoholist eller överviktig. För vissa är det inte så bara. Det är olika. Och man måste inte äta för att man är hungrig. En alkoholist kan (försöka) sluta att dricka helt och nån som äter för mycket kan (försöka) att ändra sitt ätande (för det är ju svårt att inte äta).

LCHF - erfarenheter?
Jag förstår fortfarande inte vad det är som är så provocerande med att många både går ner i vikt och mår bättre när de utesluter/minskar kolhydrater i sin kost?

Jag gjorde det själv en period för några år sedan, och märkte utöver att jag blev av med de extrakilon jag lagt på mig att sötsuget var helt borta, kände mig sällan hungrig, och magen var lugnare och mer stabil.

Tyvärr var det alldeles för meckigt i vardagen, begränsat lunchutbud, och många av de saker jag gillar innehåller kolhydrater så nu är jag sedan några år tillbaka (inkl sötsuget m.m.).

LCHF - erfarenheter?
Högt insulin över tid ger inte bara insulinresistens utan kan även sätta mättnadssystemet ur balans, t ex skapa resistens mot leptin som ger mättnad vid intag av fett. Leptinresistens brukar kunna försvinna efter några veckor på locarb. Locarb ger typiskt lägre kaloriintag utan hunger. Krävs dock lite längre studier, några dagar eller veckor räcker inte för att kroppen ska anpassa sig.

Som kuriosa kan jag nämna att jag själv tappade 9 kg kroppsfett och bunden vätska under de första 8 veckorna på LCHF. Sedan har jag gått upp nåt kilo i muskler.

LCHF/carnivore får mig att se fram emot MTB-turer med mina framtida barnbarn.

LCHF - erfarenheter?
Jag förstår fortfarande inte vad det är som är så provocerande med att många både går ner i vikt och mår bättre när de utesluter/minskar kolhydrater i sin kost?

Jag gjorde det själv en period för några år sedan, och märkte utöver att jag blev av med de extrakilon jag lagt på mig att sötsuget var helt borta, kände mig sällan hungrig, och magen var lugnare och mer stabil.

Tyvärr var det alldeles för meckigt i vardagen, begränsat lunchutbud, och många av de saker jag gillar innehåller kolhydrater så nu är jag sedan några år tillbaka (inkl sötsuget m.m.).

Det som är lite provocerande är att LCHFare jobbar mycket med pseudovetenskap och bland annat pratar om att hunger styrs av blodsocker vilket det finns väldigt lite belägg för. De säger gärna att fett mättar bättre än kolhydrater vilket det inte heller finns några belägg för. De försöker gärna få det till att "alla andra" är lurade när de äter kolhydrater och att livsmedelsindustrin har oss i något slags grepp och tvingar oss att äta pasta och allt vad det är.

Annars får folk äta vad de vill.

En annan grej jag finner underhållande är att man gärna får höra att LCHF är sååå fantastiskt. Inget sötsug och ingen hunger och världens bästa ork och allt vad det är. Samma personer åt LCHF en period tre månader för två år sen och mådde otroligt bra. Nu har de dock gått ifrån det. Om det är så fantastiskt varför äter inte alla som åt LCHF för 15 år sen det fortfarande?

LCHF - erfarenheter?
Det som är lite provocerande är att LCHFare jobbar mycket med pseudovetenskap och bland annat pratar om att hunger styrs av blodsocker vilket det finns väldigt lite belägg för. De säger gärna att fett mättar bättre än kolhydrater vilket det inte heller finns några belägg för. De försöker gärna få det till att "alla andra" är lurade när de äter kolhydrater och att livsmedelsindustrin har oss i något slags grepp och tvingar oss att äta pasta och allt vad det är.

En annan grej jag finner underhållande är att man gärna får höra att LCHF är sååå fantastiskt. Inget sötsug och ingen hunger och världens bästa ork och allt vad det är. Samma personer åt LCHF en period tre månader för två år sen och mådde otroligt bra. Nu har de dock gått ifrån det. Om det är så fantastiskt varför äter inte alla som åt LCHF för 15 år sen det fortfarande?
För min del kan jag bara konstatera att det funkade, jag gick ner i vikt trots att jag åt ”utan begränsningar” mer än att jag undvek kolhydrater så gott det gick. Med en kolhydratbaserad kost får jag uppenbarligen i mig mer kalorier, känner mer sötsug, och känner mig oftare hungrig. Vad det beror på? Tja, jag vet inte, men så är det för mig. Samtidigt köper jag fullt ut att andra fungerar annorlunda.

Att jag inte kör det längre beror som sagt på att det inte funkar i vardagen, lunchutbud och annat blir extremt begränsat och enformigt. Visst, man kan argumentera ”du kan ju laga maten själv, ta med lunchlåda, etc”, men jag vill inte hålla på med sånt meck, dessutom blir det väldigt osocialt på jobbet, när man går ut med vänner, etc. Så det är ett val jag gör.

LCHF - erfarenheter?
För min del kan jag bara konstatera att det funkade, jag gick ner i vikt trots att jag åt ”utan begränsningar” mer än att jag undvek kolhydrater så gott det gick. Med en kolhydratbaserad kost får jag uppenbarligen i mig mer kalorier, känner mer sötsug, och känner mig oftare hungrig. Vad det beror på? Tja, jag vet inte, men så är det för mig. Samtidigt köper jag fullt ut att andra fungerar annorlunda.

Att jag inte kör det längre beror som sagt på att det inte funkar i vardagen, lunchutbud och annat blir extremt begränsat och enformigt. Visst, man kan argumentera ”du kan ju laga maten själv, ta med lunchlåda, etc”, men jag vill inte hålla på med sånt meck, dessutom blir det väldigt osocialt på jobbet, när man går ut med vänner, etc. Så det är ett val jag gör.

Jag har inga problem med det resonemanget. Det är helt ok. Inget insulin- och blodsockersvammel.

Sen tror jag ju iofs att grejen med LCHF är att det blir inga bullar, inga rostmackor, ingen glass, ingen läsk, inget godis, ingen pizza osv (vilket gäller typ alla vettiga dieter bara att man har lite olika förklaringar till varför) Det är såklart bra för de allra flesta. Att också utesluta potatis, rotfrukter, bönor, frukt osv tror jag är väldigt onödigt för de flesta.

LCHF - erfarenheter?
Det som är lite provocerande med LCHF för mig är

Det som jag tycker kan vara mest provocerande är att dieten inte känns miljömässigt hållbar om en större del av jordens befolkning skulle få för sig att ägna sig åt den. Det är möjligt att den inte nödvändigtvis måste innebära en stor miljöpåverkan, men det blir provocerande när folk missionerar om dietens förträfflighet utan att ens nämna denna aspekt, i ljuset av hur debatten går i övriga samhället.

LCHF - erfarenheter?
argumentet om att företagen tjänar pengar på kolhydrater och mediciner kan lika gärna vändas på huvudet.

kolhydrater är alldeles för billigt för att tjäna pengar på. när konkurrensen blir för stor och produktionen blir effektiv blir vinsterna i förhållande till investerat kapital mindre. marx kallade det profitkvotens fallande tendens. de företag som klarar sig bäst blir då de som satsar på att marknadsföra mer slösaktiga varor med större vinst. t ex kött eller meningslösa vegetariska köttersättningsprodukter.

lycka till att säga till banken att du vill satsa på att producera gula ärtor och en pulverkryddmix för att göra snabb och god ärtsoppa. det är "inga pengar i det" som det heter. men det är pengar i att "förädla" ärtorna till djur- eller vegoprodukter.

LCHF - erfarenheter?
LCHF har ju visat sig fungerat för många människor, jag ser inget problem i det så länge som jag slipper hålla på så själv.

För strikt personlig del sköter jag hellre min kropp och går ner i vikt genom ökad träningsmängd, det har fungerat hittills även om det blir lite jo-jo under de perioder jag kommer ifrån träningen, man får nästan ha två olika storlekar på kläder om man håller på så.

Ibland är jag dock lite förvånad över att så många människor föredrar olika tortyrdieter jämfört med att bara öka träningsmängden men vi är alla olika. Sist men inte minst finns det självklart en hel del människor med olika typer av ämnesomsättningsrubbningar och då är det annorlunda tycker jag.

LCHF - erfarenheter?

Varför skulle du vara lurad om du äter kolhydrater? Funkar det för dig så var glad för det! Har du studier som visar på lågkalorikost skulle vara dåligt för insulinresistenta och viktnedgång så hänvisa gärna till dessa, apropå pseudovetenskap.

Du säger själv låt folk äta vad de vill, låt dom då göra det, känns som du har mest problem med det.

Körde strikt kolhydratlös kost i cirka månad, tappade snabbt 7kg utan att svälta (och utan att "motionera"), sen kom påsken och man orkar ju inte vara hur dryg som helst när man är bland vänner och bekanta, ska dock fortsätta med så lite kolhydrater som möjligt i kosten. Får helt enkelt göra en religion av det hela så att ingen ska kunna påpeka för att man undviker kolhydrater! ;)

1619610663957.png

Så på frågan varför många skippar dieten är nog för att samhället ser ut som det gör (och kanske för sådana som dig som blir störd på detta?) och det är enkelt och billigt att få i sig mängder med kolhydrater.

Det finns inga för kroppen livsnödvändiga kolhydrater som man måste äta för att överleva.

LCHF - erfarenheter?
Varför skulle du vara lurad om du äter kolhydrater? Funkar det för dig så var glad för det! Har du studier som visar på lågkalorikost skulle vara dåligt för insulinresistenta och viktnedgång så hänvisa gärna till dessa, apropå pseudovetenskap.

Du säger själv låt folk äta vad de vill, låt dom då göra det, känns som du har mest problem med det.

Körde strikt kolhydratlös kost i cirka månad, tappade snabbt 7kg utan att svälta (och utan att "motionera"), sen kom påsken och man orkar ju inte vara hur dryg som helst när man är bland vänner och bekanta, ska dock fortsätta med så lite kolhydrater som möjligt i kosten. Får helt enkelt göra en religion av det hela så att ingen ska kunna påpeka för att man undviker kolhydrater! ;)

Visa bilaga 485212

Så på frågan varför många skippar dieten är nog för att samhället ser ut som det gör (och kanske för sådana som dig som blir störd på detta?) och det är enkelt och billigt att få i sig mängder med kolhydrater.

Det finns inga för kroppen livsnödvändiga kolhydrater som man måste äta för att överleva.

Här diskuteras en studie där man jämför lågkolhydrat och lågfett.

Ja det funkar säkert för viktnedgång. Det är det mycket som gör. Äter man väldigt restrektivt och tråkigt och enformigt går man ofta ner i vikt.

LCHF - erfarenheter?
Vissa säger utesluta kolhydrater vilket är svårt då det finns i mer än man tror som tex grönsaker.
Att sen äta mindre kolhydrater verkar vara godtyckligt vad som är mindre, men det är väl okej.
Oftast går man ner i vikt och mår bättre om man tänker på vad man äter som i LCHF, eller om man väljer något annat istället för pasta som är nyttigare.
Dessa personer slänger inte ned en 200g chokladkaka i vagnen när dom går till kassan utan tänker på vad dom köper, men har man karaktär så kan man köpa vit pasta för det är godare och ändå utesluta chokladen :)
Men vill man prisa LCHF så visst, men lura inte andra människor att tro på att allt blir bra med LCHF.
Har aldrig testat LCHF men äter varierad kost, och dom perioder jag mölar i mig snask så mår jag märkbart sämre.

LCHF - erfarenheter?
Vissa säger utesluta kolhydrater vilket är svårt då det finns i mer än man tror som tex grönsaker.
Att sen äta mindre kolhydrater verkar vara godtyckligt vad som är mindre, men det är väl okej.
Oftast går man ner i vikt och mår bättre om man tänker på vad man äter som i LCHF, eller om man väljer något annat istället för pasta som är nyttigare.
Dessa personer slänger inte ned en 200g chokladkaka i vagnen när dom går till kassan utan tänker på vad dom köper, men har man karaktär så kan man köpa vit pasta för det är godare och ändå utesluta chokladen :)
Men vill man prisa LCHF så visst, men lura inte andra människor att tro på att allt blir bra med LCHF.
Har aldrig testat LCHF men äter varierad kost, och dom perioder jag mölar i mig snask så mår jag märkbart sämre.

Precis. Choklad är knappast tillåtet i någon diet. Man kan lika gärna säga man äter lågfett som lågkolhydrat. Chokladen förvsvinner oavsett och det är förmodligen det som grejen.

LCHF - erfarenheter?
Här diskuteras en studie där man jämför lågkolhydrat och lågfett.

Ja det funkar säkert för viktnedgång. Det är det mycket som gör. Äter man väldigt restrektivt och tråkigt och enformigt går man ofta ner i vikt.
Ja, det var ju rätt förväntade resultat med tanke på förutsättningarna, vilka trots allt är var relativt lösa vilket skribenten Jacob verkar själv tycka.

LCHF - erfarenheter?
Det är där jag tycker LCHF skiljer ut sig från andra ”dieter”. Du går ner i vikt utan att plåga dig, gå hungrig, känna att du svälter, etc. Helt enkelt genom att signaler som sötsug och hunger ”försvinner”.

LCHF - erfarenheter?
Det är där jag tycker LCHF skiljer ut sig från andra ”dieter”. Du går ner i vikt utan att plåga dig, gå hungrig, känna att du svälter, etc. Helt enkelt genom att signaler som sötsug och hunger ”försvinner”.

Japp. Det är helt OK argument för mig. För mig skulle det vara en total mardröm att inte få äta varken potatis, ris, pasta eller bönor t.ex.

LCHF - erfarenheter?
Som sagts ovan det finns många sätt att gå ned i vikt, det svåra är att bibehålla den låga vikten. När man kollat deltagare i div. bantningsprogram efter ett år eller två så har de flesta återgått till originalvikten, finns dock exempel som har lyckats vilket jag sett själv.
Bästa lösningen är att bli proffscyklist eller d o skidåkare o bränna 8.000 kcal / dygn.

LCHF - erfarenheter?
Som sagts ovan det finns många sätt att gå ned i vikt, det svåra är att bibehålla den låga vikten. När man kollat deltagare i div. bantningsprogram efter ett år eller två så har de flesta återgått till originalvikten, finns dock exempel som har lyckats vilket jag sett själv.
Bästa lösningen är att bli proffscyklist eller d o skidåkare o bränna 8.000 kcal / dygn.
Har en kollega som skall ta på vikt när han är underviktig. Han skall käka 10000 kcal. Han kämpar verkligen att nå dessa. På tre veckor har han nått de 2 gånger… Så sjukt mycket han skall ha i sig. (Och nej det är alltså mat som han äter inte godis och snabbmat)

LCHF - erfarenheter?
Har en kollega som skall ta på vikt när han är underviktig. Han skall käka 10000 kcal. Han kämpar verkligen att nå dessa. På tre veckor har han nått de 2 gånger… Så sjukt mycket han skall ha i sig. (Och nej det är alltså mat som han äter inte godis och snabbmat)
Verkar ju lika dumt att utesluta saker som ger mycket energi och mättar lite om man har stort energibehov som att inkludera det om man har litet energibehov.

LCHF - erfarenheter?
Att få i sig 10000 kcal per dag är ingen lek. Det är typ ett halvtidsjobb.

LCHF - erfarenheter?
Japp. Det är helt OK argument för mig. För mig skulle det vara en total mardröm att inte få äta varken potatis, ris, pasta eller bönor t.ex.
Verkligen, känns som det skulle bli otroligt enformigt.

Vore kul att höra lite vad LCHF:are äter en vanlig dag? Jag käkar tre mål om dagen + 2 mellisar minst. Vad äter man en sån dag? Ägg och bacon varje frukost?
Frågan är allvarligt ställd, jag är nyfiken på hur en "vardagsmeny" ser ut.

LCHF - erfarenheter?

Vore kul att höra lite vad LCHF:are äter en vanlig dag? Jag käkar tre mål om dagen + 2 mellisar minst. Vad äter man en sån dag? Ägg och bacon varje frukost?
En vanlig dag kan se ut såhär för mig som äter LCHF/carnivore.
Brunch: Äggröra med ankfett, kallrökt korv, surkål, earl grey med grädde.
Middag: Lammracks, lite ungsrostade rotfrukter, "tzatziki" på 34% creme fraiche, en klick ajvar.
Allt i mängder som summerar upp till ungefär max 20 gram kolhydrater, och totalt kanske 2500 kcal, och kanske 1,5 -2 g protein per kg kroppsvikt, i snitt per dygn. Jag väger och mäter inte, och äter mig rejält mätt. Har mätt och kollat någon enstaka gång bara för att kolla i vilken härad jag landar naturligt. 175 cm, 76 kg, naturligt ganska musklig, tränar väldigt lite och sällan, föredrar naturlig rörelse t ex mtb-bus :)

LCHF - erfarenheter?

Frukosten var en av de svårare sakerna att ersätta för mig som är van att äta fil och müsli. Testade med danskt rågbröd med leverpastej och saltgurka, men det som jag nog körde mest blev turkisk yoghurt med lite färska jordgubbar i (ja, det blir lite kolisar via dem). Det stod jag mig utan problem fram till lunch på, ofta längre.

Lunch kunde bli en ceasarsallad, men utan krutonger, ibland förstärkt med extra kyckling eller vad den nu var baserad på. Alternativt nån annan sallad ihopplockad med få kolhydrater. Ibland gick det även att byta ut potatis/ris/pasta mot nåt annat i vissa lunchrestauranger, men det var detta som blev ett problem i min vardag. Svårt att ”fixa” bra lunchmat ute när normen är potatis/ris/pasta, och gärna lite ”dolda” kolhydrater i annat också.

Middagen var enklare. Ibland ägg och bacon, ibland nån omelett. Körde en hel del coleslaw (på majonnäs och fransk senap, istf den svenska sockerbomben t senap) till diverse kötträtter. Biff med bea och haricot verts var också en favorit. Fanns en massa annat jag testade också, t.ex. surkål och rostade rotfrukter. Har faktiskt ofta tänkt när jag är ute i Europa och äter lunch med kollegor att där äts mycket mer haricot verts och liknande istf potatis, ris och pasta till luncherna, vilket antagligen är bra.

Mellisar blev man öht taget inte sugen på. Grejen var ju att äta sig mätt, sedan står man sig på det i 5-6 timmar utan problem.

LCHF - erfarenheter?
På söndagar brukar jag göra en stor sats "äggmuffins" som består av ägg, lite grädde, lagrad cheddarost, stekt bacon, broccoli och någon körsbärstomat. Kör dem i ugnen i små silikonformar och det blir ungefär som en minipaj utan skal. Äter 1-2 sådana till frukost samt English breakfast te med grädde.

Till lunch/middag blir det ofta kycklingfilé med brysselkål eller broccoli och någon fet sås. Coleslaw som ooms nämner är en höjdare, gärna med stekt kryddig korv.

Oftast blir det bara ett större mål mat om dagen. Ibland kanske jag äter lite rester som "middag" på kvällen. Alternativt grönsaker och mögelost eller dipp.

LCHF - erfarenheter?
Frukost, kombinationer av: Ägg, keso, bacon, kalkon, skinka, ost, tomater, gurka, kyckling.

Jag är en brödoman, rostat bröd kan jag äta i princip hur mycket som helst, för att inte nämna frallor, helst nybakade. Frasiga på utsidan och mjuka invändigt... Det här varit svårast att ge upp!

LCHF - erfarenheter?
Verkar ju lika dumt att utesluta saker som ger mycket energi och mättar lite om man har stort energibehov som att inkludera det om man har litet energibehov.
Han har inte energibehov på det sättet, utan skall äta mat och inte godis och snabbmat. Är mycket pasta, med mera pasta och så lite mera pasta till kvällsmaten. Han skall ju oxå ha energi en längre tid för att orka träna oxå så han kan få muskler.

LCHF - erfarenheter?

Dagens meny bestod av följande:

frukost kl 09
Rullar av dessa
3 skivor ost 240 kcal 0 kolhydrater
3 skivor skinka 46 kcal 0,7 gram kolhydrater
40 gram majonnäs 240 kcal 0,4 gram kolhydrater
drycken till morgonen
2 espresso 17 kcal 3 gram kolhydrater

Lunch kl 13

Dessa saker hoprörda:
Keso 150 gram 150 kcal 2,8 gram kolhydrater
Strimlad skinka 100 gram 100 kcal
Majonäs 40 gram 240 kcal 0,4 gram kolhydrater
Ägg 1 st 75 kcal 0,2 gram kolhydrater
dryck
Pepsi Max 0,33 2 kcal

kvällsmat kl 18

chilli corn Carne 400 gram 474 kcal 16,2 gram kolhydrater
creme fraîches 25 gram 80 kcal 0,6 gram kolhydrater
dryck Vatten

Totalt:

1714 kcal
26 gram kolhydrater
107 gram protein
128 gram fett

Arbetade hela dagen och cyklade 13 km MTB. Enligt Apple Watch så har jag förbränt 4500 kcal.
tagit 14 enheter snabbinsulin plus långtidsverkande så klart. Det har varit en bra dag. Och inte hungrig alls och ett blodsocker värde på 5,6 i snitt genom hela dagen.

LCHF - erfarenheter?
Ni som säger att ni är carnivorer, hur tänker ni kring ökad risk för cancer? En snabb googling på koppling mellan köttkonsumtion och cancer ger ju ganska nedslående resultat om man vill hålla sig på en hög nivå av köttätande.

LCHF - erfarenheter?
Ni som säger att ni är carnivorer, hur tänker ni kring ökad risk för cancer? En snabb googling på koppling mellan köttkonsumtion och cancer ger ju ganska nedslående resultat om man vill hålla sig på en hög nivå av köttätande.
Prova googla meat does not cause cancer. Jämför och förstå skillnaden i tillförlitlighet i olika studiemetoder.

Tillbaka
Topp