Lite geohjälp på en marino gravel/commuter

Maxxi

Aktiv medlem
Är lite sugen på att beställa en ram/gaffel från marino. Har kollat på oddcycels TGAC ett tag men de finns inte i min storlek. Är rätt lång på två meter och nästan hälften av jag är ben. Så vill ha en rätt hög och kort cykel. Tänk lite gammal urtids ATB.

Har försökt kopiera en blandning av oddcycles och surly disc trucker. Är ute efter en cykel ska hålla ett tag, delar ska inte kosta en förmögenhet.

Så lite frågor om man vill ha det som är mest standard och kommer finnas kvar ett tag. Typ 50mm däck med skärmar.

Om man vill ha en cykel som klarar både 27.5 och 29 tums hjul va ska man tänka på? går det att klämma in hela spannet 26→29?
Vilken höjd vill man ha bb på?
Vilken TA axel ska man satsa på?
Boost va är det?
Vilket skivbormsfäste?

Väl mött!

Bilagor

• Screenshot_20220917-163343_Chrome.jpg
    Screenshot_20220917-163343_Chrome.jpg
    60.9 KB · Besök: 85
Der blir ju en kompromiss. En låg 27.5 och en hög 29a.
Jag vet inte hur det översätter till gravel men skulle inte bygga lägre än 55mm på en mtb hard tail. Väldigt tveksamt om det skulle funka på 26''

Svarar bara på en fråga, plus lite utsvävning:

Inte 26 och 29 på samma cykel. Välj det enda rätta (speciellt med din längd!!) och ta 622/700/28/29.

50 mm däck och skärmar är något av en utmaning. Som resultat får du svårt att hitta skärmar, långa kedjestag (som för all del kan var okej) och ofta boost (och därmed brett vevpart vilket inte är bra för alla). Jag är en riktig sucker för den där äventyrscykeln som kan cyklas vart som helst i hela värden och alltid bara funkar. Men det blir fan inte riktigt en bra cykel...

Svarar bara på en fråga, plus lite utsvävning:

Inte 26 och 29 på samma cykel. Välj det enda rätta (speciellt med din längd!!) och ta 622/700/28/29.

50 mm däck och skärmar är något av en utmaning. Som resultat får du svårt att hitta skärmar, långa kedjestag (som för all del kan var okej) och ofta boost (och därmed brett vevpart vilket inte är bra för alla). Jag är en riktig sucker för den där äventyrscykeln som kan cyklas vart som helst i hela värden och alltid bara funkar. Men det blir fan inte riktigt en bra cykel...
De är väl lite det jag är rädd för. Släpper frågan om hjul då. Då är det mest höjd på bb och bb drop jag undrar över.

Egentligen bara ute efter 29. Men blir ju girig.
Om du designar cykeln för ~30-32 mm däck på 622-hjul och med tillräcklig bredd för ~50 mm däck på 584-hjul så ökar chansen att cykeln kan kännas om inte kvick och rapp åtminstone mindre trög och trist. Vilket kan vara risken med en design för 50-622 däck + den högre rotationströgheten med feta och stora däck.
Med 30-622 och 50-584 borde ytterdiametern bli såpass lika att BB-höjden inte ändras särskilt mkt och att skärmarna fungerar för båda hjul-strl (om de klarar 50-584 hjul)

Om du designar cykeln för ~30-32 mm däck på 622-hjul och med tillräcklig bredd för ~50 mm däck på 584-hjul så ökar chansen att cykeln kan kännas om inte kvick och rapp åtminstone mindre trög och trist. Vilket kan vara risken med en design för 50-622 däck + den högre rotationströgheten med feta och stora däck.
Med 30-622 och 50-584 borde ytterdiametern bli såpass lika att BB-höjden inte ändras särskilt mkt och att skärmarna fungerar för båda hjul-strl (om de klarar 50-584 hjul)
Ja, det funkar nog bättre på gravel. På mtb tycker jag det blir för teoretiskt eftersom man troligen kör bredare däck med lägre tryck så det blir ingen vinst på höjden jämfört med smalare däck.

Tänker nog inte släppa på 50mm däck med 29 hjul.

Tänker nog inte släppa på 50mm däck med 29 hjul.
Från tanken om 50x622 till 30x622 är det ju en ocean av skillnad så det är klart du ska hålla fast i dina ursprungliga planer om det är det du vill ha.

Det finns ju inte en uppsjö av cyklar som tar stora däck. Jag minns inte riktigt min research från när jag letade sådan cykel, men Crust Evation (https://crustbikes.com/collections/frames/products/evasion) och Curve GMX+ (https://www.curvecycling.com.au/products/gmx-titanium-rival-gx) är väl några av de få.. Kanske värt att titta på deras geo och se vad det ger.

nu har jag inte koll på hans kostnadsläge, men guru #1 på rambyggande av cyklar för långa personer lär vara lennard zinn i boulders, co.

han är erfaren cyklist, lång själv, tävlat mycket även inom cx, och vet vilka dimensioner som krävs för att undvika wobblandet som gärna kommer av en stor ram. säljer vevar kring 200 mm, bara en sån sak.

(ot) han hörde av sig till mig för att fråga om renovering av kassetter, och är författare till världens mest sålda böcker om cykelmek. en trevlig man.

Är du stor så kan du även titta på Rivendell Bicycle Works, och då främst deras Homer Hilsen som har riktigt stora storlekar. Tyvärr verkar se ha tappat bort sina geometritabeller, men du kan nog få dem om du mailar.

Är du stor så kan du även titta på Rivendell Bicycle Works, och då främst deras Homer Hilsen som har riktigt stora storlekar. Tyvärr verkar se ha tappat bort sina geometritabeller, men du kan nog få dem om du mailar.

Här var dom hittat geo-tabellen!

E761E208-F3B8-465C-AB84-A2D883AAE236.jpeg

?

Btw, TS letar skivbromsat som jag förstod det.

Jag hade hellre tagit en Disc Trucker om storleken passar, det är så många olika faktorer som avgör hur bra ramen blir att det känns en aning osäkert att beställa custom och särskilt från en byggare som Moreno.

Annars finns det ett par polska rambyggare med gott renommé, kanske ka vara värt att höra med dem också? De priser jag sett på nätet har inte varit så jättemycket högre än Morenos.

Jag hade hellre tagit en Disc Trucker om storleken passar, det är så många olika faktorer som avgör hur bra ramen blir att det känns en aning osäkert att beställa custom och särskilt från en byggare som Moreno.

Annars finns det ett par polska rambyggare med gott renommé, kanske ka vara värt att höra med dem också? De priser jag sett på nätet har inte varit så jättemycket högre än Morenos.
Har kollat på disctruckern med. Men absolut. Finns de polska rambyggare känns det ju lite närmre.

Fast disc trucker är ju en sjukt tråkig cykel jämfört med en normal gravel. Bra komfort, men den är tung, det svarar inte så värst… För mig som pendlar i Stockholm och stannar för rödljus så är det många igångdrag som nu är roligare på graveln än vad de var på Surlyn. Skulle jag semestra med tält skulle jag dock välja Surlyn varje dag!

Tillbaka
Topp