Litiumfett

Kung Stalle

Aktiv medlem
Litiumfett
Litiumfett används ju in nästan alla dämpare eftersom det minskar stiction (svenskt ord?). Men vad är specifikt för litiumfett? Kan man smörja vad som helst med liftiumfett, typ spraya det in i ett lager?

Smörjer det lika bra som vanligt "bruksfett" i lager och andra rörliga delar?

Det är ju ganska behändigt eftersom det finns i sprayflaska och man kan med lite tryck få in det nästan överallt.

Svar till undrande!

Och bitte! Ni som inte vet nåt och bara gissar... skriv i nån annan tråd eller låt helt enkelt bli.

Tack på förhand!

Stalle

Aktiv medlem
Litiumfett
Jag gissar på att litium som är vitt bygger på en mjölprodukt och bör därför inte drickas i allt för stora mängder...=P

Jag har smörjt en massa vanliga lager med litiumfett. Tror dock inte det sitter kvar lika länge som vanligt fett. men inte heller lika kort som olja.

bjorre

Aktiv medlem
Litiumfett
Litiumfett är fiskavisande:
l18751.jpg

kanske är det som skiljer?

Aktiv medlem
Litiumfett
Meeehhh guuuu va söt du är när du är sådär arg!

Tror det kanm bli en lång dag idag..HAHA

Jag surfar ltie på litium åt dig:)

Kung Stalle

Aktiv medlem
Litiumfett
Hittade lite...

Litiumfett är egentligen en olja där man har använt litium som förtjockare för att få oljan att uppföra sig mer som fett.

Det har åxå stort temperaturspann (från många minusgrader till många plusgrader)

Stalle

Kung Stalle

Aktiv medlem
Litiumfett
Hittad lite mer...
• Innehåller rost-och oxideringshämmande ämnen vilket tillförsäkrar överlägset metallskydd
• Ger en hinna med hög viskositet
• Användbar som vattensäkert smörjmedel p.g.a. sin utmärkta motståndskraft mot vatten
• Minskar friktionen och därmed slitaget på metall/metall och metall/plast applikationer
• Sprayas som en olja och fastnar som ett fett
• Användbar på vertikala ytor, rinner eller droppar inte
• Den vita färgen gör det lätt att visuellt inspektera hinnans täckning
• Drivgasen består av kolväte vilket ger en kontrollerad applicering samt en jämn tjocklek på
hinnan

Men annars så verkar det mest utmärkande för Litumfett vara att det behåller samma egenskaper i alla temperaturer.

Annars så har det stort vatten motstånd och då skyddar det åxå bra mot korrosion.

Sen så är det basoljans egenskaper som avgör slutproduktens förmåga till olika saker. Så har man extra hal basolja så blir litiumfettet åxå extrahalt.

Borde alltså funka utmärkt för det mesta. Sitter troligtvis inte lika länge som ett fett eftersom det är en olja.

Stalle

Senast redigerad av en moderator:

Drifter

Aktiv medlem
Litiumfett
För några år sedan använde jag vitt litiumfett på min kedja. Det funkade hyffsat. Den blev tyst, vit och lite för kladdig för min smak. Det var onödigt svårt att få bort kladdet från utsidan av kedjan sedan. Inget jag kan rekommendera.

Det funkar dock helt okay att spraya i vevlagerhuset och styrlagret, men riktigt fett är att föredra. Det blir lite stelt och sedan försvinner det ganska fort.

Jag hade varianten på sprayburk från CRC tror jag.

/Erik

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer