Liggcyklisten

GarryJones

Aktiv medlem
Liggcyklisten
Siljan Runt 2013.
Konsten att cykla om ca 100 av Sveriges snabbaste motionärer i en liggcykel med en kupa. De går fort de där. Enligt uppgift har vederbörande cyklat Siljan Runts 160km på 2:50. (Snabbare snitt att Bradley Wiggins hade under sin 1 hour velodrome World Record).
Vägarna är öppna med mötande trafik så frågan är vad liggcyklisten hade gjort om de mötande bilarna hade kommit några sekunder tidigare.

Se filmen
http://garryjones.se/extras/sr_highlights.mp4

Senast ändrad:
Liggcyklisten
Svängt in kanske? De andra cyklisterna hade gett rum. Det ingår i vanligt trafikvett, skulle jag tro.
Hela videon:

Frid!

Senast ändrad:
Liggcyklisten
I filmen ser man hur 7 bilar kommer upp som mötande trafik sekunder efter han svänger in framför klungan. Klungan är bland de snabbaste motionärer i Sverige med många sub 7.30 VR och sub 4 Siljan Runt 16 mil. Men några andra hade tagit plats. I filmen ser man även en som ser ut att vänta in klungan, troligtvis en som inte hade betalt startavgiften. Det krävs en oerhört tävlingsdisciplin att flyttar om och göra plats. Tänk på att det går i 50/60 km/h. Det var några minuter efter kl 7. 1km efter start på en 16 mils lopp.

Man ser att han lägger till vänster om den heldragen vita linjen. Kolla i bilden nedan är det linjen till höger (bilden är från andra riktning). Det är alltså den "låsas" cykelbanan som vi har ut mot Sollerön.

Visst hade det säkerligen gått bra ändå. De bilister på väg till start är troligtvis cyklister själva. Men liggcyklisten var aldrig med i klungan, han blåste om de 1km efter start och kom i mål över en timme före alla andra. En snitt på 56km/h enligt uppgift. Och ledarbilen gav sig på en gång så han hade ingen förvarning eller något framför sig runt banan.

I mitt tycke hade det varit bättre med en liggcykeltävling som startar 15 minuter före alla andra. Då kunde de ha haft en egen klunga och en egen ledarbil.

solly.PNG

Liggcyklisten
Vad är relevansen i hur motionärerna i klungan eventuellt förhåller sig till andra motionärer rent åkstyrkemässigt? Att peta upp en mindre eller större klunga i 40+ i början av ett lopp kan väl för övrigt de flesta klara. Mannen i liggcykeln åker ju oerhört mycket snabbare ändå.

Det blir en lång fredag om vi ska dissekera varenda trafiksituation under en cykeltur...

Liggcyklisten
Tittade jag på samma film som dig Garry? Det jag såg i ditt klipp var en stor klunga som inte höll några tajta avstånd och dessutom längst fram är det en ledarbil. Det gick INTE fort och det fanns luckor i klungan som var så stora att en mindre lastbil med dubbla hjul på bakaxeln hade fått plats på ett flertal ställen.....
Släpp sargen!

Liggcyklisten
H. sa:
Den stora frågan - är det rimligt att ha liggcyklar tillåtna i samma lopp som "vanliga" cyklar?

Självklart ska de vara med. Det är inte större hastighetsskillnad mellan dem och de snabba än vad det är mellan de snabba och mig...
Men jag kan hålla med om att det kanske är smart att de får stå i ett eget led längst fram vid start för att undvika en massa onödiga omkörningar. Själv propsar jag inte på att få stå först då jag vet att jag ändå inte är först i mål...
Sen ser väl omkörningen i filmen inte ut som världens smartaste, men man ska heller inte ta för givet att det man ser från kameran är samma som cyklisten själv ser, så kanske (förmodligen?) har han gjort en vettig bedömning om att han kan köra om utan risk.

Liggcyklisten
Att det går att cykla så mycket snabbare än "elitmotionärerna" är bara ett bevis för att banan är alldeles för enkel (läs tråkig). Ju fler höjdmeter på ett lopp desto mindre fördel med liggcykel eller velomobil. Så jag tycker att vi vänder på diskussionen. Skall man verkligen tillåta vanliga cyklar på så lätta lopp? Skall man rent av tillåtas att ens arrangera så lätta lopp?

MVH
Magnus

Liggcyklisten
tropfrog sa:
Att det går att cykla så mycket snabbare än "elitmotionärerna" är bara ett bevis för att banan är alldeles för enkel (läs tråkig). Ju fler höjdmeter på ett lopp desto mindre fördel med liggcykel eller velomobil. Så jag tycker att vi vänder på diskussionen. Skall man verkligen tillåta vanliga cyklar på så lätta lopp? Skall man rent av tillåtas att ens arrangera så lätta lopp?

MVH
Magnus

Nej, jag vill också slå ett slag för att folk borde ge sig på lite svåra saker.

Tillbaka
Topp