Limma fast fäste för länkageskruv i kolfiber?

Apotekarnes

Aktiv medlem
Jag håller på med lite "off season"-service på cyklar och upptäckte ett litet problem på endurocykeln. Fästet för ena skruven som håller fast min rocker link, alltså hylsan med invändig gäng som sitter gjuten i ramen, satt löst och bara snurrade när jag försökte ta skruva ut skruven. Efter lite jävulskap har jag lyckats få isär eländet, men nu behöver jag limma/gjuta fast fästet igen innan återmontering. Vilken produkt är absolut bäst till ett sånt här jobb? Nån form av epoxi antar jag. Jag bifogar bild på bara ramen samt med fästet från in och utsida.

Bilagor

• IMG_3010.webp
    IMG_3010.webp
    392.9 KB · Besök: 80
  • IMG_3011.webp
    IMG_3011.webp
    290.2 KB · Besök: 70
  • IMG_3012.webp
    IMG_3012.webp
    202.3 KB · Besök: 78
Svår fråga! Och räcker det med lim? Jag tänker att det kunde vara bra med något hårt material som liksom kilar fast, så inte limmet behöver bära hela ansvaret.

Om det är glapp så är det nog bra med någon epoxy som kan fylla ut lite, som tex JB weld.
Annars borde det funka med vanligt tvåkomponents epxylim.

Svår fråga! Och räcker det med lim? Jag tänker att det kunde vara bra med något hårt material som liksom kilar fast, så inte limmet behöver bära hela ansvaret.
Ungefär så resonerade jag också. Men sen tänkte jag efter och kom fram till att materialet som i så fall skulle "kila fast" ändå inte kommer vara starkare än epoxin, så jag körde en helt simpel gjutning. Jag använde "Bostik extra strong epoxy" som har betydligt längre öppettid än vanligt, typ 60 minuter. Jag hatar att stressa pga att härdningen dragit igång. En helt vanlig lagerpress funkade fint att tvinga ihop ramen med. Det återstår att se om det håller över tid, men det visar sig till våren.

Finns många bra lim.
Scotchweld dp400 serien.
Acra-lock använder jag själv flitigt. Har fixat flera motsvarande problem med det. Kan vara svårt att få tag på gissar jag.

avfetta ordentligt, och slipa bort eventuell korrosion från aludelen.

Undvik vanliga hobbyepoxi lim.

Jag vet inte riktigt vad du menar med hobbyepoxi. Jag gjöt med ett bostik-epoxy från bygghandeln. Tidigare har jag använt ett lamineringsepoxi (NM tror jag) men det är för lättflytande för reparation där det är svårt att täta området helt.

Tillbaka
Topp