LidaLoop bilder

• Trådstartare Trådstartare AJ
  • Start datum Start datum
LidaLoop bilder
Micke S: Mycket riktigt så var det målat en linje som gick till vänster. Men det verkade inte som om deltagarna visste vad den betydde. Tom några av de första elitåkarna gick rakt på.
Dessutom så syntes linjen bara för de första 50 åkarna. Sedan tog leran överhanden och dolde linjen.

Likadant med markeringarna i själva surhålet. Där var tre stenar vitmarkerade. Banfunktionärerna som passerade strax innan, sa med glad stämma: -Här kan man ta sig över torrskodd. Och det kanske var så de hade tänkt sig att man skulle passera detta hinder. Men som ni ser på bilderna så syns vitmarkeringen bara på de första korten. Sedan blev de helt översköljda av lera.

För de första åkarna dvs eliten var surhålet relativt lättpasserat. Men efter hand blev det mer och mer uppkört och hålet blev både bredare och djupare. Och därmed ännu svårare för de med sämre teknik.

Det var någon/några som försökte rycka upp framhjulet innan hålet, vilket bara resulterade i ett ännu större fall.

Skogling: Vi som stod där ropade och skrek en hel del faktiskt. Det var "tur" att detta parti låg nära start/mål-platsen och därmed hade publik som kunde varna. Hade det det varit på en avsides del av banan dit ingen åskådare går, kunde det nog ha blivit riktigt riktigt otrevligt.

Många struntade dessutom i varningarna, har de ju skrivit, och satsade ändå för fullt. Att då som åskådare hjälplöst stå och se på när någon går över styr, är faktiskt ganska olustigt när man vet att de kan skada sig riktigt ordentligt.

/Anders

LidaLoop bilder
Riktigt roliga bilder!
Jag lyckades ta mig över utan att vurpa, dock ej torrskodd.
Eftersom de ropade "Håll höger" och "Håll vänster" -var det ju fullt med cyklister där. Så jag tänkte "Bära eller brista!" och lyckades ta mig förbi. Fick t.o.m. lite applåder!

LidaLoop bilder
Sista kurvan före upploppet:
ledaren.jpg

En halv minut tidigare ledde tvåan:
second.jpg

Senast redigerad av en moderator:
LidaLoop bilder
AJ skrev:
-------------------------------------------------------

>
> Många struntade dessutom i varningarna, har de ju
> skrivit, och satsade ändå för fullt. Att då som
> åskådare hjälplöst stå och se på när någon går
> över styr, är faktiskt ganska olustigt när man vet
> att de kan skada sig riktigt ordentligt.
>
> /Anders
>
> Günstig!

tror att många inte förstod hur djupt det var. var nog ingen som kunde tänka sig att det skulle vara så djupt att typ hela gaffeln försvan. när jag hör djupt så tänker jag "max 20 cm" i alla fall när det gäller surhål :D är man sen trött blire inte bättre, det var bra att ni stog där, hade det hänt nå alvarligt o det hade varit långt bort hade det varit riktigt illa.

LidaLoop bilder
Håller med Baltazar, tidigare på tävlingar när publik har stått och ropat djupt hål så har det alltid varit fullt cykelbart. Det var det inte denna gången!

LidaLoop bilder
Kolla: Palmberg körde på stordrevet uppför denna backe! Dessutom avslöjar växelarmens vinkel att han måste ha kört på en halvtung klinga bak. Otroligt! Här var jag så slut att jag hade lilldrevet och största klinga bak hela vägen.

ledaren.jpg

LidaLoop bilder
att köra på storklingan gick väll, dock så skulle jag aldrig pallat med det drevet han sne hade bak, kollar man på kedjelinjen så ser man att han kör ganska tungt bak oxå

LidaLoop bilder
AJ skrev:

> Skogling: Vi som stod där ropade och skrek en hel
> del faktiskt. Det var "tur" att detta parti låg
> nära start/mål-platsen och därmed hade publik som
> kunde varna. Hade det det varit på en avsides del
> av banan dit ingen åskådare går, kunde det nog ha
> blivit riktigt riktigt otrevligt.
> /Anders
>

Jag både hörde varningen och lydde den, höll till höger i färdriktningen och där var det inte alls speciellt lerigt. Tack i efterhand!

/Gunnar, 5:17

Edit: stavfel

LidaLoop bilder
Angående surhålet.
Jag var ansvarig för andra Loopen. Vet naturligtvis hur man skall köra eftersom jag passerat denna lilla mosse ett femtiotal gånger. Vi markerade med kraftiga vita pilar målade på berget att det var att föredra att åka till vänster. Under lördaget körde jag där fyra gånger. Två gånger till vänster då jag kom över. en gång rakt på där det redan i lördags hade hunnit bli rätt mycket vatten, hade dessutom målat fyra stenar som man kunde gå torrskodd över. Men regnet natten för var förödande. Det blev väl blöt ;-)
Vi tog i veckan före bort tre stycken trädstammar för att ingen skulle fastna med framhjulet och kastas av. Jag blev väldigt förvånad då jag såg åkarna fastna ordentligt och konstaterade att det faktiskt var en trädstam kvar.
Lärdom vi dragit. 30 mm regn natten före och två motorcyklar tillsammans med 1000 cyklar är ingen bra kombination för ett surhål. Vi kommer med all sannolikhet att till nästa år behålla surhålen, men se till att de passaras på ett helt ofarligt sätt. Man skall kunna bli blöt men inte skada sig. Är uppriktig glad över att inte någon mig veterligen allvarligt slog sig där igår. Hoppas diagonalen i övrigt var till belåtenhet. En del som vi är näjda med speciellt under normala förhållanden. Vill bara avsluta med att tacka för alla spontana positiva kommentarer som dök upp redan under tävlingen, mycket inspírerande.

LidaLoop bilder
pilar på marken är aldrig bra när 1000 cyklister paserar o svåra hinder ska inte bara markeras med vit sprej, möjligen röd = varning.men tveksam till om sprejj ska användas till annat än att ge en hint om vägen. när folk är trötta gör en pil så pass mycket mer. bäst är det väll om det är ett pilat hinder.i alla fall pilat kraftigt så att man verkligen tar det vänstra spåret t.ex. för jag såg då inga streck o ska jag vara ärlig såg ja inga sprejjade stenar heller. vitt är som sagt inget som drar till sig synen om man inte letar efter det. bara ett tips.

LidaLoop bilder
Jo, det stämmer =)

Lyckligtvis går det att plocka av ärmarna så att det blir en väst. Gjorde det efter första loopen - blev såååå mycket skönare att cykla!

/Micke

LidaLoop bilder
Looparn skrev:
> Nästa år blir det Surhål-Tshirts, webkamera,
> läktare och ölbar..

surhåls-Tshirt, innebär det att man får köpa en vit ren Tshirt innan surhålet, o sen plumsa i? o sen lämnas den in på torkning/härdning? :D:D eller läggs den ut efter surhålet så att man får göra avtryck? :D:D

suthålsöl? brygd på finaste leran :D

LidaLoop bilder
Hjalmar skrev:
> Var det bara jag och Palmen som cyklade över
> lerhålet?
>
>
Enocssonskan hade inga större problem, hon ler t.o.m glatt!

anna_mud.jpg

LidaLoop bilder
Amatörer är vad ni är.

Ska man passera ett surhål med finess stil & klass
gör man det på bakhjulet med god resning, flytande linjer,
torrt huvud, väl buren svans, tätt åtliggande, glänsande päls
och vägvinnande, harmoniska rörelser vilka understryker din ädelhet.

/ Greve Newsboy

LidaLoop bilder
Någon som sett fler bilder, förutom mina, från surhålet någonstans?

Inte för att jag vill gotta mig i andras olycka, hehe, men jag har fått många förfrågningar från personer som ramlade om jag har någon bild på dem. Men jag hann tyvärr inte med att fota alla.

Med tanke på hur många som stod där och fotade så borde det finnas mängder med bilder.

Vi var 6-7 st där med kameror, varav minst 2 st hade "riktiga" kameror med stooora objektiv. När någon var på väg ner i surhålet och över styret hörde man hur de riktigt bara matade på med bilder.

Jag tror det var någon där som fotade för LidaLoop, men på deras sida finns inte så många "actionbilder" utan mest folk som solar sig i gräset.

/Anders

LidaLoop bilder
jag undrar oxå vart dom e, men jag såg bara att dom vandrade i skogen...

tycker att de e lite dåligt, jag kom inte med på en enda bild men min morsa kom med på flera...

LidaLoop bilder
AJ skrev:
> Någon som sett fler bilder, förutom mina, från
> surhålet någonstans?
>
> Inte för att jag vill gotta mig i andras olycka,
> hehe, men jag har fått många förfrågningar från
> personer som ramlade om jag har någon bild på dem.
> Men jag hann tyvärr inte med att fota alla.
>
> Med tanke på hur många som stod där och fotade så
> borde det finnas mängder med bilder.
>
> Vi var 6-7 st där med kameror, varav minst 2 st
> hade "riktiga" kameror med stooora objektiv. När
> någon var på väg ner i surhålet och över styret
> hörde man hur de riktigt bara matade på med
> bilder.
>
> Jag tror det var någon där som fotade för
> LidaLoop, men på deras sida finns inte så många
> "actionbilder" utan mest folk som solar sig i
> gräset.
>
> /Anders
>
> Liebe Deutschland!

Det kommer mer bilder på www.lidaloop.se, det kom ett litet BB-besök emellan för loopfotografen bara. Any time from now.

LidaLoop bilder
Det mest skrämmande är att jag inte har nåt minne av var fan det där hålet var, eller att jag skulle vurpad i det? Iof kommer jag inte ihåg nåt över huvudtaget efter en timme då jag var så jävla trött.

Tillbaka
Topp