Lite goa åsikter om ett mekställ

Tjuven77

Ny medlem
quid skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är bra och stabilt!

+1 Jag ett lika samma. Underbart mekställ, känner det väldigt väl. Går att plocka isär ordentligt också vid behov.

Jag rekommenderar att du går upp till pcs 10. Då får du snabbkoppling i klämman. Guld värt när man mekar gaffel t.ex. 10:an har också fäste för en verktygsbricka (tillbehör) vilket jag tror 9:an saknar.

s skrev:
> 10:an har också fäste
> för en verktygsbricka (tillbehör) vilket jag
> tror 9:an saknar.

PCS-9 kan ha samma verktygshållare som PCS-10, men behöver byta ut höjdjusterings-klämman mot en sådan här http://www.parktool.com/product/accessory-collar-for-106-work-tray-106-ac för att hållaren ska passa.

Jag har själv 9:an och polaren har en 10:a. Skillnaden är väl inte jättestor men, som du skriver, 10:an har snabbkoppling både på gott och ont. Vet inte om 10:an är värd 600kr mer bara för snabbkopplingen.

Är det någon som har provat detta? 899 kronor på Clas Ohlson.

Bilagor

• ClasOhlsonMekställ.JPG
    ClasOhlsonMekställ.JPG
    94.5 KB · Besök: 33
BOFH skrev:
> stormberg skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Är det någon som har provat detta? 899 kronor
> > på Clas Ohlson.
>
> Klämman och rördelarna på bilden ser exakt lika
> ut som mitt ställ från rose:
> http://www.rosebikes.se/artikel/xtreme-assembly-st
> and-s-1300---our-bestseller--/aid:22588
>
> Jag är mycket nöjd med mitt ställ. Ser nu att
> den har gått ner i pris ytterligare också!

Jag har Clas Ohlsons gamla ställ som ser närmast identiskt ut med rose-modellen som länkas ovan. Funkar utmärkt och till ett pris under 500 som rose har är det ett fynd, om man kan leva med att man måste skruva isär det för att få undan det när det inte används.

Om jag inte minns fel är nuvarande CO-ställ hopfällbart nedtill. Avgör själv om det är värt 400 kr.

Klämman på tidigare CO- och Biltema-ställ har varit av usel kvalitet, eller rättare sagt den gängade delen som efter ett tag gav upp. Har haft sammanlagt tre olika ställ från CO och Biltema, och jämfört med mitt nuvarande Park Tool-ställ kommer de inte ens i närheten kvalitetsmässigt, trots att det bara kostar ett par hundralappar mer. Satsa på kvalitet är mitt råd.

Jag har ett Claes Olsson ställ, det funkar bra när cykeln är på plats, men vickar gärna bakåt när man försöker tråckla in cykeln i klämman. Mitt har vält många gånger just under upphängningsfasen.

stormberg skrev:
> Är det någon som har provat detta? 899 kronor
> på Clas Ohlson.

Jag har tio år gammal CO ställ. Fungerar utmärkt, ser ut att vara samma konstruktion.

Jag tycker CO-stället suger... Dålig balans, klämmor som inte nyper åt utan gör att cykeln "dyker" åt det håll tyngden är som störst (dvs om ett däck sitter kvar) och låg kvalité på plasten vilket gör att den spricker efter ett tag.

Köp nåt bättre!

Hasse#7 skrev:
> quid skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det är bra och stabilt!
>
>
> +1 Jag ett lika samma. Underbart mekställ,
> känner det väldigt väl. Går att plocka isär