Litelok X1: Vinkelslipsäkert?

det är ju minst sagt lustigt att de använder traditionella kapskivor när de skall demonstrera dessa lås och deras motståndskraft. vilken tjuv är korkad nog att använda dessa underlägsna produkter när det finns diamantkapskivor för billig penning på närmsta biltema?
Tvivlar på att dom köper en vinkelslip för 2000 och väljer en optimerad skiva för cykellås. Dom tar det som följer med den stulna vinkelslipen. Snor dom från ett bygge så kanske det finns bättre skiva.

Till mitt Abus Granit går det att byta både hållare och bygelns fäste mot hållaren. Dessutom finns en gjutrand på X1 bygel som gör den oskön att gripa och hantera. Den ska jag försöka skära bort, men är ytterligare tecken på att Litelok inte har Abus erfarenhet och resurser.

(Jag har en låsvajer som jag låser framhjul och hjälm med. Under färd är den är ihoprullad och inkilad i pakethållaren vid sadeln.)

Jag köpte också ett Litelok förra månaden. Även mitt lås kräver ofta lite juckande eller tryck att få ihop innan nyckeln går att vrida. Jag saknar invändig längd jämfört med mitt Abus när jag låser genom baktriangeln mot vissa pollare. En värre grej är att låset är klätt i gummi och har två klackar som ska stabilisera låset i hållaren, men dessa har redan börjat bli slitna. Det vore förstås bättre om hållaren slets. Samma sak för dig @velovin ? Jag ska kontakta Litelok om detta.
Har någon hittat återförsäljare av X1 eller är det enbart direkt från företaget gäller?

Angående svårighet att få ihop låset nämner en av företaget länkade recesenter att han rådde bot på det genom att karva av lite ytbeläggning.

Har någon hittat återförsäljare av X1 eller är det enbart direkt från företaget gäller?

Angående svårighet att få ihop låset nämner en av företaget länkade recesenter att han rådde bot på det genom att karva av lite ytbeläggning.
Jag köpte direkt från EU-butiken. Det gick smidigt, inga andra avgifter än vad som syntes vid beställning. Dock kom levererades paketet till ett märkligt utlämningsställe, så om man bor avigt till kan det vara värt att kolla upp vilken budfirma som sköter sista sträckan.

Jag köpte direkt från EU-butiken. Det gick smidigt, inga andra avgifter än vad som syntes vid beställning. Dock kom levererades paketet till ett märkligt utlämningsställe, så om man bor avigt till kan det vara värt att kolla upp vilken budfirma som sköter sista sträckan.
Tack för info.

Något du finner värt att nämna efter att ha använt låset, jfr med vad jag kan läsa mig till i recensionerna på nätet? Skulle vara mycket tacksamt att få veta!

Tack för info.

Något du finner värt att nämna efter att ha använt låset, jfr med vad jag kan läsa mig till i recensionerna på nätet? Skulle vara mycket tacksamt att få veta!

Inte direkt. Jag har det på en lasthoj som inte används dagligen, men det har aldrig varit några bekymmer. Skulle jag köpa ett till skulle jag lägga till en extra (tredje) nyckel, men det beror såklart på hur många som förväntas använda låset.

Låset är nog säkrare än andra, men företaget och produkten i övrigt tycker jag är sådär. Jag fick inte något svar alls på det mejl jag skrev till deras kundtjänst om slitaget på låset från hållaren.

"Hi!
I really like that you have tried to make an angle grinder resistant lock, although there are weaknesses:

As feedback, I would have liked 2 cm more inner length. It can be really tight to lock to a stand or rack and the bike frame is easily scratched. I prefer length to width.

More worrying is that the rubber of the lock is quickly becoming worn by the mount. See attached image. It is already a bit loose, in particular when wet. This is only after a two months use and I expect good function for several years and certainly within the warranty period. It would be better if designed so that the mount gets worn instead of the lock. (My Abus Granit even has a detachable clamp that I replaced after a couple of years.) If this worsens and is a manufacturing issue, I think a replacement is appropriate and if a design issue, a refund."

Sedan har det vid ett par tillfällen varit svårt att få in nyckeln i låset. Tror det sitter någon metallklack innanför gummitätningen. Ju svårare låset är att forcera, desto tillförlitligare måste dess låsöppningsfunktion vara.

Jag funderar på att köpa ett Litelok X1 för min elcykel. Ville först ha ett vikbart lås typ Abus Bordo eftersom det tar så lite plats och går att montera i flaskfästet, men det kanske snarare är ett komplement att ha vid kortare ärenden?

Jag vill kunna lämna cykeln när jag är på jobbet. Bor i en medelstor svensk stad. Har haft ett bygellås länge (Trelok) men blir så himla frustrerad på hållaren som sitter med typ buntband och hela tiden rör sig och låter.

Alla här verkar inte fullt nöjda med Litelok X1. Ska jag köpa ett Litelok X1 ändå eller kommer jag bli förbannad på det? Onekligen ger det en hel del extra säkerhet men det finns gränser.

Jag funderar på att köpa ett Litelok X1 för min elcykel. Ville först ha ett vikbart lås typ Abus Bordo eftersom det tar så lite plats och går att montera i flaskfästet, men det kanske snarare är ett komplement att ha vid kortare ärenden?

Jag vill kunna lämna cykeln när jag är på jobbet. Bor i en medelstor svensk stad. Har haft ett bygellås länge (Trelok) men blir så himla frustrerad på hållaren som sitter med typ buntband och hela tiden rör sig och låter.

Alla här verkar inte fullt nöjda med Litelok X1. Ska jag köpa ett Litelok X1 ändå eller kommer jag bli förbannad på det? Onekligen ger det en hel del extra säkerhet men det finns gränser.

Efter ett knappt år med låset är jag nöjd med funktion och trygghetskänsla. Däremot: Om det är nuvarande låshållare du stör dig på tror jag inte Liteloks variant kommer erbjuda någon väsentlig förbättring. Läser du i tråden är det många som stör sig på just den detaljen.

Problemet med hållaren är enligt mig att den vrider sig runt ramen en smula, och att det känns som att "bajonettfattningen" runt låskroppen kommer slita på ytbeläggningen i förlängningen.

Finns det nån låskätting med hölje av kevlar/fiber. Det borde ju vara bra jäkla svårt att få upp. Omöjligt att hålla på plats och trasslar in sig.

Stalle

Jag har använt diamantkapskivor och jag kan nog säga att de har sin plats men att använda det på en härdad stålbygel är nog inte det effektivaste. Diamantbitarna är ju i en matris av stål/metall som finns i skivan och denna matris tål inte speciellt höga temperaturer. Så det som blir kvar är ju stålmatrisen. Hellre kapskiva, en tunn sådan så den yttersta delen nöter ned bygeln så fort som möjligt med egen kraft. Men det är mina erfarenheter, är inte en sådan som kapar härdat stål om dagarna.
Exakt, om inget revolutionerande hänt dom 10 sista åren, sen jag var helt insatt, så borde det vara helt värdelöst med diamantskiva. Bindemedlet smälter tidigt och släpper diamant"dammet".
Kanske om man har med hela släkten med kylspray?

Finns det nån låskätting med hölje av kevlar/fiber. Det borde ju vara bra jäkla svårt att få upp. Omöjligt att hålla på plats och trasslar in sig.

Stalle

Kätting innebär ju per definition en eller två svaga länkar där låset ska in. Det löser Litelok med (kanske lite väl tight) mönsterpassning mellan bygel och låskropp.

Hmmm... hur menar du? Det beror väl på hur låset ser ut? Eller missuppfattar jag?
1702458499717.png

Här finns ju ingen länk på det viset som jag misstänker att du tänker på.

Stalle

Jag har använt X1 en tid och kan nämna följande kopplat till ämnen som varit uppe i tråden:
1. På vanlig endurance-ram är bygeln är tillräckligt stor för att nå runt stolpar till gatuskyltar samt Stockholms primära (?) modell av cykelställ (stolpen med halv ögla högt upp, som för övrigt är helt värdelös) med låsning i triangeln.
2. Bygeln går lätt in/ur låskistan, m.a.o. har de rättat till tidigare problem med att lite av bygelns hölje kunde behöva täljas av
3. Köpte låset utifrån att jag alltid kommer transportera det i ryggsäck, m.a.o. undviker det negativa med ramfästet

Bilagor

• Locking-Techniques-Rear-Triangle-Thumb.jpg
    Locking-Techniques-Rear-Triangle-Thumb.jpg
    48.6 KB · Besök: 175
Tack för vettiga svar. Det blir nog att skaffa Abus rejälaste Bordo-viklås för casual-användning och så ett Litelok X1/X3 alt. Hiplok D1000 som "parkera på jobbet"-lås att ta med i ryggsäcken.

Är Litelok X1 ett "godkänt lås" enligt försäkringsbolagen, så den dagen tjuven är framme så kan man vara säker att man gjort allt rätt för sig och kan få ersättning? För det är väl ett krav från försäkringsbolagen att man ska ha ett "godkänt lås" för att få ersättning?

Det har de brittiska märkningarna, vilket "borde" duga. Det går ju att peka ut i deras katalog att exempelvis Abus Granit X Plus 540 har Diamond (pedal) resp Gold (Powered), som jämförelse.

Security Accreditation
Pedal Cycle Sold Secure Diamond
Powered Cycle Sold Secure Diamond
ART4

Senast ändrad:
Något sen på bollen men här är ett nytt lås från abus som på youtubevideor tar ca 13 min att vinkelslipa sig igenom en sida med batteridriven vinkelslip. Kostar dock skjortan + dina byxor. Kanske värt ändå billigare än självrisken vid stöld?

Något sen på bollen men här är ett nytt lås från abus som på youtubevideor tar ca 13 min att vinkelslipa sig igenom en sida med batteridriven vinkelslip. Kostar dock skjortan + dina byxor. Kanske värt ändå billigare än självrisken vid stöld?

Om det verkligen tar ett tjuv 13 minuter att slipa genom är det värt det för mig. Det är en engångsinvestering som håller länge. Och att får en cykel stulen är inte rolig, även om den är försäkrat. Men 2,5 kg vikt är inte roligt. Det är en fjärdedel av vikten av min sommarpendlare.

Om det verkligen tar ett tjuv 13 minuter att slipa genom är det värt det för mig. Det är en engångsinvestering som håller länge. Och att får en cykel stulen är inte rolig, även om den är försäkrat. Men 2,5 kg vikt är inte roligt. Det är en fjärdedel av vikten av min sommarpendlare.
Sant. I bästa fall kanske man låsa fast den där man behöver den.

Intressant. Totalt overkill för mina cyklar som jag lämnar ute. Skulle jag köpa en låd/frakt cykel. Troligtvis el. Intressant. 10 till 20 min kaptid. Någon borde bry sig och ringa 112.

Och med el är inte vikt ett problem.

Hiplock verkar ha lite med att göra kapnings resistenta lås . Dx 1000 eller dx3 intressant. Kul att de tänker framåt. utveckling...

De har utvecklat en ny hållare "Tactical Mount for LITELOK X1". Mitt lås glider ofta åt lite sidan i ordinarie hållare när jag svänger eller kör snett över en kant. Jag brukar behöva peta tillbaka det 1-3 gånger på 6 km stadspendling.

50 % svart-rea, så 12 € exklusive frakt.

Lite sugen på att slå till, även om de gott hade kunnat skicka mig den förbättrade hållaren gratis till mig som early adopter (som givit återkoppling). Iofs ser det inte så bekvämt ut för skrevet att stå grensle ...

Jag var nyfiken på fraktpriset för en hållare och det var 294 kronor - satan i gatan! När jag köpte låset (tungt, till skillnad från ett fäste) var frakten 14,95 €. Det blir inget köp denna svarta dag.

Jag tröttnade på sväng-slängandet och skrev ett reklamationsmejl till kundtjänst. De ska skicka mig ett Tactical mount. Fortsättning följer ...

Ett Twist-and-go mount ingick med mitt lås. Numera behöver hållaren köpas till, men de erbjuder halva priset tillsammans med låset och då är det talande nog Tactical mount de tipsar om.

Jag köpte ett i våras och då ingick ett tactical mount.
Jag trodde det skulle ligga ett sådant med i lådan automatiskt när jag köpte, men tydligen hade jag inte läst tillräckligt noggrant för man var tvungen att mata in en kod i kundvagnen för att få fästet. Jaja, tyckte ändå att fästet verkade fult och klumpigt och hade inte planerat att använda det så…

Vilket skulle ni rekommendera? Kollar på dx vs x3
Eller vad finns det för andra alternativ. Vill gärna ha ett som är lite bredare

Tillbaka
Topp