Limma fast Lack på Kolfiber ram

Hallsås MTB

Ny medlem
Hej,

Min kära fru råkade tappa en flaska på min kolfiber- ram vilket gjorde att en liten flis från lacken släppte.

Jag har lyckligtvis hittat den lilla biten som släppte och köpte för någon vecka sedan Loctite Super Glue "all plastics". Har testat den på lite andra plaster och då blir det stenhårt.

Min fråga är om man kan limma fast den lilla lackbiten med lim eller "superlim" som många kallar det (Loctite Super Glue) utan att riskera att kolfiber- ramen typ smälter eller tar skada av limmet...

Någon som har testat innan eller kan göra en gissning?

Flisen som släppte är ca 4 mm x 4 mm. Så det rör sig inte om en stor bit men den är mitt i blickfången på ovansidan.

Tacksam för alla svar :)

Limmet är svårare att applicera än vad man först får intryck av. Dessutom kan varje litet spill utanför ge märken när man försöker torka bort det. Det kan lyckas med precis lagom mycket lim och mycket tur, men troligare är nog att resultatet inte blir som du tänkt.

Kolfibern med laminat skadas inte av cyanoacrylat (som limmet egentligen heter), dock så vet jag inte om lacken tål det.

Frid!

Super tack!

Ja, det låter som om jag helt enkelt får ta och köpa ett förstoringsglas och limma riktigt noga och gärna lite för lite än för mycket :)

Det medföljer en "reaktor tub" som man lägger på först. Så det blir en utmaning.

Jo så kan det nog vara. Men tyvärr så använder inte min fru precis den färgen :)

Kanske går att beställa hem lite ny färg via nätet eller så.

Jag testade att lägga över lackbiten där det nu är svart pga. kolfibern. och lyckligtvis så passar den perfekt.

Testar först och ser hur det går.

En idé som kanske kan fungera är att sätta lackflisan på en bit genomskinlig hushållstejp så blir kanske risken för fastlimmade fingrar och fingeravtryck något mindre. Fast kolla först så att limmet inte smälter tejpen, som med frigolit, tror dock inte det, men för säkerhets skull.

Frid!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp