Livslängd landsvägsdäck?

Herr Thomas

Aktiv medlem
Livslängd landsvägsdäck?
Går det att säga någonting om hur många mil ett landsvägsdäck rullar?
Det beror säkert på en mängd faktorer som däckstryck, vikt på cyklisten, körstil mm men nån tumregel det kanske ändå finns.
Jag har just nu Continental Ultrasport 700-23c på cykeln.

Livslängd landsvägsdäck?
Har för mig att Ultra sport slets ner ganska snabbt.
Runt 400 mil på ett GP4000 bakdäck skulle jag höfta till med. Nästan dubbelt så mycket fram.

Livslängd landsvägsdäck?
Köpte min racer ny i slutet av februari, bytte dom den 30:e maj då dom hade rullat rätt så precis 300 mil. Dom var teoretiskt sett inte helt nerslitna men hade fått punkteringar med rätt så täta intervaller så jag valde att byta, speciellt då det var Ringsjön Runt dagen efter.

Detta gäller 23 mm

Livslängd landsvägsdäck?
Beror för mycket på däck, körstil och underlag för att man ska kunna säga något generellt om "livslängd" på landsvägsdäck. Vittoria Corsa CX är tex rena suddgummina jämfört med Conti GP4000S.

Livslängd landsvägsdäck?
Schwalbe Ultremo DD höll i 1000 mil innan väven började synas, inte en enda punka under tiden. Nu har jag gp4000 som har suttit i 200 mil, det börjar synas att dom har använts nu.

Livslängd landsvägsdäck?
Herr Thomas skrev:
-------------------------------------------------------
> Går det att säga någonting om hur många mil
> ett landsvägsdäck rullar?
> Det beror säkert på en mängd faktorer som
> däckstryck, vikt på cyklisten, körstil mm men
> nån tumregel det kanske ändå finns.
> Jag har just nu Continental Ultrasport 700-23c på
> cykeln.

Rent generellt så går det ju att säga 3-400mil. Men som så mycket annat. Man får det man betalar för, så att säga. Continental GP super sonic. Ett av de bäst däck jag cyklat på få jag ut ca 80-100 mil. Vissa TUFO 400 mil. Också det väldigt trevliga däck.

Livslängd landsvägsdäck?
Man får ut fler mil av ett 25 mm däck än av ett 23 mm. Och ännu fler av ett 28 mm. Allt annat lika. Det beror på att kontaktytan mot vägen blir mindre med smalare däck.

Livslängd landsvägsdäck?
Senaste däcken:
Ca 500-600 mil av GP4000S 23mm monterat bak, landsvägscykling i blött och torrt.
Ca 300-400 pendlarmil av GP 4-Seasons 28mm på generellt sett sämre underlag i vått och torrt, mer start/stopp.
På finhjulen sitter nu Schwalbe One 24mm tuber, bakdäcket börjar se lite småslitet ut redan efter ca 70 mil.

Livslängd landsvägsdäck?
Alla mina däck har i alla fall levt längre tack vara att jag byter fram och bakdäck när slitaget är synligt på slitbanan ;-)

Senast ändrad:
Livslängd landsvägsdäck?
Tyvärr kan jag intyga att din vikt spelar roll. Som en del av Clydesdale-ligan på Happy så får jag ut ca. 200 mil bak på ett Conti GP 4000S inte det är slut, fram är det knappt slitet på samma sträcka.

Livslängd landsvägsdäck?
geologen skrev:
> Högre tryck lär ge mindre slitage också. Jag
> kör med ca 7.5 bar hela tiden.

Nu får du nog tänka ett varv till. Högre tryck ger en mindre kontaktyta mot vägen och därmed mer koncentrerat slitage.

Livslängd landsvägsdäck?
bsandborgh skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Högre tryck lär ge mindre slitage också. Jag
> > kör med ca 7.5 bar hela tiden.
>
> Nu får du nog tänka ett varv till. Högre tryck
> ger en mindre kontaktyta mot vägen och därmed
> mer koncentrerat slitage.

Beror helt och hållet på hur däcket är uppbyggt. Finare däck har hårdare gummi i mitten, de däcken premieras slitagemässigt av att hålla korrekt (högt) tryck. Generellt lär mindre slitage ge med högre tryck. Lägre tryck sliter både däckssidor och slityta.

Livslängd landsvägsdäck?
Mäter inte enbart i antal mil. Det är även en funktion av antal ggr med låst bakbroms i stadstrafik nära icke blinkande, icke seende och iPhonedöva oförutsägbara medtrafikanter.

Livslängd landsvägsdäck?
schture skrev:
> Tqskigt att ge sig på fönanvänadre sådär!
> ;-)

Auto-correct fail?

Livslängd landsvägsdäck?
När det blir en 5-8 mm platt yta mitt på däcket kasserar jag. Vill ha bästa möjliga grepp i svängarna. Detta innebär ca 250 mil på ett bakdäck med bra gummiblandning.

Livslängd landsvägsdäck?
bsandborgh skrev:
> Nu får du nog tänka ett varv till. Högre tryck
> ger en mindre kontaktyta mot vägen och därmed
> mer koncentrerat slitage.

Men mindre skjuvning mot asfalten. Trycket sliter inte i sig.

Livslängd landsvägsdäck?
bojsänke skrev:
> Men mindre skjuvning mot asfalten. Trycket sliter
> inte i sig.

Så en mindre kontaktyta mellan väg och däck ger mindre skjuvning? Det tror inte jag och det verkar inte som om man gör det inom motorsporten heller.

Livslängd landsvägsdäck?
Det beror ju på vad man menar med "hur länge håller ett Landsvägsdäck?"

Är det tills man känner att det inte presterar på topp, eller är det tills corden börjar titta fram?

Frågan är lite som den kring "hur långe håller en kedja, och hur ofta byter ni kassett?"

Gerenrellt sett tror jag många av oss skulle kunna köra ett antal mil på de däck vi kasserar.
Fåfängan tar dock överhanden och tron att däcket skulle sluta prestera bra bara för att det börjar bli lite slitet.
Så länge det inte är tävling det handlar om, corden inte tittar fram, eller sprickor i däcket börjar visa sig finns väl ingen anledning alls att byta?

Contintental Gatorskin vet jag folk som kört uppemot 800 mil på.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp