Lista pa kvalitativa verktyg

LydiaHanke

Aktiv medlem
Hej
Jag har en Olmo fran 87 som jag gillar att skruva pa!
Jag är pa jakt efter verktyg som man bör ha! Jag hör min Fars ord ringa i öronen "köp BRA verktyg det blir roligare och billigare i längden"!
Sa vad är bra märken, och vilka är standardverktygen som man bör ha?
Vill kunna göra det mesta själv, men behöver ju inte köpa alla saker pa en gang! Utan efter behov uppgradera verktygsladan.
Jag gillar fasta nycklar- skiftnycklar och multiverktyg slitter+slinter (och gör ONT) alldeles för ofta!

Kollade veckans verktyg, men hittade inte riktigt vad jag letade.

P.s
Jag studerar för i Tyskland, Hannover och här fins det ett flertal "Gör det själv" verkstäder! Man betalar en "frivillig" summa om man bara använder deras verktyg. Brukar ge växelmynten i fickan. Och om man köper nagot sa är det alltid riktigt billiga ca 50% mot en vanlig verkstad. Fins det nagon sagon verkstad i Stockholm? Detta borde väll vara nagot som studentkarerna skulle halla pa med?

Min Första Post
Tackar!!!

Senast ändrad:
Den här kedjebrytaren har jag haft länge och den verkar hålla hög kvalité:

P9180032.JPG

Fast jag skulle vilja passa på att göra en liten liten trådkapning!
När jag skall bryta kedjan så får jag aldrig ut det lilla stiftet ur länken hela vägen då jag placerar länken längst ner mot anhållet eftersom inte kedjebrytarspetsen når så långt. Om jag då flyttar upp länken ett steg resulterar det i att länkens ena sida flexar ut. Jag har försökt lösa problemet genom att lägga en ventilspännring mellan (se bilden) och det funkar hjälpligt. Vad gör jag för fel?

Känner att min förklaring blev för jobbig. Få kanske posta bilder sen.

Jag har samma brytare och jag lägger kedjan så långt ner (enligt bilden) man kan. Men för mig räcker stiftet för att trycka ut niten. Jag har kanske en nyare modell eller något.

Stiften slits med tiden och går att byta på Park Tools kedjebrytare.

Park Tools är som sagt bra grejer.
Pedros har en del bra också, liksom BBB och Tacx.

Multiverktyg (att ha med när man kör) finns bra från Crank Brothers, Lezyne m.fl

vad gäller mer vanliga verktyg är ju Bahco, Kamasa, Wera m.fl bra grejer som funkar och håller.

Tackar, har kollat in Park Tool pa Amzon och dom har ett bra kit som jag kommer investera i tror jag!

Park Tool AK-37 Advanced Bicycle Mechanic Tool Kit 2011 Bike Tools Set

Ser ut att ha det som man behöver och lite till!
Stralande snabba svar och ett GRYMT forum!

Muntis skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har samma brytare och jag lägger kedjan så
> långt ner (enligt bilden) man kan. Men för mig
> räcker stiftet för att trycka ut niten. Jag har
> kanske en nyare modell eller något.

Skumt...
Jag har för mig att det alltid varit så, tror inte på slitage. Får se om jag ändå kan ragga ett ersättningsstift. Gillar den som f-n annars, liten och nätt, kan ha med den på tur utan problem.

Tillbaka
Topp