Linköping - Stockholm (Fre 28/10)

• Trådstartare Trådstartare cal
  • Start datum Start datum
> Sweet! Ska vi bygga en fixie till dig nu?

Det kanske vore något! Det saknas ju faktiskt en fixie i cykelstallet. Men det får nog bli en med fegbroms i så fall. Det här med att klicka ur i nedförsbackarna, sträcka benen bakåt, låta vevarmarna vispa runt och hoppas på att inget oväntat dyker upp låter inte riktigt som min melodi...
Har faktiskt hittat en riktigt läcker hoj att ge sig på! Det är en grön Sunbeam som har stått orörd nere på min gård med puntering sedan åtminstone mitten av sommaren. Jag tror att den skulle bli riktigt cool efter lite extreme makeover! Kanske dags att sätta dit en "vill köpa-lapp"!
Sunbeam.jpg

och jag som tyckte jag proppade i mig mängder av mat under mitt senaste 9-h pass...... :)

3/4 winerbröd
2 snickers
1 skiva formfranska (typ)
1/2 power bar protein plus-kaka

jo,, jag sköljde ner saliven med 4 pb-flaskor vatten.. ahh.. just det. en av flaskorna innehöll sportdryck. jag visste att jag hade glömt en näringskälla.

Magnus darvell däremot rörde inte vattenflaskan förens efter 8,5 h. det tycker jag är lite "sjukt" :) man blir ju törstig när man cyklar....

Nej, det är ju ingen kolfiberram direkt... Räknar dock med att några hekto skulle kunna försvinna om man plockar bort allt lull-lull. Har dock inte vågat pilla så mycket på den än. Den är ju trots allt någon annans och det är onödigt att gå och bli olyckligt kär i en hoj man kanske aldrig kommer få.

okay.. så här räknar jag. alla mat övesätts till 1 banan. det optimala energinitaget är 1 banan/h med start 4 h efter passets början. dvs ett 5 h-pass = 1 banan. ett 6 h-pass = 2 bananer.

9 h-passet blev översatt 8 st bananer med start ätning 4 h efter passets början. 8 bananer delat på 4 ättillfällen blir 2 bananer/h. dubbla beräknade mängden!!

Amelie: Den där hojen ska inte plockas ner för jösse namn! Rusta upp den som den är, fixera den sedan. Det blir kalas tror jag! Inte så jäkla Happy Fixed Korrekt (tex. Cals hoj mfl.) men jag tror det kan bli läckert retro.

Anlednignar:
1. Det finns fästen för allt lull lull på den. Troligen finns det fastsvetsade fästen för kedjeskyddet tex. Dom går att ta bort, men det är svårt att göra och kräver omlackering. Been there, done that. Eller, egentlgien är det just det jag håller på med när jag har tid över. Mitt fixed projekt såg ungefär ut sådär (fast inte lika snyggt) när jag började.

2. Den ser ju så jäkla bra ut som den är!

:)

Micke S:

Kan du inte bara översätta det där i kJ så man vet vad du snackar om?

Jag käkade några rågmackor med prickikorv under min tur. Hade med mig ungefär 3ggr så mycket som jag fick i mig. Den torkade frukten behövdes aldrig. Och så åt jag ju 3/4 flottig pizza halvvägs ungefär.

Men jag är ju bara en hard breathing fat kid. Inget XC-svetto som du.

banner.jpg

Varför valde du just snickers och wienerbröd?

Jag trodde du var ett hälsosvetto Micke. :)

Det låter som en härlig tur! Lite avundsjuka känner jag.Det är ngt alldeles speciellt med längre turer av det här slaget. Cyklade från STHLM ner till Norrköping för länge sedan och tog norra vägen ovan Bråviken och det kändes som att cykla någonstans vid rivieran när vägen letade sig ner mot vattnet. Det var så himla häftigt! Att cykla så långt, att göra det själv och ha flyt med vädret samt hela upplevelsen av en tur där vägen blir målet. Och som "avslutning" mötas av Bråvikens gröna vatten...

wienerbröd för att kompisen åt upp min syltmunk och lämnade mig vallös inför plockande ur brödpåsen det bjöds ur.

snickers för att.. ja.. det är ju energi, och mycket sådan i en liten förpackning = bra.

det är hälsosamt att äta, och vad man äter under ett träningspass i distansfart är tämligen ointressant så länge det inte är någon extrem produkt som tex ren olivolja eller rent sojaproteinbulver. blandat energiinnehåll = bra.

mirre:

Jag håller verkligen med dig. Grymt njutfullt att cykla långdistans med bra väder. Man önskar att man hade
haft med sig kamera så att man kunde fånga de sköna scener som naturen bjuder på såhär års.

Micke:

Jag är rätt ointresserad av att föra en kostdiskussion i den här tråden, eller över huvud taget. Det intresserar
mig verkligen inte då jag varken tävlar eller cyklar för att prestera några balla resultat. Jag kör för att ha kul.

Däremot käkar jag hellre en banan, rågmackor, torkad frukt eller annat som känns nyttigt än wienerbröd och
snickers för att de har en "mer kompakt förpackning". Jag släpar hellre några gram extra än trycker i mig fett,
kolesterol och snabba kolhydrater när jag skall cykla från morgon till kväll.

Senast ändrad:
cal skrev:
-------------------------------------------------------
> fett, kolesterol och snabba kolhydrater

som en pizza menar du =)

min gissning är att äta för att "prestera några balla resultat" och äta för att ha kul och klara av episka cykelturer är ganska snarlika...

Det har du rätt i. Och ska jag va ärlig så hade jag hellre käkat något annat.

Men nu var det så att jag var jäkligt hungrig i Nävekvarn och utbudet av bättre krogar var ganska begränsat.
Det fanns en "Coop Nära"-butik i lanthandelsformat som var öppen och en liten pizzeria. Det var väl allt.

Eftersom det inte såg ut att finnas några fler samhällen förens i Nyköping så var ju valet ganska lätt.

Senast ändrad:
Amelie:

Klart det går att bygga fix av den. Men det blir nog roligare med ett lite rejsigare utgångsobjekt.

Hallå, vi är i Sverige. Det enda som är öppet utanför Sofo eller Östermalm är snabbmatställen som Pizzerior. Är det dessutom helg efter kl 14 är det bara Mc Donalds som fortfarande har öppet.

Ja, och bagerierna har stängt så skall man käka wienerbröd så krävs det lång planering.

Avslöjad!

030107-8.jpg

Senast ändrad:
bagerier? du menar var och varannan liten livsmedelsbutik med bakeoff-ugnar?

jag klagade inte på matvalet, snarare på att det skulle vara så stor skillnad mellan det micke s pratar om och vad man sätter i sig på en sådan här tur. till syvendes och sist handlar det trots allt om att äta det som funkar och det som man tycker är gott.

Ja, visst är det förjävligt? Det enda man kan få tag på under en audax är bakeoff-wienerbröd och flåttig pizza.

Det måste va en konspiration av matdietister och GI-boksförfattare som ligger bakom.
Dom vill bara göra hbfk's av oss oskyldiga medborgare så att dom kan tjäna fett me stash.

Micke S, du är en av dom va? Ränksmidarna!

visst, håller med. grova mackor med jordnötssmör är perfekt på audax-turer, fett och salt utan onödigt kolesterol och snabba kolhydrater. pizza och wienerbröd käkar jag själv aldrig, inte så mycket för näringsinnehållet utan för att jag inte äter mjölkprodukter.

Tillbaka
Topp