Lite nybörjarfrågor om skor/pedaler

Glannman

Ny medlem
Hejsan.

Köpte mig precis en lite snabbare cykel, i alla fall för mig, Specialized diverge. Tog faktiskt helt vanliga pedaler till att börja med men frågar nu här för planen är att det ska ändras till när plånboken börjar fyllas igen men lite förvirrad är jag.

Planen är att ha sådana pedaler som är med fäste på ena sidan (heter väl spd?) och platta på andra sidan då jag ibland kommer bara att cykla, men ibland också cykla/springa/cykla vilket medför att jag vill kunna cykla med springskorna. Antar typ sådana här: https://www.cykloteket.se/artikel/shimano-m324-spd-pedaler/

Men sen skor då. Har fastnat för five tens modeller. Har ett par just nu till vardags. Men de är ju klassade som mtb-skor. Vad gör det, om något ? Tänkte bara så det inte är olika spd-fästen eller liknande annars borde det väl bara vara att köra på dom ? Har ju även planen att skaffa mig en mtb någon gång. För jag menar alltså five tens modeller med ett sådant där uttag under sulan för spd-fästet.

Så ja - frågan är väl, är det bara att köpa ett par vändbara pedaler och sen vilka skor jag vill med uttag under sulan och det kommer passa eller är där något att tänka på?

Mvh Johannes

Kör på bara. Alla vändbara pedaler jag sett är för SPD. Dit passar alla MTB-skor för SPD (två hål i skon) .

Det som inte passar är vägskor med tre hål.

Tillbaka
Topp