Lidingöloppet MTB

andatt

Ny medlem
Lidingöloppet MTB
Om knappt fyra veckor är det premiär för Lidingöloppet på cykel. Årets snöförhållanden har dock gjort att cyklandet inte alls kommit igång i den omfattning som man kunde önskat. Ser man på höjdprofilen kan det nog bli rätt jobbigt...jag har sprunigt de där sista tre milen och det var en himla massa backar som blev väldigt tröttsamma mot slutet. Abborrbacken minns jag bara delvis. Nu verkar dock de första 35 km ha ännu större backar. Hmm. Jag tror jag ska ha en taktik som går ut på att köra väldigt fort och på så vis minimera min tid i uppförsbackarna.

Bilagor

• Banprofil.jpg
    Banprofil.jpg
    25.1 KB · Besök: 56
Lidingöloppet MTB
Dom bad nyligen via mail att samtliga skulle ha i åtanke att vägarna inte helt har hunnits sopas. Dvs. företaget som kommunen har till gatujobb har inte hunnit med.

Med den startavgiften borde dom ha råd att hyra en egen ****** sopbil.

/G

Lidingöloppet MTB
Hade faktist tänkt att köra detta lopp tills bara för ett par veckor sedan. Att betala 1095:- är sjukt dyrt men o åndra sidan så bor jag nära så jag slipper resekostnad och boende. Sedan läste jag:

"Banans karaktär gör att du kan genomföra loppet på nästan alla typer av cyklar men tonvikten av terrängen gör en mountainbike med stel ram och dämpargaffel till det bästa alternativet"

Så då tänkte jag i all min mogenhet, fuck that shit,detta orkar jag faktist inte stödja. Långloppen, kolmårdsbiken och andra lopp under året kostar ca hälften och är imo mtblopp som innehåller allt. Så tänker jag, ni andra kanske tänker annorlunda.

Lidingöloppet MTB
Jag håller fullt med om att det är för dyrt. Hade det kostat under tusingen hade jag absolut kört, tycker det är mer än trevligt med fler arrangemang i stockholm så man slipper resa landet runt för att få tävla på cykel!

Lidingöloppet MTB
Jag får väl erkänna min happyinkorrekthet och stå för att jag tänkt cykla på söndag. Fullt medveten om att det inte kommer bli någon stigfest. Priset stör mig en del, men mest principiellt. I praktiken betyder det inget bland alla andra konstnader jag cyklar bort och dessutom kostar det inte många kronor att ta sig dit jämfört med andra lopp.

Men framförallt är det första chansen på åratal som jag och min bror kommer starta ett lopp samtidigt. Vi har båda sagt att vi inte har något att bevisa och att vi bara ska ha trevligt och därför startar och kör tillsammans. Jo men visst. Så kommer det ju bli...

Lidingöloppet MTB
peranders skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja, kul med lopp i Stockholm och jag hade gärna
> kört till lägre pris, kanske åker och kollar
> istället.
>
> Lycka till ni som kör!
+1!

Det stora Ryktet är bekräftat, att Emil Lindgren kommer att köra!

Lidingöloppet MTB
Jag kommer att köra på söndag.

Gillar man hög puls på mycket snabba tallbarrsstigar, med en och annan sten eller rot, som går upp och ner med många snabba svängar så kommer man att älska banan. Iaf den halvan som är på den typen av underlag. Blir värre än bergbana på Liseberg. Jag var ute och provkörde förra helgen och fick ihop ca 1000 höjdmetrar.

Jag tror att en av anledningarna till det höga priset är att de vill begränsa antalet. De hade satt ett tak på max 1500 st. Nu är det enligt sidan 1274 som är anmälda, några kommer att tillkomma innan start så de verkar ju ha prickat helt rätt. Dyrt är det iaf, man får hoppas att maten från Gooh blir något utöver det vanliga. ;)

Rent tekniskt är underlaget något enklare än Cykelvasan, så det lär väl bli en del som kör med CX.

Lidingöloppet MTB
pLu skrev:
> Vad tror ni om en solstol och en back öl vid
> Grönstabacken?

Vätksekontroll, trevligt. :)

Får man langa utmed banan? ;)

Lidingöloppet MTB
Det blir nog trevligt det där :) 1000 höjdmeter lär ju smaka gott på söndag. Själv vilar jag från och med idag fastän jag är ledig och stigarna är torra.

Jag är lite orolig för klädselval bara. Hur har ni tänkt att klä er? Blåser det mycket på Lidingö?

Vad gäller däck så blir det Conti RK RaceSport. Har ju inga andra dugliga så valet är rätt så lätt :P Men jag gillar dom!

/G

Lidingöloppet MTB
Bara en fråga... brukar det kosta att få mekhjälp efter vägen? Jag kan ju tycka att det borde ingå i avgiften, eller? Delar kostar självklart men det var "samt eventuell service du har köpt" som jag reagerade på.

Får man betala för sportdrycken sen också...

"Det finns 4 tekniska zoner, varav 1 styck som man passerar 2 gånger, där det finns möjlighet till professionell hjälp. Behöver du delar så skriver du upp dig på plats och faktureras senare för den del samt eventuell service som du köpt."

/G

Lidingöloppet MTB
Fredrik145 skrev:
> Någon som har några däcktips ? Furious Fred
> eller behövs mer grepp i kurvorna ? Hur blött
> är det ?

Idag när jag cyklade en sväng över Elfvik och Gåshaga på väg till jobbet var det i princip torrt överallt. Körde dock inte de mest kuperade bitarna på Bosön, ut mot Elfvik eller runt Stockby.

Kan också nämna att hatkampanjen på insändarsidorna i lokalpressen mot cyklister i naturen fortsätter. "Vansinne" upprepades ett par gånger i morse av en ilsken hundägare.

Väl mött på Hälsans ö på söndag!

Lidingöloppet MTB
Chrissofsweden skrev:
> Bara en fråga... brukar det kosta att få
> mekhjälp efter vägen? Jag kan ju tycka att det
> borde ingå i avgiften, eller? Delar kostar
> självklart men det var "samt eventuell service du
> har köpt" som jag reagerade på.

Happy ending på slangbytet?

Lidingöloppet MTB
Ajfandetvarintedu skrev:
-----------------------------------------------------
>
> Kan också nämna att hatkampanjen på
> insändarsidorna i lokalpressen mot cyklister i
> naturen fortsätter. "Vansinne" upprepades ett
> par gånger i morse av en ilsken hundägare.

Äh inte ens LidingöMTB vill ha oss där :P
http://www.lidingoloppet.se/sv/Lidingoloppet-MTB/

Fredrik: Happyending får lite dubbel bemärkelse på det här forumet :P
/G

Lidingöloppet MTB
Chrissofsweden skrev:
>
> Äh inte ens LidingöMTB vill ha oss där :P
> http://www.lidingoloppet.se/sv/Lidingoloppet-MTB/
>
>

Idag var vi välkomna i alla fall. En trevlig förmiddag för min del. Valde pendlarcrossen i stället för mtb:n för att spara min läkande handled. Kanske mindre optimalt när det blev lite knöligare ute på Bosön. Har än så länge inte lyckats hitta någon officiell resultatlista för pakethållare- och stänkskärmsklassen men jag fick i alla fall höra "Respekt för att du tar dig runt med den där" ett par gånger.

Lidingöloppet MTB
3:33 är jag nöjd med! Allt var prima utom några få funktionärer som hade tankarna någon annanstans. Sen var uppmärkningen i slutet helt galen. Helt plötsligt kom det 20km efter 8km och sen 4km före 5km :S Väldigt irriterande.. Annars skitnöjd!

Särskillt efter loppet med käk, medalj, fria vykort, massage mm var super!!

/G

Lidingöloppet MTB
Äh jag har släppt det. Det var riktigt snyggt arrangerat efter loppet jämfört med CV som exempel. Bra käk, mycket fika, massage mm är ju klockrent!

Lidingöloppet MTB
Det här med att det skulle vara lättare än Vasan var iaf kvalificerad bull shit. Otroligt vad backar de har hittat på den där lilla ön.

Jag tycker att det var ett bra lopp och arrangemang och kommer sannolikt att köra det igen. Trots att det ligger lite fel på säsongen för oss med (pollen)allergiastma.

Missade tre timmar i den officiella resultatlistan med Garmin sa 2:59. Så … halvnöjd.

Lidingöloppet MTB
Riktigt positivt överraskad av banan - iofs ganska mycket asfalt och lätta grusvägar, men stigarna var utmärkta! Snabba, torra, kuperade och med mycket igångdrag. Lätt att ta sig runt men ändå någorlunda tekniskt utslagsgivande när det gick fort. Inte en massa stenskak. Lätt att köra om. Bra arrangemang utom några markeringsmissar. Kommer definitivt köra nästa år också.

Oerhört mycket roligare och mer utmanande bana än Vasaloppet.

Senast ändrad:
Lidingöloppet MTB
Jodå, det var kul! Bra arrangerat förutom att flera av asfaltpassagerna inte var sopade. Sen ska man inte vara helt under isen konditionsmässigt. Den mer tekniska passagen 1-2 mil innan mål var ingen njutning med ben av betong.

Lidingöloppet MTB
Loppet är kört och även jag är rätt nöjd, fortfarande på tok för dyrt men rätt omväxlande och rolig bana, körde fel på ett ställe där funktionärena själva var ute och cyklade annars bra arrangerat.

Klarde sub 3 med ett par minuter så får vara nöjd under rådande förhållanden, är dock mindre nöjd med min vurpa 200m efter start, rätt trist att tappa masterbilen så tidigt men det kan jag inte skylla på arrangören.

Edit, fick 1000 höjdmeter så det förklarar att benen var lite trötta.

Senast ändrad:
Lidingöloppet MTB
Jag tyckte det var ett kul lopp . Rejält med backar , fick ihop 1003 höjdmeter.
Startade i grupp 5 o fick ofrivilligt gå i många backar i början men sen flöt det på helt ok .
Tiden blev strax under 2:55 o det är jag nöjd med !!

Lidingöloppet MTB
Helstelt med däck med hyfsad volym tror jag är ett ganska bra val. Kunde jag välja helt fritt skulle jag välja en lätt ht 29a med framdämpare med lockout.
Jag Körde fs 29a och tyckte det funkade bra. Man kan nog ta sig runt bra på det mesta bara man har någorlunda lättrullade däck.

Lidingöloppet MTB
DavidS skrev:
> > Den mer tekniska passagen 1-2 mil innan mål var
> ingen njutning med ben av betong.

den låg dessutom perfekt efter en skön uppförsbacke så pulsen var på topp. :)

tycker det var ett bra arrangemang, mycket funktionärer som pekade ut vägen och bra jobbat med vätskekontrollerna. visst mycket grusväg och löparspår men aldrig 'enformigt' pga alla backar och tvära kurvor..

fantastiskt vad mycket backar det är på den där ön. :)

Lidingöloppet MTB
Min tid kan vi ta och skita i, men lite åsikter tänkte jag ha ändå. Totalt sett ett väldigt bra arrangemang, men ett par saker kan absolut bli bättre.

Terräng får gärna vara utmanande, men stora mängder rullgrus i tvära asfaltskurvor är inte utmanande - bara riskabelt.

Nu har jag inte exakta platserna för vätskekontrollerna, men spridningen var inte helt optimal. Den första redan efter en dryg halvmil och nästa först efter ungefär halva loppet. Alldeles för långt mellan och det var fler än jag som dammtorra i munnen flåsade "när kommer nästa vätskekontroll" till funktionärerna. Visst hade jag kunnat kolla innan var de var, men om jag får höra innan loppet att det är fem kontroller på sex mil så räknar jag inte med att det ska vara mer än max 15 km mellan och bunkrar efter det. Mitt fel? Japp. Går det att göra bättre. Japp.

Fast galet vad med backar!

Lidingöloppet MTB
Kul bana. Det gällde att vara på hugget och inte tappa uppmärksamheten. Flera gånger körde den som låg först i klungan av banan när vederbörande inte hann uppfatta någon av de många tvära kurvorna. Givet farten var banan ganska tekniskt krävande. Imponerande av eliten att kunna köra så fort.

Höll ett jämnt tempo genom hela loppet och rullade in ett par minuter plus på två och en halv timme. Kändes i ryggen att det var många branta backar.

Lidingöloppet MTB
Grymt lopp och grymt arrangemang för mig som vardagsmotionär.

+1 på gruset som inte var sopat på asfalten. Kasst av Lidingö kommun att inte visa framfötterna där.
(Någon jag pratade med hade sett att det var handsopat på vissa ställen)

Tyckte alla funktionärer (och de var många) var på hugget när jag (startled 3) kom förbi iaf. Kanske inte var vakna när första leden dök upp så snabbt.

Det jag saknade mest (eftersom jag glömde min PM-utskrift hemma) var tydliga skyltar om väsk/cykelinlämning, mat och duschar.

Att gnälla om priset är bara fånigt, det är ju högst frivilligt att anmäla sig. Annat hade det väl varit om det kom en höjning för redan anmälda...

Det var mycket jobbigare att köra sista halvtimmen med krampkänningar här än sista timmen på CV. Tappade 100 placeringar i totalen för att jag var tvungen att gå ner på lättaste och krypköra upp för alla backarna.
Måste nog fundera lite över mitt träningsupplägg framöver ;-)

Lidingöloppet MTB
Varför är det fånigt att tycka att priset för anmälning är högt? För min egen del så är priset inget problem i kassan men jag tycker att lopp ska vara tillgängliga för alla och börjar loppen kosta öve tusen pix så stänger det en del dörrar.

Lidingöloppet MTB
Jag tycker det var kul och välarrangerat ! Lite ny men kanske Rocket Ron 2.25 var felval. Hur halt var det med mindre mönster ? Min nya Foxgaffel på Scottcykel blev inte stummare trots vrid på 3 stegs toppreglaget. Någon som har något tips om orsak ? Nöjd i mål på 2.52. Stel ikväll..

Lidingöloppet MTB
Foxgafflarna har ett känt fel och måste skickas till Danmark för reparation.(inte alla men väldigt många) Skickade min i vintras och efter det har den varit kanon. Min gaffel satt också på en scott btw.

Lidingöloppet MTB
mankis skrev:
> Varför är det fånigt att tycka att priset för
> anmälning är högt? För min egen del så är
> priset inget problem i kassan men jag tycker att
> lopp ska vara tillgängliga för alla och börjar
> loppen kosta öve tusen pix så stänger det en
> del dörrar.

För att det är fånigt.

Dels är inte 1100 ett högt pris för en upplevelse i realtion till vad utrustningen kostar. Dels är det väl självklart att det kostar lite mer, för skillnaden är faktiskt inte speciellt stor, att delta i ett lopp med ett starkt varumärke och som genomförs i ett område med drygt 2-miljoner invånare. Att glesbyggdslopp är billigare är lika självklart då totalkostnaden för loppet blir högre för merparten av deltagarna.

Och: nej, detta var inte menat som ett Stockholm mot restan av landetinlägg.

Lidingöloppet MTB
Principia skrev:
> Flera som verkar fått 1000 höjdmeter. Min Garmin
> 310 tyckte 814. Kändes i benen oavsett.

Min Polar RS800 loggade 1010 höjdmeter. En snabb koll visade 4-5 intervaller på 10-15 s där höjden stack 50-60 m upp eller ner för att sedan gå tillbaka till tidigare värde.
Tyvärr använder inte klockan data från GPS:en, så det är säkert mätfel orsakat av plötsliga förändringar i lufttrycket.

Tillbaka
Topp