Livsfarligt cykla med knallgul tröja i traifken!

bruse

Aktiv medlem
Svart är snyggt, svart är elegant. Svart är praktiskt när man tvättar. Svart är diskret och sobert. Men jag har fått påpekande att jag därmed syns dåligt i trafiken. Kanske det, men jag vägrar sätta på mig en gul väst, det ser förjävligt ut. Köpte därför idag en snygg långärmad knallgul tröja, med lite reflexer på. Helt gul var den inte, den hade lite snygga svarta applikationer också, samt lite praktiska fickor på ryggen. En perfekt cykeltröja tyckte jag, även som den salufördes som en löpartröja.

Nu borde jag väl synas bra i trafiken tänkte jag, när jag cyklade hem från jobbet med den nya tröjan på. Nu borde cykelturen vara säker. Men jag hann bara 50 meter så blev jag prejad av en bilistjävel som svängde höger när jag låg jämsides med honom. Det gick bra för mig, men inte hans backspegel, den gick åt helvete. Troligen får min vänsterarm rejäla blåmärken imorgon. Men hur kunde han missa mig, jag hade ju en väl synlig knallgul tröja som ju ska vara så bra i trafiken?

Den malören var bara inledningen på skräckfärden hem. Har aldrig tidigare varit med om så många incidenter på väg hem som idag. Det var bilar som parkerar på cykelbanan precis framför mig, folk som likt nackade höns irrar runt på cykelbanan, pendlarcyklister som vinglar omkring som de vore ensamma i hela världen.

Sa inte folk att jag skulle synas bättre i trafiken med gul tröja, istället för helsvarta kläder? Sa dom inte inte att det skulle vara säkrare att cykla i trafiken med gul tröja? Kanske är det därför som folk med glädje kastar sig ut framför mig, för att jag syns bättre? Att den gula skrikiga färgen triggar folk att chansa och hinna före, men de missbedömer situationen?

Det är med andra ord farligt att ha en knallgul tröja i trafiken, rent av livsfarligt att synas i trafiken. Jag vill inte ha en gul tröja och riskera mitt liv. Jag vill ha helsvarta kläder, vill vara diskret och därmed överleva. Någon annan slutsats kan jag inte dra av detta experiment med mitt liv som insats.

skojade bara, ville bara poängtera att du mycket väl kan synas bättre med en tröja i gäll färg o att det kan förebygga olyckor, men sen finns det ju rötägg som kör bil o inte bryr sig ändå, eller som ser dåligt eller sitter i sin egen värld när de kör bil, vilket kanske inte ä så bra :D kan ju lika gärna vara en sådan förare du stötte på nu. han hade kört på dig även om du varit klädd i svart eller va som helst :D

Om du räknar med att 30% av bilförarna försöker köra på dig och att 30% inte ser dig - frågan är då vilken av grupperna du helst vill undvika.

Markus F skrev:
-------------------------------------------------------
> Om du hade svartgul tröja och körde över
> Södermalm kan det ha ett samband.

Så fan heller, nog känner man igen en söderbroder på väg väg hem från Ljungskile.

Ska man cykla om någon tycker jag ofta det är bättre att de inte har sett en för då slipper de börja vela över vilket håll de ska flytta sig åt, då kan jag ta ut ett fint säkerhetsavstånd och passera utan att behöva se någon utföra en avancerad stepdans framför mig.

Av ren självbevarelsedrift ligger man inte jämsides med bilar där de har möjlighet att svänga av åt ens håll. Spelar ingen roll vilken färg där är på tröjan. Detär rätt nyttigt att köra bil i innerstan då och då för det ger perspektiv på ens cyklande.

glitch skrev:
> Av ren självbevarelsedrift ligger man inte
> jämsides med bilar där de har möjlighet att
> svänga av åt ens håll. Spelar ingen roll vilken
> färg där är på tröjan. Detär rätt nyttigt
> att köra bil i innerstan då och då för det ger
> perspektiv på ens cyklande.

Jag kunde ju för mitt liv inte tänka mig att han skulle svänga höger mot en refug och ett räcke.... kanske han gick på koldioxid. Det är det nya har jag hört.

Om man inte har reflexväst så syns man bättre; sticker ut ur mängden liksom. En ensam svart prick i havet av neon och reflex.
Farligt med gult alltså ja.

På ett mcforum jag hänger på har runt 5 pers testat gula reflexvästar. Alla har slutat.
Bilister körde mycket mer aggresivt mot dem, körde ut framför dem trodde de var en mopedist och så vidare. Så, att synas verkar vara tveeggat.

Jag körde en jäkligt bullrig enstånka, startade billarm, på Irland, den skrämde skiten ur alla och jag fick gott om plats, trots att Irland är känt för "aggresiv" trafik.

Så, att synas bra gör bara att folk "siktar" på dig? Du syns, men de blir inte rädda för dig. Jämför med en lastbil som syns, den blir man rädd för och ger plats. Är det så enkelt?

Grått camo är kanske färgen för stockholms cyklister?

Läge för grundligare klädtest?

-Knallgul tröja: retar bilisterna på en själv..
-Klubbtröjor: Misstänkt riskabla från start.
-Kanske en skinnväst med valfritt MC-märke? Oh,ooooh... maybe not.

Marinblått med reflex-texten POTATIS på ryggen?

Lite intressant är det ju. Det räcker ju faktiskt med att ha erfoderliga (tråkigt ord) reflexer och belysning på cykeln, samt att man håller trafikregler och visar medtrafikanter att man finns så syns man riktigt bra.

Blinklampor, "dayglo västar" etc etc bidrar bara till en mer kaosartad trafikbild. Tror inte att man syns bättre då faktiskt.

Jag tror att det är bättre att höras än att synas. Man ser bara framåt, men man hör allt i sin närhet. Så nästa vecka tycker jag att Bruse ska cykla med spelkort fastsatt vid bakhjulet mha klädnypa.

Btw, tror bilförare här i stan på fullt allvar att man inte behöver använda blinkers när man ska svänga av till höger?

smurfrox skrev:
> Jag tror att det är bättre att höras än att
> synas. Man ser bara framåt, men man hör allt i
> sin närhet. Så nästa vecka tycker jag att Bruse
> ska cykla med spelkort fastsatt vid bakhjulet mha
> klädnypa.

Är väl bara att tvärställa ekerkorten på fixien?

> Btw, tror bilförare här i stan på fullt allvar
> att man inte behöver använda blinkers när man
> ska svänga av till höger?

Om inte ens polisen gör det, hur kan man då förvänta sig att allmänheten skall göra det?

Jag har märkt samma sak när det gäller att ha hjälm, när jag är ute och tränar har jag alltid hjälm. Blir även alltid tvungen till många inbromsningar och väjningar p.g.a dåliga bilförare. När jag däremot cyklar till skolan med jeans och vanliga kläder, ingen hjälm flyttar alla på sig. Slutsatsen är: det är farligt att vara på den säkra sidan ;)

OBS! Det där sista är ironiskt menat, om det var någon som inte fattade det. Självklart är det bättre att ha hjälm, inte så kul att ramla på skallen utan... Vad jag ville komma fram till var att bilister behandlar "vanliga människor" bättre än cyklister med hjälm och träningskläder.

bruse skrev:
> smurfrox skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag tror att det är bättre att höras än att
> > synas. Man ser bara framåt, men man hör allt
> i
> > sin närhet. Så nästa vecka tycker jag att
> Bruse
> > ska cykla med spelkort fastsatt vid bakhjulet
> mha
> > klädnypa.
>
> Är väl bara att tvärställa ekerkorten på
> fixien?
>
> > Btw, tror bilförare här i stan på fullt
> allvar
> > att man inte behöver använda blinkers när
> man
> > ska svänga av till höger?
>
> Om inte ens polisen gör det, hur kan man då
> förvänta sig att allmänheten skall göra det?
Bilförare i STHLM? I karlstad kan jag säga att fan 80% inte vet vad en blinkers är till för!
Endera blinka inte alls eller som retar mig minst lika mycket-blinka när du är i korsningen
och redan svänger!!! Jaha ja tack för upplysningen!!! Det är tydligen när man vridigt på ratten
så mycket tills man kommer åt den där lilla spaken som man använder blinkers?

Frorre skrev:
> Jag har märkt samma sak när det gäller att ha
> hjälm, när jag är ute och tränar har jag
> alltid hjälm. Blir även alltid tvungen till
> många inbromsningar och väjningar p.g.a dåliga
> bilförare. När jag däremot cyklar till skolan
> med jeans och vanliga kläder, ingen hjälm
> flyttar alla på sig. Slutsatsen är: det är
> farligt att vara på den säkra sidan ;)

Ian Walker från University of Bath kom fram till samma slutsats. Han cyklade runt med mätutrustning för att se hur nära bilisterna körde honom, och när han hade hjälm körde de i genomsnitt 8,5 centimeter närmare än då han var utan hjälm. Tog han däremot på sig en blond peruk för att försöka se ut som en kvinna höll de däremot ut ytterligare 14 cm.
Under den här undersökningen blev han påkörd två gånger. Båda gångerna hade han hjälm.

http://www.bath.ac.uk/news/articles/archive/overtaking110906.html

/s-o

Jag måste säga att jag bara haft riktigt negativa upplevelser med bussförare. Jag har blivit prejad (helt medvetet, kan jag tillägga) av en buss här i Göteborg. Andra här i stan har upplevt samma sak.

Bilister brukar snarast vara överdrivet försiktiga och nästan köra ner i diket på motsatt sida när de kör om. Inne i stan flyter jag för det mesta med i trafikrytmen, så det blir sällan läge för konflikt.

Det jag stör mig mest på är bilister som inte blinkar i god tid eller alls. Speciellt när jag ska rakt fram och de ska svänga av. När de bara saktar in vet jag inte om de tänker svänga, så jag kan köra om, eller om de tänker gasa på igen sekunden senare och fortsätta framåt. Samma sak med korsande och mötande trafik. Väldigt ofta får man vänta länge helt i onödan, när bilarna svänger utan att ha blinkat först.

Taxigubbar brukar tuta, peka och hytta med näven om man inte omedelbums hoppar upp på cykelbaneskiten som kommungubbarna planlöst slängt ut vid sidan av vägen.

Man blir ju fan mörkrädd när man läser den här fjanttråden. "Bilister som siktar på en, för att man syns", jo tjena! Värre amsagor får man ju leta efter.

Men det är klart det gäller jag att upprätthålla vi-mot-dom dogmen till varje pris.

Tror att det funkar på samma vis som när man tittar över axeln när man färdas framåt. Man drar åt samma håll, som man tittar! Blir man en irriterande blip i ögonvrån, så söker sig hela ekipaget emot en, ofrivilligt! "Jag skall inte köra på lyktstolpen. Jag skall inte köra på lyktstolpen. Jag skall inte köra på lyktstolpen!" Bump.

Angående hjälm, så föds tydligen en motkraft till de drular med odödlighetsbeteende, de som bara kör ner huvudet och kastar sig in i folkhopen/ biltrafiken.. Bäst att använda insidan skallen, och bara använda hjälm, när ingen ser på!

Om ens trafikvardag ser ut som nedan så undrar jag om inte den här frasen ur Hassans "Körskolan" passar bra: "åk taxi, för h-e, resten av ditt liv"...

bruse skrev:
> prejad av en bilistjävel
> hans backspegel, den gick åt helvete
> skräckfärden hem
> incidenter
> nackade höns irrar runt på cykelbanan
> farligt
> rent av livsfarligt
> experiment med mitt liv som insats.

geologen skrev:
> negativa upplevelser med bussförare
> blivit prejad
> jag stör mig mest
> Väldigt ofta får man vänta länge helt i onödan
> Taxigubbar brukar tuta, peka och hytta med näven
> cykelbaneskiten

Senast redigerad av en moderator:
Men hallå!? Vad ska man göra då? Det är ju bara att stå ut. All skit man får ta i trafiken vägs ändå upp av det underbara i att man får cykla!

En kompis tog den här bilden i NY härom dagen. Så bygger man cykelbanor i innerstan:

imageloader.aspx

JLarsson skrev:
> Bevisar bara tesen att om man känner sig sedd och
> osårbar så kastar man trafikvettet överbord.

Så en gul tröja är cykelns motsvarighet till stadsjeepen?

Tillbaka
Topp