Licens för Giro dolomiti?

Jalabert

Ny medlem
Min flickvän och jag ska cykla Giro Dolomiti till sommaren (www.girodolomiti.com). Tydligen behöver vi någon form av cykel-licens för att få delta. Är det någon som kan förklara för en oinsatt hur man går tillväga för att skaffa en sådan? Jag förstår inte riktigt infon på SCF:s hemsida, och de har ingen som gillar att svara i telefon idag. Vi är inte medlemmar i någon klubb. Mycket tacksam för svar!

Om loppet kräver tävlingslicens så behöver ni båda först skaffa en licens (700 kr) och också utlandslicenstillägg (tror det är 100 kr). Kanske behövs foto på licensen också. All information om detta finns på SCF:s hemsida. Man måste dock vara medlem i en klubb som är underordnad SCF för att kunna få licens. Så det blir förmodligen en kostnad på runt tusenlappen per person för licens och klubbmedlemskap per person, om nu loppet kräver licens.

Ställd inför samma problem med sommarens inplanerade Etape du Tour.
Licens eller läkarintyg, läkarintyg går loss på minst 1500:-..

emilh skrev:
-------------------------------------------------------
> Ställd inför samma problem med sommarens
> inplanerade Etape du Tour.
> Licens eller läkarintyg, läkarintyg går loss
> på minst 1500:-..

Läkarintyg för Etapen går inte alls på 1500:- Jag gick till min husläkare och betalade vanlig taxa, 120:- eller vad det är. Han kollade på mig, tog blodtryck, lyssnade på lungorna och tog ett blodprov. Sen snackade vi cykeln en halvtimme då det visade sig att han också cyklat en del i sin ungdom. Han ville ha någon souvenir från TdF vilket jag givetvis glömde bort när jag var där nere...

Då hade du tur. Läkarintyg faller inte inom ramen för ordinarie patienttaxa enligt den vårdcentral och mottagning jag gått till. Lyssna lite på lungor o hjärta, ett par frågor, skriva under det förberedda intyget. Var god betala 1200 i luckan.

JLarsson skrev:
> Då hade du tur. Läkarintyg faller inte inom
> ramen för ordinarie patienttaxa enligt den
> vårdcentral och mottagning jag gått till. Lyssna
> lite på lungor o hjärta, ett par frågor, skriva
> under det förberedda intyget. Var god betala 1200
> i luckan.

Precis det jag fick höra också. Plus EKG.
Om jag inte kan lyckas få arbetsgivaren att betala för det med lite övertalning om vikten av hälsokontroller av sina anställda så får det bli licens.

Fast då måste jag å andra sidan köra Malmö Velo Classic under pseudonym...

emilh skrev:
> Fast då måste jag å andra sidan köra Malmö
> Velo Classic under pseudonym...

Jag känner en som brukade skriva in sig som "Tyler Hamilton" i motionslopp under andra halvan av 00-talet. :)

Jag kanske hade tur och springa på en cykelintresserad läkare då. Tyvärr har han gått i pension nu men annars hade han ju legat bra till att bli officell happydoktor!

Kollade upp detta med lokala vårdcentralen också (Capio Lundby), de skulle ha 2500:- hälskontrollen plus en okänd extrasumma för intyget. Tjena.

Om inte någon har något briljant tips så verkar utlandslicens via klubb vara enda rimliga alternativet?
Det verkar dock inte heller riktigt rätt då jag inte har för avsikt att köra annat än enstaka motionslopp.

Om du ändå har tävlingslicens så kostar utlandsdelen bara 100 kr extra. Men även om du inte har det är det ändå billigare med 800 spänn för licens än 2500 för läkarintyg...

emilh skrev:
> Ställd inför samma problem med sommarens
> inplanerade Etape du Tour.
> Licens eller läkarintyg, läkarintyg går loss
> på minst 1500:-..

Ursäkta, men var läser du att svensk licens funkar isf läkarintyg? Tidigare år har jag kört utan licens men i år har jag skaffat det, iofs inte utlands. Kanske inte behöver skaffa intyg om licensen funkar istället.

Precis som Selast har jag bara betalat ordinarie besökstaxa för läkarintyget dom två åren jag kört EdT. Har kanske tur att ha en generös VC.

ason skrev:
> Ursäkta, men var läser du att svensk licens
> funkar isf läkarintyg? Tidigare år har jag kört
> utan licens men i år har jag skaffat det, iofs
> inte utlands. Kanske inte behöver skaffa intyg om
> licensen funkar istället.
>
> Precis som Selast har jag bara betalat ordinarie
> besökstaxa för läkarintyget dom två åren jag
> kört EdT. Har kanske tur att ha en generös VC.

Det står bland annat i reglerna:
http://www.letapedutour.com/ET1/docs/Reglement2013_US.pdf

Competitors who hold a license issued by a federation authorizing them to take part in cycling competitions (FFC, UFOLEP, FSGT, FFTri) must enclose the photocopy of their 2013 licence with their entry during the collection of the race numbers at the host village.
The other competitors (FFCT, FFC PASS’LOISIR and SERVICE, FFC Management and Steward licence holders and non-licence holders) must provide the original or a photocopy of a medical certificate stating that there are no contraindications for them to take part in cycling competitions, which has been issued less than a year before the race date.
The medical certificate must only be handed over when you collect your race number at the host village in Annecy. Any medical certificate that is sent beforehand by post or by email will not be considered.

emilh skrev:
>
>
> Det står bland annat i reglerna:
> http://www.letapedutour.com/ET1/docs/Reglement2013
> _US.pdf
>
>
> Competitors who hold a license issued by a
> federation authorizing them to take part in
> cycling competitions (FFC, UFOLEP, FSGT, FFTri)
> must enclose the photocopy of their 2013 licence
> with their entry during the collection of the race
> numbers at the host village.
> The other competitors (FFCT, FFC PASS’LOISIR and
> SERVICE, FFC Management and Steward licence
> holders and non-licence holders) must provide the
> original or a photocopy of a medical certificate
> stating that there are no contraindications for
> them to take part in cycling competitions, which
> has been issued less than a year before the race
> date.
> The medical certificate must only be handed over
> when you collect your race number at the host
> village in Annecy. Any medical certificate that is
> sent beforehand by post or by email will not be
> considered.
>

Jo det har jag oxå läst men dom organisationerna som räknas upp där är väl franska. Jag hittar ingenting om att utländsk licens accepteras. Jag gissar att utlänningar räknas som "other compeditors".

Jag tänkte, möjligtvis naivt, att då både FFC och SCF ligger under UCI så var det just det man fick med utlandslicens från SCF.

Någon mer här som ska ner till Dolomiterna i år?

Första etappen ser intressant ut med först tidtagning på sista delen av Passo Nigra och sen en andra tidtagningssträcka uppför Passo Pampeago. Den andra var rätt jobbig även utan att ha gett benen en syrachock en stund innan.

Seiser Alm som besöks på fjärde etappen är riktigt fint och sen ska det bli kul med Valparola från öster. Har bara kört den från väster tidigare.

Och, femte etappen bjuder på den lilla mysiga knäppan upp till Rifugio Gardeccia. Hoppas bara att det blir lite bättre väder än vad girot hade 2011.

Tillbaka
Topp