[Linköping] Happy slapp-/"lärakänna"-ride, söndag 8/5 -05

kl 11 vid starten till V-sjöbanan. Så står det skrivet. :)

Vi ses imorgon! Har redan servat hojen lite. Ska fixa klart imorgon innan jag sticker iväg.

Kanon!
Har också justerat hojen lite. hade egentligen behövt byta bromsklossar. meeeen ska ju snart köpa nytt så...

Jaha då var första happyturen avklarad! Blev ju riktigt många och kul! Tempot var väl lite väl snabbt för att alla skulle hänga med men det är väl det vanliga problemet kan jag tänka mig.
Ser fram emot nästa tur!

/Henrik

Synd jag missade platsen, trodde det var Statoil T1... Men jag fick en underbar tur själv och sen hittade jag ju er sen :) Tyvärr lite väl mycket mjölksyra för nån effektiv körning. Eller kan jag skylla på pyspunkan? ;)
Ses snart igen hoppas jag!
/Nicke

Jag tyckte att det var kul att se er allihopa, nu har man ett ansikte på er. Synd bara att jag inte kan cykla så fort som er. Men jag kommer fler gånger ändå! Och man kan ju bestämma mer innan, som att man väntar in varandra eller att alla kör i det tempo man kan och möts upp innan och efter...? Bara tankar om hur man KAN gör inför framtiden, inte hur man MÅSTE göra

FRAGA; Jag märkte efter lite felåkningar, skruvning och nya försöak att svänga rätt, att jag behöver en ny styrstam. Är det någon som har en att sälja till mig? Den ska vara ca 60cm och vara flack. Lånade Oskars en stund och fick ett totalt lyckorus. Det gick helt plötsligt att både styra och åka fortare...

Senast redigerad av en moderator:
Ja visst var det kul! Men precis som ett par av er har skrivit så hade det varit schysstare att vänta in folk. Men det är något vi får tänka på nästa gång! Klart imponerad av killen från Ljungsbro som mest hoppade runt på bakhjulet hela tiden. Läckert!

Vart tog Isabelle vägen förresten? Hörde att hon försökte cykla ifatt oss i "klungan" men kom du inte ifatt? Jag ber å det ödmjukaste om ursäkt om tempot blev för högt och att vi inte väntade på dig men jag får skylla på att min sikt bakåt skymdes av alla andra... :) Hoppas du inte blev avskräckt!

evelina*: Har du inga krav på utseende eller blingfaktor kan du köpa en likadan som jag har, dryga hundralappen hos Bertil Andersson. Dom hade inne sist jag kollade men samma stam finns att köpa lite överallt då det är Hallmans egna stam och alla köper in grejer från Hallmans... Min är nog ganska exakt 60mm och är, på min hoj, vågrät. Fyrkantig, silvrig sak. Antingen pekar den fett uppåt eller så har man den som jag så blir den vågrät.

evelina* ja som det var denna gång så var det väldigt stor skillnad på snabbast o långsamast. dom skållade trollen från ljungsbro var ju helt grymma:-) tror det skulle funkat bäst om alla hade sin egen fart och sen sågs på mötesplatsen, för nu var vi ju rätt många också.
behöver ni nån som visar er rätta stigarna så ställer jag gärna upp. har fått en rätt bra bild av valla o vidingsjö nu. Valla har ju också en naturlig mötesplats där vi stod idag.

Låter skumt det där med styrningen.

/ Henrik

Verkar som ni haft trevligt i skogarna! Någon som kom ihåg kameran?

/Booberg -nyss hemkommen från Hedeby Maxpuls. Tävlingen gjorde skäl för sitt namn.. iallafall för min del =)

danboo
nej inget fotande denna gång. jag behöver skaffa en lämplig rygga (med vatten!!!) sen kommer min kamera alltid vara med.

ok, lugnt! Tar lite bilder eller nåt nästa vecka. Har också funderat på vattenväska. Blir kanske en för mig inför kommande långlopp. Man vill ju inte bli helt uttorkad mitt i skogen när det är sex-sju mil kvar.

/booberg

Nästa helg blir nästa ride. Finns en tråd om detta. Ligger nog ett par sidor bak nu iofs... :)

Muerto, jag ska kolla upp det, det låter bra. Jag är inte i behovav bling men när jag provade oskars svarta på min cykel med silverfärgat styre å så så såg det väldigt konstigt ut...*ler*

YeahRight, jag hittar också runt spåren men det är aldrig fel att ha ngn att cykla med. Jag blir ju utan karl'n min i sommar. Han ska upp till Jämtland och sommarjobba. Det är ju ganska tråkigt att cykla själv så jag vill gärna ha sällskap.

Det där med styrningen vad väldigt mysko *ler* Nymekad framgaffel som numera faktiskt dämpar gjorde körförhållandena helt annorlunda mot vanligt, vilket resulterade i att jag inte svängde helt enkelt. Ganska roligt då jag faktiskt int slog meg.

Ett tips till nästa gång är att vänta in alla och köra i lite lugnare tempo eller iallafall ha en "kvast" som kör längst bak och håller ihop skocken.

En Happyride är inte en rejsig träningsrunda.

Du vet Jomper, första gången man kör MTB går det SAKTA. När jag lurade ut tanten första gången kändes det som jag skulle hunnit med om jag joggade. Och jag hade bara lite bättre kondis på den tiden. Men vad då? ALLT, utom att cykla, är nytt. Och du har inte en susning om vad du kan göra innan cykeln rämmanar. Killen som visade oss runt banan körde antagligen i "gång fart" efter hans referenser. Men då ena tjejen av två aldrig hade cyklat i skogen tidigare var det rena race tempot, på landsväg, för henne.

Det är en svår konst att göra nått riktigt lyckat av en happyride, om man vill att alla från nybörjare till svår inbitna ska känna cykelglädje och gemenskap. Svårast är att inte skrämma bort någon som aldrig kört, eller nyligen börjat köra, i skogen.

NoOne

Edit: Jag vill inte klanka ner på Jomper ,eller andra cyklister. Bara väcka en fundering. Jag vet själv hur lätt det är att bli fartblind.

Lära känna ride ......betyder inte det att man ska vara tillsammans och lära känna varandra,eller har jag fel?

/Fredde

Ja det är nog bäst som jomper säger att vänta in andra. Det som är bra med Vidinsjöbanan är att den är som en åtta och alla ändå möts i mitten, därför gör det inget om gruppen blir lite uppdelad. Det som är mindre bra är väl att den är... jobbig, knölig o bitvis svår att ens ha styrfart på så därför kanske inte så lämplig för helnybörjare. Valla är bättre där man också har mer valmöjlighet till att ta lättare spår.

Tycker absolut inte att de långsamma ska bli avskräckta! Tvärtom helt enkelt dyka upp till nästa happytur.

/ Henrik

Vidingsjö är väl ändå avsevärt mycket snällare än många av partierna i Valla? :)

Det bästa är väl att bestämma innan man sticker iväg hur man ska göra. Om folk ska
vänta in varandra längs banorna som går "runt runt" här i LKP. Eller om man ska köra
i sin egen fart och mötas vid en gemensam paus någonstans längs banan.

personligen tycker jag Vidingsjö är jobbigare pga att den är så knölig. får liksom inte mycke andrum. men visst! valla har sina jätte svåra partier men där är det som jag sa lättare att ta en annan väg.

hmm jobbigare hör ihop med att jag tycker den är tråkigare kanske.... kom jag på:-)

Den erfarenhet jag har, som är ganska liten då jag är nybörjare, av banorna är att den i Vidingsjö är svårare. Den i Valla har sina knöliga partier men de kan man springa förbi ganska fort, men i Vidisjö tycker jag att jag springer mest hela tiden.

Men jag ska banne mig lära mig att köra där också. Ser fram emot nästa ride som jag kan vara med på.

Haha, jag var halvdöd när jag kom ifatt er när ni stod och väntade på oss i Valla (YeahRight mfl.) men som tur är återhämtar jag mig relativt snabbt. Lite putt på att ingen ville hänga på ett varv till i glidar tempo (mitt vanliga tempo. Hade ett mindre helvete att hänga med i söndags.) Håller som sagt med om att det måste planeras bättre ang. tempo och uppsamling. Sen blev det lite extra olyckligt att några (jag inräknad) bestämde sig för att sticka iväg till Valla från V-Sjö. Ett par stannade kvar vilket kan ha lett till vissa missförstånd.

Tempot på transportsträckan kanske blev lite högt också, problemet så som jag ser det är att iaf. jag är van vid att hoja ensam och hamnar jag då i täten utan att bromsas av någon annan mal jag på i mitt vanliga tempo som jag inte trodde var så högt. 25 knyck cirkus. När flera hakade på i det tempot och någon körde ännu lite snabbare trissades tempot upp. Tyvärr kanske.

Nästa gång får vi helt enkelt se till att sätta en bromskloss först och en uppsammlare bak. ;) Eller kanske bestämma uppsamlingar längs vägen. Detta då jag tror att det helt enkelt är omöjligt för alla att hålla samma tempo. Eller har jag fel? Har folk "fel" inställning och/eller bakgrund? En trött tävlingsåkare visade sig vara snabbare än en utvilad Muerto något som vållade problem. Detta då han trodde att han körde långsamt (ingen skugga, han/du verkar riktigt trevlig!) men det ändå var ett för mig ganska högt tempo.

> Det är en svår konst att göra nått riktigt lyckat
> av en happyride, om man vill att alla från
> nybörjare till svår inbitna ska känna cykelglädje
> och gemenskap. Svårast är att inte skrämma bort
> någon som aldrig kört, eller nyligen börjat köra,
> i skogen.

Japp, det är svårt! Men det är i mina ögon också oförlåtligt att "tappa bort" någon i skogen, då tar man och letar reda på den man tappat bort helt enkelt.

Tänk dig att som nybörjare och kanske inte hemma i den skog man befinner sig i bli borttappad och kvarlämnad, det är inte snällt och inte direkt något som uppmuntrar till nya försök att hänga med ut i skogen!

Har redan beklagat "borttappandet" av en deltagare. Hon missförstod den splittning av gruppen som blev och därför visste ingen var hon tog vägen. Simple as that. Inte med det sagt att det var rätt eller bra men kanske är det en förklaring om varför?

Hursomhelst ber jag ännu en gång om ursäkt då jag givetvis borde ha hållit bättre uppsikt, tar på mig en del av ansvaret. Tråkigt att det blev som det blev, uppriktigt sagt.

Jag tror att vi har samma syn på det här, Jomper. Om man ger sig ut med en grupp, men kommer hem ensam, kommer man inte tillbaka. Och tycker man att det går tråkigt sakta är det väll en smal saka att vända om och kolla om inte alla kommer innom 5-10min efter att man stannat?

Som det står i bibeln, "som du vill att andra ska göra mot dig, skall du göra mot dem".

Muerto, jag kalndrar varken dig eller någon annan, jag bara tycker att vi behöver diskutera om hur vi gör och tänker. Som fd barninstruktör har jag haft skäl att tänka mycke på dylika saker. Men det ger mig inte rätten att säga hur det ska vara, men jag tycker mig ha skyldigheten att berätta vad jag ser, med min erfarenhet, så att ni andra kan funder på det. Och se om ni tycker att det är nått att ta till er, eller tycka att det är att överarbeta.
Jag är övertygad om att nästa Happyride kommer att bli dubbelt så bra pga att vi surrat lite om saken.

NoOne

summan av kardemumman :

Happyride är inte ett tränings/tävlingstillfälle .. det är ett trevligt sätt att umgås på och köra i ett mysigt tempo.

På lördag hoppas jag att tempot dras ner så att alla kan vara med. Vet inte hur många nybörjare det fanns i söndags, men jag hoppas att det kommer lika många eller fler på lördag som jag kan hjälpa med tips och trix.
Hoppas inte ni skrämt bort dessa nu Muerto. Det ska vara kul att cykla. Kapish? = )

Väl mött.

Kokodrill: Nej jag hoppas liksom du att vi inte skrämt bort dom. Och ja, det ska vara kul att cykla.

Men huruvida jag kommer delta på nästa ride är tveksamt, tiden verkar inte räcka till.

Räkna inte med mig iaf.

Hej.

Jag tror inte ni skrämt bort någon, iallafall inte om dom läser hur diskussionen gått i den här tråden.
Jag vet däremot hur glad man blir åt att följa med igen efter att ha kämpat längst bak för att hinna med... Jag gjorde "misstaget" att följa med mera lera en gång och lyckades bara hänga med tack vare min stora önskan att lyckas hitta hem igen :)
Så trött som jag var efter den turen hoppas jag att jag aldrig blir igen.

Men turen nu på lördag verkar intressant att hänga med på, speciellt om det blir i vallaskogen där jag ändå kört ett par gånger och hittar rätt bra.
Cykla är alltid skoj även om konditionen inte existerar alls.

Ses kanske i vallaskogen den 14e

/Neo

Tillbaka
Topp