Livslängd på cykel - renovera eller köpa nytt?

TheCaper

Medlem
Jag har en specialized elite disc hybrid som säkert är 10 år gammal. Jag cyklar året runt typ 1 mil per dag i ur och skur. Cykeln börjar bli sliten och kommer behöva en ny framväxel, ny frambroms och nya däck. Kommer säkert kosta runt 2000:-

Har tittat på en Crescent Kebne för typ 10 k. Visst mycket pengar men verkar vara en rejäl cykel

Jag undrar vad ni hade gjort med den här cykeln. Renoverat eller köpt ny?
.

Jag har en specialized elite disc hybrid som säkert är 10 år gammal. Jag cyklar året runt typ 1 mil per dag i ur och skur. Cykeln börjar bli sliten och kommer behöva en ny framväxel, ny frambroms och nya däck. Kommer säkert kosta runt 2000:-

Har tittat på en Crescent Kebne för typ 10 k. Visst mycket pengar men verkar vara en rejäl cykel

.
Om du trivs med cykeln så tycker jag definitivt att du ska behålla den. Dels blir det billigare, dels lär du dig (om du inte redan kan det vill säga) de faktiskt ganska enkla momenten för att återuppliva en cykel.
Om cykeln däremot känns trög, tråkig, passar illa, är ramsned eller liknande så unna dig en cykel som ger dig pepp, du cyklar trots allt mycket på ett år!

n+1 kan vara något:)

om den är rolig; se oavsett till att underhålla den gamla. sätt gärna vinterdäck på den?

framväxlar brukar i princip aldrig behöva bytas, däremot ibland riktas eller justeras. nya kablar kan göra underverk. och kransar kan behöva bytas eller renoveras. hur det går till framgår i en tråd nära dig...

Jag har en 11 år gammal hybrid-Nishiki som jag renoverat vid behov. Vet inte vad du har för komponenter på den men Shimanos grejer brukar vara enormt prisvärda om det är 8-9-delat, gäller även motsvarande bromsar. Och utvecklingen har gått framåt på de tio åren så motsvarande komponentgrupp idag är mycket bättre.

Du kanske "behöver" en ny cykel ändå, men personligen är min 1+1 en landsvägscykel för helt andra uppgifter än hybriden. Food for thought?

.
Jag brukar alltid laga, uppgradera och underhålla mina cyklar. Så mitt råd så länge ramen är hel är att fixa till.

Och hur länge de håller - min pendlare har säkert gått mer än din cykel och ser typ ny ut och fungerar perfekt. Har jag bytt delar? Yepp - säkert till en kostnad som är 80% av cykeln nypris, men det är det värt!

Senast ändrad:
kudos på det!

och är inte crescent kebne en betydligt tristare cykel än den spesh ts redan har?

Jag hade renoverat. En gammal trogen slit och slängcykel är ovärdelig. Visst är det kul att köpa nytt, men det kostar oftast mer än det smakar (undantaget är när ALLT på cykeln är klappslut och måste bytas). Att lägga 2000 på slitdelar kanske känns mycket, men det blir många mil för de pengarna.

Man vet vad man har men inte vad man får.
Ett mekknep jag använder ibland är att låta lokale cykelsmeden rikta hjulen. Det behövs vanligen och kräver en del kompetens. Samtidigt får du en lista över saker som bör göras, hihi!

En fördel med att renovera den befintliga, som jag tolkar är en pendelhoj? är att den lär vara mindre stöldbegärlig än en ny.

Håller med! Även om det är fint att cykla på en ny hoj är det otrevligt att vara rädd att den stjälls eller får skador av folk som slänger deras cyklar mot andra. Är nöjd att min två pendelcyklar ny har 6 och 3,5 år.

.
Eftersom frågan är ställd som "vad ni hade gjort", så svarar jag som jag hade gjort. Med reservation för att jag inte vet vad det är för komponenter på din cykel. Men om det är billiga så är det en fördel, då är det billigt att renovera. Om det är dyra, så är det också en fördel, eftersom din cykel då i grunden är bättre än den Crescent Kebne som du är intresserad av.
Jag hade gjort en kalkyl på vad det kostar att byta delarna själv, med de priser som finns i webb butiker. Även gjort en grundligare genomgång av vad som kan tänkas behöva bytas inom snar framtid. Om kostnaden närmar sig priset på en likvärdig ny cykel så hade jag köpt en ny, och sålt sålt den befintliga. Det är trist att plöja ned mycket pengar i gamla saker.

Men jag tror att 2 däck, en framväxel plus ett bromsok (för det är väl inte bromsbeläggen som är slitna?) inte kostar 2000. En snabbgoogling på en lite godtyckligt vald hybridcykel i mellanprissegmentet ger vid handen att det kostar ca 900 kronor. + en del för verktyg och bromsolja. Så mitt val hade varit att köpa delar på nätet och göra jobbet själv.

.
köpt en ny i 15 tusenklassen

Finns inget att ha den till förutom att skrota den. Du vill inte ägna dig åt värdeförstöring så bara iväg med skräpet.

Problemet som du har nu (men som du inte känner till) är att mörkertalet kring hur många saker som du förmodligen behöver fixa till är rätt så stort, du börjar med det där du nämner men sen ser du bara fler och fler saker.

Bort med den.

Finns inget att ha den till förutom att skrota den. Du vill inte ägna dig åt värdeförstöring så bara iväg med skräpet.

Problemet som du har nu (men som du inte känner till) är att mörkertalet kring hur många saker som du förmodligen behöver fixa till är rätt så stort, du börjar med det där du nämner men sen ser du bara fler och fler saker.

Bort med den.
Bara för du har svårt med att skruva cykel betyder inte att alla andra har det.

Det är som Allan Edwall sjunger att ”det tjänar inget till att diskutera smak, den ena tar sig fram, den andra tar sig bak”.

MEN…!

Om det är värdeförstöring att hålla en (tillräckligt?) bra men måhända välanvänd cykel rullande medan det kloka förvaltandet istället skulle vara att dumpa skiten och köpa nytt så får jag nog fan börja ta en tablett mitt på dagen också.
Som jag skrev ovan, om cykeln passar och inte är irreparabelt sallad i något avseende eller för den delen är fruktansvärt oinspirerande att cykla på så tycker iaf jag att det är en självklarhet att slänga på den några hundringar här och några hundringar där för att hålla den rullande. Om det verkligen bara är framväxel, ny frambroms och nya däck som ts skriver, och tom. om ett hjul eller något annat också rasar om en månad eller ett år, så håll cykeln rullande.

Gynna en lbs värd namnet genom att köpa prylarna där, så har du också en lbs värd namnet att gå till den dag då du behöver hjälp.

Jag tror att du hamnade i fel tråd, du menade väl att svara i din egen tråd om den förträffliga ramen du köpte från Kina?

Min pendelhoj är snart 28 år gammal (om man går på tillverkningsdatum), den har varit i min ägo i 22 år (innan dess var den min brors).

Jag har renoverat och byggt om den ett flertal gånger de senaste 10 åren och det har hållit en cykel jag gillar rullande.

Men, än viktigare, vore det inte för att jag bestämde mig för att renovera cykeln den där första gången för snart tio år sedan så skulle jag förmodligen inte upptäckt cykling som hobby! Det vart nämligen startskottet, innan dess var jag knappt intresserad. Förutom att det var skitkul att göra så var om inte annat för att jag upptäckte cykling som hobby helt klart värt de tusenlappar jag plöjde ned i min då otroligt nedgångna cykel!

Så, färgad av mina erfarenheter så tycker jag väl att det i princip alltid är värt att renovera en cykel som man trivs med. Sen att det många gånger kanske inte är ekonomiskt försvarbart (vad fan nu det egentligen innebär i sammanhanget) är en annan sak! ?

Det är som Allan Edwall sjunger att ”det tjänar inget till att diskutera smak, den ena tar sig fram, den andra tar sig bak”.

MEN…!

Om det är värdeförstöring att hålla en (tillräckligt?) bra men måhända välanvänd cykel rullande medan det kloka förvaltandet istället skulle vara att dumpa skiten och köpa nytt så får jag nog fan börja ta en tablett mitt på dagen också.
Som jag skrev ovan, om cykeln passar och inte är irreparabelt sallad i något avseende eller för den delen är fruktansvärt oinspirerande att cykla på så tycker iaf jag att det är en självklarhet att slänga på den några hundringar här och några hundringar där för att hålla den rullande. Om det verkligen bara är framväxel, ny frambroms och nya däck som ts skriver, och tom. om ett hjul eller något annat också rasar om en månad eller ett år, så håll cykeln rullande.

Gynna en lbs värd namnet genom att köpa prylarna där, så har du också en lbs värd namnet att gå till den dag då du behöver hjälp.

elite disc hybrid som säkert är 10 år gammal. Jag cyklar året runt typ 1 mil per dag i ur och skur. Cykeln börjar bli sliten och
Nej du läser inte. Bengt läser inte heller tyvärr. Jag skrev tydligt att det ena leder till det andra. Om så många grejer är adjö finns det fler. Det kan jag garantera! Det ligger såå att säga i farans riktning. Det är bara ta farväl av cykeln och låta någon glad cykelkrossare få förstöra den.

På tal om ert tal om att allt är så bra bara man reparerar så finns det en en sådan här rädda världen genom att återvinna och även stödja arbetare - ton. MEN! det ni missar är det att köpa en ny cykel även det skapar arbeten Ni har en alldeles för nostalgisk syn på saker, jag förstår inte sånt där.

Senast ändrad:
Stödja arbetare? Arbetaren när det gäller mina cyklar är ingen annan än jag själv.
Däremot stödjer jag gärna en glad egenföretagare (min lbs) så att hon sen kan stödja mig när jag i klåfingrigt oförstånd lagar sönder något dagen innan cykelsemestern.

Nostalgisnacket köper jag inte heller. Jag vill minnas att jag ett par gånger har skrivit att om din gamla cykel är bra så grattis, håll då liv i den. Om den inte är bra så håll inte liv i den. Att hålla liv i gammal skit må vara nostalgi. Det kan andra få ägna sig åt.

Frambroms 450 kr (mt4xx)
Däck 600 kr eller billigare ur en happyits gömmor
Framväxel - happys yardsaletråd
Vajerkit 150 kr

Normalt löpande underhåll. Sen är framväxlarna sällan helt slut utan oftast räcker en rejäl rengöring och ny vajer + hölje.

Alltid kul med nytt men givet att det är smågrejer som ska till hade jag fixat den oavsett.

Lite synd att TheCaper (TS) inte har kommenterat något förslag, så mycket av resonemangen hänger i luften.
Det är sant som WoodNocker att det kan vänta en del överraskningar. Jag har själv gjort misstaget en gång, plöjt ned för mycket i reservdelar utan att uppskatta framtida underhållsbehov.
Vi vet inte vad det är för cykel som TS har, bara fabrikat och att den ca 10 år gammal, så en beskrivning av komponenter + lite bilder så man kan se skick vore bra.

TS har gjort en analys som kanske inte är korrekt. Är det en ny framväxel som behövs, eller är det en rengöring/uppsmörjning, eller nytt vajerhölje + vajer? Är det nya bromsbelägg eller nytt bromsok som behövs?

Förslaget från TS att ersätta cykeln med en Crescent Kebne för ca 10 tusen tycker jag inte är det bästa. Det finns hybridcyklar med bättre komponenter till lägre priser. Och nya cykeltyper, exempelvis gravel som kan ersätta hybridcykel, till ca 10 tusen.

Min äldsta pendlare/touringcykel köpte jag begagnad för kanske 15 år sen. Jag bytte styre och bromsar (från bock och canti till "rakt" och V). Sen har jag cyklat på den. Bytt bromsbelägg, däck och drivpaket under åren, naturligtvis. Servar styrlager och nav nån gång vartannat år. Fortfarande samma lager. Ett växelreglage har jag bytt ut också, när jag tänker efter. Säkert några vajrar med. Bakväxeln fick sig en genomgång i år också. Men skulle jag räkna på det är det billiga mil.

Lite synd att TheCaper (TS) inte har kommenterat något förslag, så mycket av resonemangen hänger i luften.
Det är sant som WoodNocker att det kan vänta en del överraskningar. Jag har själv gjort misstaget en gång, plöjt ned för mycket i reservdelar utan att uppskatta framtida underhållsbehov.
Vi vet inte vad det är för cykel som TS har, bara fabrikat och att den ca 10 år gammal, så en beskrivning av komponenter + lite bilder så man kan se skick vore bra.

TS har gjort en analys som kanske inte är korrekt. Är det en ny framväxel som behövs, eller är det en rengöring/uppsmörjning, eller nytt vajerhölje + vajer? Är det nya bromsbelägg eller nytt bromsok som behövs?

Förslaget från TS att ersätta cykeln med en Crescent Kebne för ca 10 tusen tycker jag inte är det bästa. Det finns hybridcyklar med bättre komponenter till lägre priser. Och nya cykeltyper, exempelvis gravel som kan ersätta hybridcykel, till ca 10 tusen.
När TS skriver att han har en hybrid tänker jag mig att det är typ en Crossover Elite Disc TS har. Men nä Crescent Kebne är knappast en prisvärd cykel. Då har ju XXl ett par hojar för typ halva priset med snarlika eller bättre komponenter fast utan skärmar och pakethållare iofs (men det är ju billigt att skaffa).

Klart man ska spekulera:

2011 årsmodell enligt Internätz hade disc.
Haha, i och för sig sant, jag ville bara verka ödmjuk!

Där ser man, jag hoppas att det är en sådan TS har, jag är lite allergiskt mot hybridcyklar med dämpad gaffel.

Haha, i och för sig sant, jag ville bara verka ödmjuk!

Där ser man, jag hoppas att det är en sådan TS har, jag är lite allergiskt mot hybridcyklar med dämpad gaffel.
Jag har en hybridcykel med dämpad gaffel. Jag är också allergisk mot den ?

Men i saltslask eller med cykelvagn bakom är den väldigt bra att ha ändå. Definitivt billigare genom åren än att köpa ny.

Tillbaka
Topp