Litelok X1: Vinkelslipsäkert?

velovin

Aktiv medlem
Då tråden där jag lovade att återkomma med recension låstes på grund av forumets polemiker så får det bli en ny separat tråd för en minirecension av Litelok X1.

Efter att ha byggt ihop en dyr fraktcykel så nödgades jag tänka på lås - säkra sådana. I samlingen finns en lång MC-kätting som ska vara väldigt säker. Då den ändå var för lång provade jag att dela den med en vinkelslip:
IMG_20230418_192651.jpg

Det tog omkring 30 sek gånger två att kapa den. Förvisso under "optimala" förhållanden, men det är ändå tydligt att tjyvarna har trumf på hand så länge de har en batteridriven vinkelslip.

Hiploks värstinglås ska ju klara en utdragen attack med vinkelslipen, men låsen verkar onödigt klumpiga och framförallt svindyra. Jag valde det lite smidigare och lite billigare Litelok X1, som enligt tillverkaren och flera recensenter ska klara en hel rondell. Jag hoppas helt enkelt att tjackpundarna inte har med en extra rondell, eller att någon driftig medborgare ringer polisen innan låset är uppsågat.

Hur är då låset? Det är rejält tungt, men känns förtroendeingivande kvalitetsmässigt. Ramhållaren funkar bra, det är smidigt att kunna låsa ihop låset och sedan bara vrida in det i fästet. Låsmekanismen går smidigt, även om passningen med bygeln in i låskroppen kräver en liten hjälpande dunk ibland. Antisliphöljet sitter tight, tillverkaren ser till och med ut att tälja till det sista vid bygelns slut för att få en perfekt passning. Charmigt eller lite taffligt?

IMG_20230422_142259.jpg

Bygeln är rejält tilltagen och går med lätthet runt ram och väl valda stolpar.
IMG_20230417_135533.jpg

Jag kan ju lyckligtvis inte uttala mig om låset står emot en riktigt ihärdig tjyv, hoppas slippa återkomma i frågan.

Då tråden där jag lovade att återkomma med recension låstes på grund av forumets polemiker så får det bli en ny separat tråd för en minirecension av Litelok X1.

Efter att ha byggt ihop en dyr fraktcykel så nödgades jag tänka på lås - säkra sådana. I samlingen finns en lång MC-kätting som ska vara väldigt säker. Då den ändå var för lång provade jag att dela den med en vinkelslip:
Visa bilaga 621516

Det tog omkring 30 sek gånger två att kapa den. Förvisso under "optimala" förhållanden, men det är ändå tydligt att tjyvarna har trumf på hand så länge de har en batteridriven vinkelslip.

Hiploks värstinglås ska ju klara en utdragen attack med vinkelslipen, men låsen verkar onödigt klumpiga och framförallt svindyra. Jag valde det lite smidigare och lite billigare Litelok X1, som enligt tillverkaren och flera recensenter ska klara en hel rondell. Jag hoppas helt enkelt att tjackpundarna inte har med en extra rondell, eller att någon driftig medborgare ringer polisen innan låset är uppsågat.

Hur är då låset? Det är rejält tungt, men känns förtroendeingivande kvalitetsmässigt. Ramhållaren funkar bra, det är smidigt att kunna låsa ihop låset och sedan bara vrida in det i fästet. Låsmekanismen går smidigt, även om passningen med bygeln in i låskroppen kräver en liten hjälpande dunk ibland. Antisliphöljet sitter tight, tillverkaren ser till och med ut att tälja till det sista vid bygelns slut för att få en perfekt passning. Charmigt eller lite taffligt?

Visa bilaga 621517
Bygeln är rejält tilltagen och går med lätthet runt ram och väl valda stolpar.
Visa bilaga 621518

Jag kan ju lyckligtvis inte uttala mig om låset står emot en riktigt ihärdig tjyv, hoppas slippa återkomma i frågan.
Var det du som skrev i en annan tråd att du skulle beställa hem ett? Kul att det blev av i så fall!

Du får gärna återkomma om ett tag och ge feedback på hur själva lås-mekanismen klarar väder och vind. Jag är tvungen att förvara min pendelcykel utomhus så brukar behövas ett nytt lås ca en gång per år eftersom låset kärvar ihop. Ett sånt här är ju lite väl dyrt att köpa nytt varje år...

Var det du som skrev i en annan tråd att du skulle beställa hem ett? Kul att det blev av i så fall!

Du får gärna återkomma om ett tag och ge feedback på hur själva lås-mekanismen klarar väder och vind. Jag är tvungen att förvara min pendelcykel utomhus så brukar behövas ett nytt lås ca en gång per år eftersom låset kärvar ihop. Ett sånt här är ju lite väl dyrt att köpa nytt varje år...
Nyckelhålet försluts med ett par silikonläppar, som verkar göra sitt jobb. Såklart svårt att säga hur de funkar i längden, men det tycks vara en bra lösning.
Cool! Hoppas dock att låsningen på bilden ovan är ett exempel i o m att bygeln inte går runt ramen…
Fast det går ju inte att få ut låset med mindre än att såga upp hjul/däck/skärm på två ställen, en rätt smetig och trasslig affär.

Stor skillnad på att kapa en kätting bör den hänger på en cykel och sitter fast i ett skruvstäd dock.

Det som kan stoppa en rondell är kevlarväv som trasslar in sig. Resten i metall kommer att bli en relativt lätt match för en rondell. Aluminium o mjuka metaller smetar ut sig på rondellen och då slipar det inte längre.
Min erfarenhet med olika material jag jobbar med i vardagen.

Stor skillnad på att kapa en kätting bör den hänger på en cykel och sitter fast i ett skruvstäd dock.
Absolut, det var därför jag skrev "optimala" förhållanden. På en cykel blir det lite bökigare, men om man inte är rädd om lacken behöver det nog inte ta mer än någon eller några minuter.

Verkligen. Litelok känns dessutom som en ok kompromiss jämfört med Hiplok D1000 som kostar som både en arm och en njure. Tror tjyvarna kommer lära sig att undvika de låsen, tills de hittar vilken kapskiva som fungerar eller liknande.

det är ju minst sagt lustigt att de använder traditionella kapskivor när de skall demonstrera dessa lås och deras motståndskraft. vilken tjuv är korkad nog att använda dessa underlägsna produkter när det finns diamantkapskivor för billig penning på närmsta biltema?

det är ju minst sagt lustigt att de använder traditionella kapskivor när de skall demonstrera dessa lås och deras motståndskraft. vilken tjuv är korkad nog att använda dessa underlägsna produkter när det finns diamantkapskivor för billig penning på närmsta biltema?
Jag har använt diamantkapskivor och jag kan nog säga att de har sin plats men att använda det på en härdad stålbygel är nog inte det effektivaste. Diamantbitarna är ju i en matris av stål/metall som finns i skivan och denna matris tål inte speciellt höga temperaturer. Så det som blir kvar är ju stålmatrisen. Hellre kapskiva, en tunn sådan så den yttersta delen nöter ned bygeln så fort som möjligt med egen kraft. Men det är mina erfarenheter, är inte en sådan som kapar härdat stål om dagarna.

Om det var jag så skulle jag använt en betydligt större variant av vinkelslip som tar 36V och bra mycket större rondeller än 115mm. Men det är en akademisk fråga för mig.

Så länge du inte tar dig igenom låset utan att behöva byta kapskiva och batterier flera gånger så känns det som att säkerheten höjs markant.
Med en 36V maskin och större skiva så är låsen som presenteras ovan ingen större match och byta skiva med vant handgrepp tar inte mer än 20 sek. Men inget stoppar en motiverad tjuv, men lås är bra för att förhindra spontanstölder är jag med på.

Jo, jag tror att de flesta tjyvar antaligen inte är förberedda med flera kapskivor och batterier ens. Och jämfört med ett vanligt (även dyrare) bygellås så är de ändå markant bättre.

Jo, jag tror att de flesta tjyvar antaligen inte är förberedda med flera kapskivor och batterier ens. Och jämfört med ett vanligt (även dyrare) bygellås så är de ändå markant bättre.
Kan bara instämma, det måste upp flera steg i budget för att köpa en kapsåg med rondell modell större för att snabbt gå igenom låsen ovan. Risk/reward ratio bör man ta med också. Lönsammare att sno andra dyrare grejer.

Jag har använt diamantkapskivor och jag kan nog säga att de har sin plats men att använda det på en härdad stålbygel är nog inte det effektivaste. Diamantbitarna är ju i en matris av stål/metall som finns i skivan och denna matris tål inte speciellt höga temperaturer. Så det som blir kvar är ju stålmatrisen. Hellre kapskiva, en tunn sådan så den yttersta delen nöter ned bygeln så fort som möjligt med egen kraft. Men det är mina erfarenheter, är inte en sådan som kapar härdat stål om dagarna.
man lär ha nytta av att kyla. särskilt om man även blandat in alu. det lär finnas runt stålkärnan på vissa lås, och taktiken är väl att klogga igen kapskivan

kapskiva verkar iaf inte funka något vidare just på dessa extrasäkra lås, enligt vad man kan se på några youtubefilmer jag råkat se. tycker öht sk kapskivor lämnar mycket att önska både på metall och sten. där är verkligen diamant kung.

men inte heller jag slipar härdade låsbyglar på rutin. däremot drev och kassetter. de klarar man utan kylning.

Skulle vara intressant att se hur batteridriven tigersåg med vettigt, karbidtandat, sågblad står sig mot vinkelslip.

När jag kapade Biltemas låskätting med vinkelslip tog det inte många sekunder per länk.

kan i sammanhanget åter berätta om kompisen som blev med batteridriven kap för armeringsjärn.

tjuvarna blev påkomna av receptionen på hans jobb, och när min vän sprang ut för att kolla vad som pågick sprang tjuvarna iväg. kapen hade inte lyckats ta sig igenom låset, men fastnat på något vis.

Jag demonstrerade för en kollega här på jobbet hur fort det går att kapa en härdad kätting.
1mm skiva av bra kvalite tog 4sek x2

Är tjuven tillräckligt motiverad men inte är utrustad med en (tillräckligt bra) vinkelslip så går ju låset att dyrka upp. Jag har hittills inte sett ett lås som Lawpicking lawyer (youtube) har gått bet på. Visst, vilken tjuv kommer att ställa sig i cykelhuset och dyrka upp lås? Men min poäng är att det finns inga helt säkra lås, förutom möjligen att kedja fast en polis eller en pitbull med rabies vid cykeln. Men bra, ordentliga lås minskar ändå risken, eftersom få tjuvar faktiskt är så motiverade att ta just din cykel, utan hellre väljer de lättaste offren. Själv har jag två D-lås och ett vajerlås (alla av varierande märke och modell) på alla cyklar i cykelhuset, och förvarar de dyra cyklarna i lägenheten. Det är för jävla trist att det ska behöva vara så, men det är så det är.

Det var nog i grevens tid, exakt ett sådant ramlås på en likadan Cargobike har haft sågat av och det tog inte många sekunder.

bra gjort. men de lär komma tillbaka.

såna dyrgripar hör knappast hemma nattparkerade på allmän plats. tråkigt men sant.

bra gjort. men de lär komma tillbaka.

såna dyrgripar hör knappast hemma nattparkerade på allmän plats. tråkigt men sant.

Det finns ingen val vid de flesta hus i stan. Det är att parkera på gatan eller (och?) inte har en lådcykel.

Det är en anledning att jag inte köpte en lådyckel när sonen var små. Det var väl bra, för att han gillade springcyklen och nu vanliga cyklar, så en lådcykel hade inte varit av nytta.

Lite off topic, tänkte förfula mina pendlingshojar så de ser räliga ut. Finns det nån guide eller ska man bara sluta tvätta?

För den fulländade vrak-looken som inte ens en pundare kan åstunda.

Idag två riktig örädda tjuvor framför jobbet. Kollegor på bottenvåningen såg kl 13:20 gnistor, antagligen från en vinkelslip, och två personer vid en cykelställ. Lite senare cyklade dom bort på två cyklar. Kollegorna tog bilder, men man kan inte öppna fönster och det tar lång och en stor omväg att komma ut till cykelstället.

Trist och konstigt att jag kan förhindra cykelstöld kl 3 på natten på andra sidan av gatan men ingen kan göra nånting mitt på dagen i en riktigt stor kontorsbyggnad ...

Det har varit cykelstölder vid jobbet, men jag visste bara om stölder på kvällen. Inte trevligt att tjuvor kan ta vilken cykel som helst mitt på dagen.

Vad tar dyra stulna cyklar vägen? Jag ser aldrig några dumpade, och inga annonser som är skumma heller. Och de lokala missbrukarna åker inte Ibis direkt. Känns mer som att det som stjäls är vanliga märken och inte speciellt dyrt.

Jag köpte också ett Litelok förra månaden. Även mitt lås kräver ofta lite juckande eller tryck att få ihop innan nyckeln går att vrida. Jag saknar invändig längd jämfört med mitt Abus när jag låser genom baktriangeln mot vissa pollare. En värre grej är att låset är klätt i gummi och har två klackar som ska stabilisera låset i hållaren, men dessa har redan börjat bli slitna. Det vore förstås bättre om hållaren slets. Samma sak för dig @velovin ? Jag ska kontakta Litelok om detta.

Bilagor

• Litelok-slitage_01.jpg
    Litelok-slitage_01.jpg
    462.9 KB · Besök: 246
Jag köpte också ett Litelok förra månaden. Även mitt lås kräver ofta lite juckande eller tryck att få ihop innan nyckeln går att vrida. Jag saknar invändig längd jämfört med mitt Abus när jag låser genom baktriangeln mot vissa pollare. En värre grej är att låset är klätt i gummi och har två klackar som ska stabilisera låset i hållaren, men dessa har redan börjat bli slitna. Det vore förstås bättre om hållaren slets. Samma sak för dig @velovin ? Jag ska kontakta Litelok om detta.
Japp, samma tendens här. Hållaren känns som en skrivbordslösning som inte funkar lika bra i verkligheten.

vem vill tynga ner sin rappa cykel med ett 2kg lås? i ryggan känns det viktlöst:)

sedan är det väl inte dumt att ha två lås, så man kan få med båda hjulen, och vid behov av större räckvidd seriekoppla.

för egen del slutat med lås, aka brompton. men minns fortfarande strulet och ångesten bli av med sin kära cykel.

Tillbaka
Topp