Letar ram till pendelhoj

rouster

Aktiv medlem
Letar ram till pendelhoj
Egentligen borde jag köpa en canyon Roadlite: https://www.canyon.com/sv-se/fitnes...7.0/2344.html?dwvar_2344_pv_rahmenfarbe=GY/OG
Eller en Cube SL Road: https://www.erlan.se/cube-sl-road-pro-herr-2020-ars--p-20329-c-3239.aspx
Men hur kul är det att köpa färdigt egentligen.. Hela källaren är full med lämpliga delar dessutom.
Kravlistan:
Skivbromsar, gärna mellan kedjestag och sadelstag
Fäste för skärmar
Plats för hyggliga däck typ 35mm
BSA vevlager är ingen nackdel
Gärna inte mer än 6-7000:-

Har räknat ut att gravelramar fyller de mesta av kraven. Jag tänker köra med rakt styre, skiljer sig reach mellan en ram tänkt för bockstyre och en vanlig pendelcykel med rakt styre något nämnvärt?

Hittat tre ramar som är rätt intressanta. Tyvärr är frakttiderna och kostnaderna för frakt från kina rätt ogynnsamma just nu..
Billig aluram från tyskland.

Kul kinaram

Annan tänkbar kinaram

Har jag missat några uppenbara alternativ?

Letar ram till pendelhoj
Har inga tips på ram men ja det skiljer i reach. En racer lr cross med rakt styre upplevs som kort.
ca 3-4 cm skulle jag säga att det skiljer typ på en ram i min storlek 187cm

Letar ram till pendelhoj
Aha. Då blir det ju ännu lite klurigare att hitta en ram..

Nja behöver det blir så mkt svårare?

Kollade precis lite på canyon och deras pendlare hade en reach på 420mm vs 399 på racern jag kika på och båda i large så lite mindre där än vad jag sa men ändå åt det hållet. Byggde mig en "pendlare" nyligen och custom beställde en ram som var ca 3.5 cm längre än jag har på en racer och även aningen högre (skönare i stan). Skulle inte vilja ha den kortare, blev väldigt bra tycker jag.

Letar ram till pendelhoj
Nja behöver det blir så mkt svårare?

Kollade precis lite på canyon och deras pendlare hade en reach på 420mm vs 399 på racern jag kika på och båda i large så lite mindre där än vad jag sa men ändå åt det hållet. Byggde mig en "pendlare" nyligen och custom beställde en ram som var ca 3.5 cm längre än jag har på en racer och även aningen högre (skönare i stan). Skulle inte vilja ha den kortare, blev väldigt bra tycker jag.

Jag är ju kort (171) så totallängden på reach är ju inget problem för mig kanske men jag vill ju inte ha sadeln i botten heller för att jag köpt en ram i en storlek större än jag brukar.

Letar ram till pendelhoj
Ja ok men principen borde ju vara den samma så hojarna du kikar på borde ju vara utformade på samma sätt.
Dvs den ramen tillverkaren menar passar för dina 171cm borde ha lite längre reach än racerramen samma tillverkare menar passar för dig. Om nu ramen du kikar på är gjord för rakt styre (vs bock på racer lr cross gravel etc).

Så länge du inte har ovanligt långa ben lr överkropp så kommer nog inte sitthöjden bli ngt problem för den ramen som ska passa din längd. Det är ju isåfall ett problem som inte har med cykeltypen o göra iaf utan då borde du ha det problemet oavsett vilken typ av ram du cyklar på och så verkar det ju inte vara. Så det går nog fint att hitta ngt bra.

Tillbaka
Topp