Linköping - Stockholm (Fre 28/10)

• Trådstartare Trådstartare cal
  • Start datum Start datum
C

cal

Guest
Är det någon cyklist i Linköping som skall till Stockholm på fredag?

Jag lämnar Linköping tidigt fredag morgon om det inte regnar och cyklar i lugnt tempo mot storstan.
Ska försöka hålla 25km/h och ta 1-1,5h matpaus under vägen. Så >10h lär det väl ta.

Någon som vill göra sällskap?

PA210015.jpg

Senast ändrad:
Pessimist Jonas! :-(
Det hindrade ju inte oss från en 10-timmars tur förra helgen, har du redan glömt det?

Lycka till Cal!

> Jag är i fel ände av din tur tyvärr. Vilken väg har du tänkt cykla?

Boe gett mig lite bra vägval för turen, då han själv gjorde den hem från SSSM i slutet av september.

Det blir småvägar genom landskapet mest hela vägen så vitt jag kan se.

Robban, det där är en kalasväg, men att passera Kolmården "Straigh On" norr om Bråviken är rätt segt. Mycket backar om man säger så. Jag körde där i sommras och det var lite overkill, i höstas här så tog jag vägen längs vattnet mellan Nyköping och färjan. Det var mycket lindrigare tycker jag. Sen från Söderköping in mot Linköping valde jag mindre vägar, men så gillar jag att köra grusväg också!

Jag är nyaudaxad och hade jag inte haft tentamenstekniska skäl att slippa undan hade jag nog kunnat tänka mig att följa med på ditt äventyr. Lucka till!

Vägen mellan Söderköping och Linköping valde jag för att den var kortast. Jag vet att just den biten är dödligt tråkig så jag ska nog ta en annan väg när jag cyklar, fast jag brukar i och för sig inte vara så sugen på att ta omvägar för natursköna stigar när jag cyklat en hel dag.

Längs med vattnet var ett bra tips också, låter skönare än oändliga backar i skogen.

Vägen Söderköping - Linköping går att göra hyffsad, cykla utmed kanalen hela vägen till Norsholm. Därifrån går det sedan att via mindre asfaltsvägar ta sig till Linköping. (Givetvis går det att köra åt andra hållet också...)

Det blir mycket längre än den "vanliga" vägen, men betydligt roligare. Dock blir det mycket grusväg så racer med slicks blir nog ganska jobbigt kan jag tänka mig.

Ma Vic skrev:
-------------------------------------------------------
> Pessimist Jonas! :-(
> Det hindrade ju inte oss från en 10-timmars tur
> förra helgen, har du redan glömt det?

Det var inte månaden som sådan jag avsåg, utan datumet i originalrubriken (29/11).
Jag var ju ute med Boe, =David och Honky Dory och körde Audax igår! Jag cyklar året om.

Jag cyklade Stockholm - Linköping i slutet av juli, det var kul, tog 11:30 men det var kul, dagen efter skulle jag till Jönkäping men hoppade av i Gränna, tokregnade och ont i knäna...
Lycka till, det går säkert bra!

Förberedelserna börjar ta form! :)

Packlista
Slang
Park Tools däcksjärn
Leatherman
Lösa insex
Fast nyckel nav
Pump
Lite första förband
Kejdelänk
Buntband
Extra strumpor
Extra Merinoull tröja
Karta, kartplast, kompass
Diodlampor
Vattenflaska
Mackor, frukt, bars
Mobil, VISA, Kontanter, Leg

Klädsel:
Hjälm
SPD-skor
Ullstrumpor
Merinoull tröja
Långa WS tights eller Merinoull långkallingar + Shorts
Cykelhandskar
Arcteryx Gamma Jacka

Bra poäng där Rippa. Jag skruvade dit en 47t campa-klinga i fredags. 47-18 blir fina fisken i 25km/h!

Hoppas att vädrets makter visar sin goda sida nu bara. :)

Dubbat kanske är en bra idé, temperaturen är ju på väg neråt nu. Fast den kanske hinner vända till helgen? -2 grader här i Årsta. Utomhus, alltså. *brrr*

Hmm... vi tänkte ta oss till linköping nu i helgen... Dock kommer vi färdas i en automobil i hög hastighet för att så länge som möjligt kunna njuta av skate-hallen... Det ska köras, fotas och filmas...

Lycka till med äventyret... Vi kanske möts... ;)

Dålig timing Henke.

Hade varit kul å rulla lite skatehall. Men det här går före. Alleycat i stan på lördag kväll också så. ;)

Finvädret tycks ha nått östergötland.

Men SMHI lovar i alla fall bättre väder frammåt fredag-lördag. Återstår att se om de har rätt.

cal skrev:
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
> Jag lämnar Linköping tidigt lördag morgon om det inte regnar och cyklar i lugnt tempo mot storstan.

Just nu regnar det i Tokholm... =P Kanske en fingervisning om vädret senare? =)

Ska du verkligen cykla 20 mil i slutet av oktober? Stannar inte tågen i Linkeboda längre? ;-)
Mycket bra bra uppvärmning iaf, OM du nu cyklar... =) Lycka till!

Det blir väl 25 mil ungefär. Jag tänker köra såvida det är uppehåll, eller åtminstone inte ösregn eller snöstorm.

Mmm, förvisso. Bra bail-alternativ.

Ska jag köra får det bli hela vägen till Bromma via slagsta.

Då börjar cykeln ta form med flaskställ, lampor och en tät säck spänd under sadeln.

Färdvägen blir ungefär såhär + bitarna norr om södertälje till slagsta och sedan mälaröarna.

Röd tunn markering
oversikt.gif

Senast ändrad:
jag har cyklat nästan den vägen förra sommaren. Fast jag körde norrom E4:an från linköping (jättedåligt vägval) och jag körde ut till stegeborg (sveriges bästa camping) efter söderköping. Det tog 2.5 dagar, med tandemcykeln och full touringpackning. =) Riktigt trevligt men om man har motvind så blir det seeegt. Du kommer nog vilja dreva ner lite i många av backarna.

Det verkar va många som har kört sträckan mellan LKP -> Sthlm men få som tagit just den här vägen?

Jag hoppas att 47-18 skall kunna funka i backarna om jag står och bryter. Skulle iofs kunna lägga ned
en 44-klinga i packningen tillsammans med kedjebrytaren utifall att. Hmm...

Det fixar du nog. Jag tog mig runt vättern med 53/22 som lättaste växel eftersom framväxeln havererade tidigt.. 12-23 kassett bak men lättaste växeln funkade inte pga dålig kedjelinje. Och jag kan inte säga att jag led av det. Lite mkt mjölksyra i uppförsbackarna bara.

Har förberett det sista nu. Ritat ut hela rutten på Motormännens vägkarta, justerat in cykeln,
ordnat de sista kläddetaljerna, köpt bra saker att äta under vägen. Ringt och förberett brorsan
på en rejäl pastamiddag ute på färingsö imorrn kväll när jag rullat dit från Slagstafärjan osv.

Känner mig riktigt taggad nu. Det här skall bli kul!

Under färden kommer det serveras rågmacka var 20 min med kesella och prickig korv eller
jordnötssmör. Som tilltugg finns även torkad frukt, en och annan snickers samt banan.
Osså vatten förstås!

Nu skall jag bara dunka in några sköna plattor på min iPod.

Någon som vet var man skall käka i Nyköping?

Senast ändrad:
cal skrev:
-------------------------------------------------------
>
>
> Nu skall jag bara dunka in några sköna plattor på
> iPoden.
>
> Någon som vet var man skall käka i Nyköping?
>
> One more car

Musik i lurar och landsväg låter livsfarligt

Senast redigerad av en moderator:
Kaijan:

Ja, jag kanske skall skippa det. Hade tänkt mig låg volym men lurarna dämpar en hel del.

varför farligt med musik? ipodens hörlurar kan ju ändå inte spela så högt att man inte hör trafiken, och trafik ska det ju ändå inte vara där man cyklar.

glöm inte kameran! det låter som en skön trip trots att jag är lite allergisk mot långa rundor. den här har dock ett syfte och mål. =)

mat var 20:e minut? passa på att cykla lite också.. ;)

Inför min planerade Sthlm-Lkpg-resa så hade jag köpt 10 snickers och ett kilo bananer. Att äta kontinuerligt är nog väldigt viktigt. Lyxmackor var tjugonde minut låter bra.
Glöm som sagt inte kameran och låt cykeln vara med på varje bild.

Altså. Det är ju bara ett litet problem. Jag äger ingen kamera. Men mobilen får väl stå till tjänst.

Angående att äta var 20 min så tänker jag inte stanna och äta utan tugga medan jag kör.

Nu har i alla fall monarken fått mattsvart styrlinda över hela styret för att spara lite nerver i mina händer/armar.

Tillbaka
Topp