Lördagstips: Raid Uppsala

Henrik70

Ny medlem
I morgon lördag är det dags för Raid Uppsala som faktiskt är Norden största multisporttävling(!) med cykelorientering, löpning/orientering och kanot som ingående grenar. Starten går 08:30 vid Fyrishov strax utanför Uppsalas centrum. Cirka klockan 11 är det dags för "äventyrsmomentet" vilket är ett repfirningsmoment över Fyrisån och nedför ett torn. Dessutom ska deltagarna ta sig genom en kanotkontroll vid Kvarnfallet. Detta är alltså mitt i centrala Uppsala, ca 300 meter från centralstation för er som känner för att göra en lördagsutflykt till Uppsala.

Dessutom var det ju en del Happyiter som skulle vara med så kom och heja på!

www.raiduppsala.nu

/Henrik (som skulle ställt upp i år om inte...)

Tjena

Kuriosa från lördagen: Zooltrix fick 18 minuter innan start sina händer på den bågfil han efterlyst för att kapa gaffelröret på sin medtävlaren cykel. Jag tror att de startade i tid. Imponerande.

Annars tog tävlingen bra med tid - det var långt. Personligen upplevde jag det som lite komplicerat med kartorna, att ha båda cykelorienterinssträckorna på samma karta var lite jobbigt när huvvet inte riktigt ville vara med efter 5-6 timmar.

Tror dessutom att båda Multisportlagen Multisportlagen slog Team HappyMTB...

Vad tyckte ni andra som var med?

Erik

Känns i benen idag ;-) Skitkul tävling helt enkelt. Körde i Team HappyMTB och vi tog oss runt på 9:06. Ingen vinnartid men vi är helnöjda. Både jag och Fredrik var helrookies på paddlingen och det märktes verkligen. Där tappade vi hur mycket som helst i början.
Visst var det komplicerat att läsa karta samtidigt som man cyklar, men det hör ju liksom till.
Idag skulle jag egentligen behöva vara hemma och vila, men så har man åkt på jobb istället. Sitter just nu på kontoret och bygger webshop åt 3-mobil istället. Söndagar borde man inte få jobba på. ;-(

Jaså, det var er jag såg igår... Började fundera vad som var på gång när massa folk cyklade runt med kartor... Trodde att det bara var en cykelorienteringstävling, men det där var ju ännu bättre! Vad krävs för att vara med? Licenser osv? När går nästa liknande event av stapeln?

Bra med Raid U var;
Cykelorienteringarna - Intressanta vägval och bra mix av teknisk stig och lättare vägar. Detaljrikt stignät satte kartminnet på prov.
Paddeletapperna - kul med åpaddling och man tjänade bra med tid på att kunna paddla rakt.

Dåligt med Raid U var;
Orienteringarna - Det tråkigaste jag gjort på tävling i år. Att springa stadsO är ingen höjdare, speciellt som man inte innan man satte skorna på ryggsäcken och sedan inte hade möjlighet att byta, fick veta att det var så mycket asfalt. Jag hade Icebugskor och i dag är benen mer än lovligt stela. Andra OL, den upp till Gamla Uppsala var enkel, tråkig och intetsägande, de kunde haft snitslad stiglöpning lika gärna.
Att inte ens kunna lägga kontrollpunkterna bredvid stigkorsen (eller 10m ifrån ett) är att idiotförklara de tävlande. Man ska tjäna på att kunna orientera, likaväl som man ska tjäna på att kunna paddla, cykla och springa. Multisport handlar om att minimera lagets/egna svagheter genom att utnyttja lagets/egna styrkor.

Konstaterar nöjt att vi hade tre stycken bästa sträcktider (mellan kontroller), givetvis på cykelorienteringen. Konstaterar surt att vi missade tiondeplatsen med 45 sekunder...

Jag är banläggare för TietoEnator Adventure och vet att man måste synas för att finnas men jag tycker att det är synd att man säljer ut sig så fullständigt som RAID Uppsala gjorde i år.
I vår kommer vi att starta TEA i Karlstad och köra lite stadsnära några timmar (se upp, vi har en del gegga att bjuda på även där) och sedan låta deltagarna sträcka ut i de stora värmländska skogarna.

Lev!

OlaO
TietoEator Adventure

Som andra deltagare i Team HappyMTB instämmer jag med Calle, känns verkligen i kroppen idag, har ont i muskler ajg inte ens visste att jag hade. Fick dessutom prova på att få kramp ute på banan, en ny erfarenhet för mig, men efter att ha legat o kravlat på marken någon minut var vi uppe på hojarna igen. Bortsett från paddlingen som väl inte gick sådär lysande gick det väl helt ok för oss tkr jag, men jävlar vad trött jag var efter första orienteringsmomentet.. Men som Ola Orädd säger, det var inte mkt man kunde tjäna på att kunna orientera, lite mer "riktigt" orientering och lite mindre stiglöpning hade varit roligt! Men ändå är mitt omdöme om tävlingen mycket bra!

Jodå, jag skulle ju hjälpa min partner att justera hennes gaffel när hon anlände kl 23 på fredagen men killen som monterat den hade kapat röret för långt. Ringde Magnus (Mango på happy) som och också brukar köra för Multisportlaget och kollade om hans lagkamrater kunde ta med sig bågfil och hammare. Speakern hade väldigt kul åt att jag behövde bågfil och hammare till en multisporttävling. Tror att jag hade 7 minuter till godo innan starten skulle gå men det gick. Dessvärre hann jag inte läsa kartorna så noga så vi körde bort oss på cykelorienteringen mellan första och andra kontrollen, tappade ca 20 minuter bara där. Inte för att vi är speciellt snabba i vanliga fall men vi paddlar rätt bra och hade hoppats att vi skulle kunna hålla några lag bakom oss lite längre. Om ni såg en träkanot med ett ivrigt plaskande mixlag så var det vi.

--> Henrik VXT
Detta var den sista deltävlingen i Multisportcupen www.multisportcupen.com för i år. Det kommer säkerligen fler tävlingar nästa år. Tycker det är himla kul tävlingsform så det kommer bli mer av detta för min del.

Visst Ola. Orienteringen är ganska lätt. Men för oss som inte är gamla orienterare är det ganska skönt att slippa tänka alltför mkt när energin är slut... Jag kan dock hålla med om att det är roligare att springa i skogen än att springa i stan.

Varför måste det alltid vara MTB-OL. Personligen tycker jag om när det är snistlad bana för mtb:n. Som det var nu var det orientering hela tävlingen rätt igenom.

/anders

http://hem.bredband.net/anduhl/

Ola Orädd skrev:
-------------------------------------------------------

> Dåligt med Raid U var;
> Orienteringarna - Det tråkigaste jag gjort på
> tävling i år. Att springa stadsO är ingen höjdare,
> speciellt som man inte innan man satte skorna på
> ryggsäcken och sedan inte hade möjlighet att byta,
> fick veta att det var så mycket asfalt. Jag hade
> Icebugskor och i dag är benen mer än lovligt
> stela. Andra OL, den upp till Gamla Uppsala var