Letar efter en ny cykel, krav maskinkullager och hydraulisk skivbroms

SWIN

Medlem
Hej!

Söker efter en ny cykel på nätet.

Stadscykel, så gärna skärmar och kedjeskydd.

Gärna med hydrauliska skivbromsar som verkar vara lätt att sortera ut, men detta med riktiga maskinkullager där lagren är tätade mot smuts och vatten verkar det inte vara många som stoltserar med.

Förvisso är detta med gammeldags lager enkla att meka med, en skål, några lösa kulor mot en kona.

Men tycker inte dom håller något vidare, den nuvarande var helt otätad mot omgivningen med.

Så hur hittar jag cyklar med maskinkullager, tips mottages tacksamt!

Vilken typ av cykel tänker du/vad ska du använda den till och vilken budget har du?

Förövrigt så borde kullager inte vara någonting som du behöver bry dig om. Så länge man tar hand om cykeln och rengör samt lägger lite nytt fett runt om/på där lagrena sitter så håller dem länge.

Du får nog kolla vilka nav som sitter på cyklarna du är intresserad av och sen kolla vilken typ av lager dom har, sällan man ser vilken typ av lager det är i specen på cykeln.

Vilken typ av cykel tänker du/vad ska du använda den till och vilken budget har du?

Förövrigt så borde kullager inte vara någonting som du behöver bry dig om. Så länge man tar hand om cykeln och rengör samt lägger lite nytt fett runt om/på där lagrena sitter så håller dem länge.

Pendling / stad typ av cykel, budget runt 10 000:- eller så.

Visst, tar hand om det hela och fettar in, men ändå får nu jaga koner och kulor till naven som har spår i sig.

Tänkte se om inte maskinlager skulle kunna vara mera underhållsfria och mera långvariga.

Sitter maskinlager i bilar på väldigt många ställen, och håller i väldigt många mil.

Du får nog kolla vilka nav som sitter på cyklarna du är intresserad av och sen kolla vilken typ av lager dom har, sällan man ser vilken typ av lager det är i specen på cykeln.
Förstår, men inte helt ofta dom specifierar naven heller.

Samt att den så vanliga navfabrikanten Shimano har i alla tider varit en "kopp - kula - kon" entusiasttillverkare.

Billigt & enkelt antar jag....

Förstår, men inte helt ofta dom specifierar naven heller.

Samt att den så vanliga navfabrikanten Shimano har i alla tider varit en "kopp - kula - kon" entusiasttillverkare.

Billigt & enkelt antar jag....
Inte nödvändigtvis.
Men cyklar i mellansegmentet passar nog i regel dina krav. Fast mellansegmentet ligger en bit över din budget.

Inte nödvändigtvis.
Men cyklar i mellansegmentet passar nog i regel dina krav. Fast mellansegmentet ligger en bit över din budget.
Inte helt spikad budget, men blir det en för fin uppenbart dyr cykel, så blir den automatiskt mera stöldbenägen.

Så några förslag...?

Inte helt spikad budget, men blir det en för fin uppenbart dyr cykel, så blir den automatiskt mera stöldbenägen.

Så några förslag...?
Nä.
Det finns hundratals bra cyklar därute. Men jag hade börjat googla på någon av tyskarna tex märkesobundna Bike24.

Jag har ingen koll på pendlarcyklar så kan inte ge några rekommendationer, du åker nog på att göra dina egna efterforskningar. När det gäller MTB så har väl 99% av alla cyklar över 15000:- maskinlager.

Nä.
Det finns hundratals bra cyklar därute. Men jag hade börjat googla på någon av tyskarna tex märkesobundna Bike24.
Jawohl mein fahrradführer!

Har konto där sedan länge...

Så sant att det finnes mycket att välja på, tänkte någon stadscykel / trekking / märke som var känd för denna finess.

Suck, bläddrar vidare i sortimentet, som sagt inte alla som uppger navet, samt är det Shimano är det inte det jag söker....

XXL har väl cyklar som överensstämmer något så när och på närmaste fysiska finns väl kanske nån som inte ser ut som en fågelholk när du ställer dina frågor?

Jag har ingen koll på pendlarcyklar så kan inte ge några rekommendationer, du åker nog på att göra dina egna efterforskningar. När det gäller MTB så har väl 99% av alla cyklar över 15000:- maskinlager.
Näe, det tror inte jag. Det är inte helt ovanligt med cup&cone även i de prisklasserna. Man får nog upp i >20 för att maskinlager ska kunna tas för givet.

Jag har kollat lite och det lättaste skulle nog vara att köpa typ det billigaste man hittar med thru axles och sedan typ billigaste DT Swiss hjulen. Dem cyklarna jag kollade var alla i 15k segmentet och alla hade cup and cone lager i hjulen.

Jag tror det är svårt att hitta en cykel i prisklass 10k som kommer med nav med maskinlager. Möjligen nån gravel på ordentlig rea. XXL's White GX LTD har väl tidvis reats <10k, men nu listas den för 14.
Mer åt city-hybridshållet i prisklass ca 10k har jag nog aldrig sett någon med nav med maskinlager.

Köp en som är bra i övrigt. Lite bättre cup&cone-nav, typ shimano deore och uppåt har en ganska bra tätning och håller skiten ute skapligt, men behöver ändå underhållas fortlöpande.

Kolla även i så fall naven direkt innan du börjar cykla och se till att det är ordentligt med fett i dem och att de inte är för hårt spända. Det är vanligt att de är alldeles för hårt spända från fabrik. Någon skrev att tillverkare beställer naven så för att ha minimalt glapp så att det går lättare att bygga hjulen i ekringsmaskinerna....på bekostnad av att de är sopslut efter bara några mil [suck].
Kör och underhåll så länge det går och köp sen nya hjul med bättre nav. Går det inte att hitta fabriksbyggda så köp delar och bygg...

Pendling / stad typ av cykel, budget runt 10 000:- eller så.

Visst, tar hand om det hela och fettar in, men ändå får nu jaga koner och kulor till naven som har spår i sig.

Tänkte se om inte maskinlager skulle kunna vara mera underhållsfria och mera långvariga.

Sitter maskinlager i bilar på väldigt många ställen, och håller i väldigt många mil.
Min erfarenhet är att de med lösa konor och kulor är mera hållbara på en cykel jämfört med maskinkullager. Tänkte som dig innan men ändrat mig, de maskinkullager som kommer original är oftast i dålig kvalitet och dessutom i mindre dim än lager med lösa konor.

Spår i konorna behöver inte betyda att de måste bytas, det är när det blir gropar som de byts. Vanligaste är att de är för hårt spända och då förstörs lagret på nolltid men rätt justerade brukar även Shimanos billigaste hålla ett par tusen mil, de på min cykel har rullat över tusen mil och lagerbanorna ser fortfarande fina ut.

Senast ändrad:
Sen behöver du inte avfärda allt Shimano. De har i vissa av sina nya serier gått över till maskinlager

Annars är det nog som tipsats. Leta reda på cyklar som överensstämmer med övriga kriterier, sen göra research på specade nav/hjul. Alternativt byta hjul om det är så viktigt, många eftermarknadshjul byggs ju med maskinlager, även i de lite billigare modellerna. DT, Hunt, Prime, Mavic osv

Intressant är att det är deras enklare nav som får maskinkullager, de finare behåller sina vinkelkontaktlager med lösa konor.
Lyfter lite i den här tråden...
I FH-QC500 ser det ut att vara ett lager och en bussning!?
Tittade på Mavic Crossride FTS-X 29 som alternativ till pendlare för jag är så trött på underhåll av cup&cone-lager. De hade ett kullager på varje sida, men kassetthubben har visst glidlager i plast! Håller inte så länge enligt recensioner och kostar 900 spänn att byta.
Lutar åt ett par par DT E1900 och QR-endcaps...kostar mer men går kanske att underhålla. Lager är ju ganska billiga och de kan väl inte vara så svåra att byta i 370-nav?
Men hur smala däck kan man köra på 30 ID-fälgar? funkar ca 37-40mm som jag brukar pendla på?
Eller finns det några andra förslag på hjul med maskinlager och skivbromsfäste till rimliga pengar för en halvtrist och rätt tung pendlare?

Eller finns det några andra förslag på hjul med maskinlager och skivbromsfäste till rimliga pengar för en halvtrist och rätt tung pendlare?
Vision på rea? Har inte kört själv, men om en inte är petig med vikten på hjulen och inte är tung själv så? https://www.merlincycles.com/search?w=Vision+wheelset+

Jag vill oxå ha maskinkager på en pendlare. På fincykeln kan jag tänka mig serva och justera, men då är det oxå konlager av bra kvalitet. Jag har vid flera tillfällen haft hjul med konlager som rasat riktigt fort, inom timmar eller månader, trots väldigt snäll användning. Troligen illa justerade från fabrik eller så är billiga konlager helt enkelt skit. Navbyte gör jag inte själv och det är varken hållbart eller ekonomiskt att köpa nya hjul stup i ett. Alltså maskinlager.

Vision på rea? Har inte kört själv, men om en inte är petig med vikten på hjulen och inte är tung själv så? https://www.merlincycles.com/search?w=Vision+wheelset+

Jag vill oxå ha maskinkager på en pendlare. På fincykeln kan jag tänka mig serva och justera, men då är det oxå konlager av bra kvalitet. Jag har vid flera tillfällen haft hjul med konlager som rasat riktigt fort, inom timmar eller månader, trots väldigt snäll användning. Troligen illa justerade från fabrik eller så är billiga konlager helt enkelt skit. Navbyte gör jag inte själv och det är varken hållbart eller ekonomiskt att köpa nya hjul stup i ett. Alltså maskinlager.
18 och 24 eller 20 och 24 ekrar...känns lite.... lite. Vill nog gärna ha 28 eller 32 både fram och bak.
Annars var det ju ett tilltalande pris även efter momspåslag, förutsatt att det finns delar till naven. Känner inte till Vision sedan tidigare och deras navkonstrktion. Men som sagt, jag vill ha fler ekrar. Tror det är lättare att hålla dem raka och runda om det inte är för glest.

Tillbaka
Topp