Lockout på Cannondale Lefty

skier

Aktiv medlem
Jag har blivit sugen på en Cannondale F-Si Carbon 2 (http://www.cannondale.com/nam_en/2015/bikes/mountain/xc-hardtail/f-si/f-si-carbon-2) den har en geometri och utrustning som är nästan helt rätt för mig.

Det som gör mig tveksam är att framgaffeln inte har någon remote lockout, det vill jag verkligen ha.
Jag slår på och av lockouten ungefär var 100e meter på den HT jag kör nu, så det är inget alternativ att behöva släppa styret för att sköta det.

Går det att eftermontera lockout på den gaffeln? Den heter Lefty 2.0 PBR 100 29. Jag har googlat men inte hittat något vettigt så om nån sitter på en länk till ett sådant eftermonteringskit vore det fint.

Knappen sitter högt upp på vänster sida (såklart) och är enkel att nå & lätt att manövrera, jämfört med vredet långt ner på höger sida på min Rock Shox. Inre knappen låser gaffeln och den stora yttre ringen låser upp. Busenkelt, tycker jag. Har du prövat?

Frid!

Testade en TEAM på en runda, otroligt kvick och smidig 29a den där F-Si.. Faktum är att den kändes smidigare än de flesta 26or jag suttit på...

tackar för svar, då får jag fundera vidare. Tycker inte om att behöva släppa styret för att slå av/på lockout, som jag har på min befintliga har jag ersatt framväxelreglaget med lockoutknappen.

Fråga? Varför vill du låsa gaffeln var 100:ade meter?
Med rätt inställd gaffel så behöver man bara låsa när man kör längre transport och grussträckor.

Eller är det grus du kör? Köp en cyclocross ist.

Kör en Flash med Lefty och lock-out. Låser den också ofta, upplever att det är nice när man klättrar eller rullar transport/grus. Leftyn har ju ingen "terra-logic" funktion så lite gung får du om du inte kör tokmycket luft i. Då kan man iofs skita i att ha en dämpgaffel om du frågar mig...

Nja det är ju för XLR gaffeln så det fungerar inte utan modifiering på PBR gaffeln...men visst är man sugen på att modifiera sin nya PBR gaffel så fungera det.

Står ju klart o tydligt i första länken(Cannondaleexperts)

Cannot be used to retrofit a PBR cartridge without modifying the cartridge first.

Attention: NOT INTENDED for upgrading PBR or DLR Leftys.

Prophet skrev:
-------------------------------------------------------
> Fråga? Varför vill du låsa gaffeln var 100:ade
> meter?
> Med rätt inställd gaffel så behöver man bara
> låsa när man kör längre transport och
> grussträckor.
>
> Eller är det grus du kör? Köp en cyclocross
> ist.

Nä, jag kör inte grus om jag kan undvika det. Jag kör xco och snabbaste sättet att komma uppför en backe på stig är att stå upp och trampa med låst framgaffel. Framförallt korta branta backar gör det stor skillnad på. Alternativet för en gaffel som inte har plattformsdämpning är att pumpa den så hårt att den inte gungar, men då gör den ingen större nytta totalt sett. På grusvägar sitter jag ner så där är det skit samma om det är helstelt eller inte.

Du kunde bara ha frågat mig direkt :) Nej, det finns inget (googlingsbart iaf) kit för att bygga om pbr till remote. Jag funderade på att bygga om min scalpel, men la det projektet på hyllan. Pbr är ingen bra lösning om man vill ändra inställning ofta.

Pusher skrev:
-------------------------------------------------------
> Tjeeena falken! :-D

Nämen halllåååå fö faen! Har du fixat bromsen på den där gula saken som stod i hallen för tie år sen?

Tillbaka
Topp