lösningar för mig och 6 årig dotter som inte kan cykla..

Virginsgatan

Ny medlem
Min dotter är 6 år och väger ca 30 kg. Hon kan inte cykla, men håller på att lära sig. Hon har inte riktigt talangen för det och inte viljan heller.

Nu är sommaren här och snart börjar badsäsongen. Jag skulle vilja cykla med henne till stränder osv men vet fan inte hur det ska gå till!
Är det någon här som har ett bra tips på hur ja ska få med ungen? Finns det barnstolar för större barn? osv?

Tacksam för svar!

Tack för svar, jag hade tänkt fråga det i mitt första inlägg men fick lite bråttom. Hur funkar det att cykla med påhängscykel/trailgator när dottern inte har balansen över huvud taget? Hon lär inte göra några jättelutningar åt sidan osv men lär luta lite då och då om hon ser något av intresse eller glömmer av sig.
Är det svårt för mig att hålla balansen då?

Vagn? Jag kör med 2x15 kg i en dubbel-chariot. Vet inte om en sexåring blir för lång för en vagn men rent viktmässigt borde det ju funka. Ingen helt gratis lösning dock...

Finns det inte springcyklar till större barn? Sparkcyklar brukar ju vara poppis det med.

Jag är lite rädd för att dottern är för lång för vagn. Hon är väldigt lång för sin ålder. Men får åka å testa nån vagn i veckan och se hur det ser ut.

Fan vad jag ångrar att jag inte köpte en springcykel till dottern när hon var yngre! Man blir ständigt påmind av det misstaget när man är ute å övar med en asgnällig,kass och otålig unge samtidigt som 3 åringar cyklar förbi utan problem 30 m framför sina föräldrar ;)

Men jag hade tänkt skaffa något för längre cykelturer även om hon mot all förmodan lär sig cykla denna sommaren :)

Senast ändrad:
Sänka sadeln och springcykla på vanlig cykel?

Kanske tom ta bort pedalerna om det är balansen det hänger på?

Pedalerna är borttagna sen igår!
Jag är mer ute efter sätt att få me mig dottern på cykeln när jag ska cykla längre turer (avstånd som hade varit för långa för dottern att cykla även om hon kunde) :)

Virginsgatan skrev:
-------------------------------------------------------
> är ute å övar med en asgnällig,kass och
> otålig unge samtidigt som 3 åringar cyklar
> förbi utan problem 30 m framför sina föräldrar

Alltså, hur fan tänker du?
Att se sin egen unge som kass och vara avundsjuk på hur duktiga andra barn är, framför henne.... tror du kanske det har nåt att göra med att hon inte är så sugen på att cykla med pappa?
Dessutom handlar det om saker DU vill göra med henne, kanske skall börja med att fundera på vad HON vill? Bortsett från att hon säkert vill behaga pappa trots att hon känner sig "kass" och misslyckad som inte ens kan cykla som till och med småungarna på lilldagis kan!

Gillar hon dockor, sätt en pakethållare med dockbarnstol på och en cykelkorg fram så låt henne göra kortkorta utflykter med dockan. Ta fokus från cyklingen, gör det till en lek. Ge förutsättningar men var inte med och ställ krav utan låt henne ta det steg för steg i sitt tempo.
Känns som du har en del att jobba med om du resonerar på det sätt du skriver. Man skriver inte om sin egen 6åring som kass!

gragge skrev:
> Virginsgatan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > är ute å övar med en asgnällig,kass och
> > otålig unge samtidigt som 3 åringar cyklar
> > förbi utan problem 30 m framför sina
> föräldrar
>
> Alltså, hur fan tänker du?
> Att se sin egen unge som kass och vara avundsjuk
> på hur duktiga andra barn är, framför henne....
> tror du kanske det har nåt att göra med att hon
> inte är så sugen på att cykla med pappa?
> Dessutom handlar det om saker DU vill göra med
> henne, kanske skall börja med att fundera på vad
> HON vill? Bortsett från att hon säkert vill
> behaga pappa trots att hon känner sig "kass" och
> misslyckad som inte ens kan cykla som till och med
> småungarna på lilldagis kan!
>
> Gillar hon dockor, sätt en pakethållare med
> dockbarnstol på och en cykelkorg fram så låt
> henne göra kortkorta utflykter med dockan. Ta
> fokus från cyklingen, gör det till en lek. Ge
> förutsättningar men var inte med och ställ krav
> utan låt henne ta det steg för steg i sitt
> tempo.
> Känns som du har en del att jobba med om du
> resonerar på det sätt du skriver. Man skriver
> inte om sin egen 6åring som kass!

+1000

Påhängscykel. 1000:- på biltema. Tror inte det är problem med balansen. Vad jag sett verkar man kunna använda den länge, det tar ju rätt lång tid innan man är redo för trafik även när man kan cykla.
Finns en variant som heter FollowMe också, då hakar man på barnets egen cykel o kan låta det cykla själv när det passar.

Virginsgatan skrev:
> Fan vad jag ångrar att jag inte köpte en
> springcykel till dottern när hon var yngre! Man
> blir ständigt påmind av det misstaget när man
> är ute å övar med en asgnällig,kass och
> otålig unge samtidigt som 3 åringar cyklar
> förbi utan problem 30 m framför sina föräldrar
> ;)

Det måste vara på väldigt säkra vägar där du bor. Jag har en nybliven 3åring som cyklar bra, men han har ju noll koll på andra trafikanter... Tror inte det går att cykla i transportsyfte med så små barn ändå.

gragge skrev:
> Virginsgatan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > är ute å övar med en asgnällig,kass och
> > otålig unge samtidigt som 3 åringar cyklar
> > förbi utan problem 30 m framför sina
> föräldrar
>
> Alltså, hur fan tänker du?
> Att se sin egen unge som kass och vara avundsjuk
> på hur duktiga andra barn är, framför henne....
> tror du kanske det har nåt att göra med att hon
> inte är så sugen på att cykla med pappa?
> Dessutom handlar det om saker DU vill göra med
> henne, kanske skall börja med att fundera på vad
> HON vill? Bortsett från att hon säkert vill
> behaga pappa trots att hon känner sig "kass" och
> misslyckad som inte ens kan cykla som till och med
> småungarna på lilldagis kan!
>
> Gillar hon dockor, sätt en pakethållare med
> dockbarnstol på och en cykelkorg fram så låt
> henne göra kortkorta utflykter med dockan. Ta
> fokus från cyklingen, gör det till en lek. Ge
> förutsättningar men var inte med och ställ krav
> utan låt henne ta det steg för steg i sitt
> tempo.
> Känns som du har en del att jobba med om du
> resonerar på det sätt du skriver. Man skriver
> inte om sin egen 6åring som kass!

Håller helt med! Trollar du eller?

Virginsgatan skrev:
...
> ;)

gragge skrev:
> Alltså, hur ...

rickards skrev:
> +1000

Tigaz skrev:
> Håller helt med! Trollar du eller?

Missade ni smileyn eller? Ironi är tyvärr bra svårt på Internet. :-)

Fundera inte på det som varit, utan se framåt och uppmuntra utan att tjata så ska det nog lossna så småningom, skulle jag tro! :)
Har hon någon kompis som cyklar så kanske det kan vara till hjälp?

Frid!

En bra ide är faktiskt att fråga barnet självt hur det vill ha det.

Pappa vill väl men vet inte alltid bäst... :)

Repris på svar på liknande fråga:

Finns ett par holländska alternativ för runt 500:- lappen:

Bobike
BOBI15Z.jpg

Qibbel
Q190.jpg

Yepp
GMGY303.jpg

Och en kudde:

16-HD-CH-610.JPG

Komplettera kudden med fotstöd:
http://en.hollandbikeshop.com/bicycle-seat/footrests/

Det var väl min lite burdusa och inte så pk humor som lös igenom det där med att dottern va kass :)
Men dragge oroa dig inte, hon kommer inte bli tvingad att cykla till stranden osv i sommar om hon själv inte vill det :)

Såg att det faktiskt fanns en aktiv tråd nu med många tips! Jag är nog mest inne på en påhängscykel!
Såg även att de fanns pakethållare för upp till 40 kg samt cykelstolar som ja uppfattade var för större barn så de ska jag också kolla upp!
Någon som har erfarenhet av pakethållaren eller barnstol för större barn?

Redigerat!
Ja såg ditt inlägg i den tråden! Har du själv någon erfarenhet av stolen?

Senast ändrad:
Virginsgatan skrev:
> Tack för svar, jag hade tänkt fråga det i mitt
> första inlägg men fick lite bråttom. Hur funkar
> det att cykla med påhängscykel/trailgator när
> dottern inte har balansen över huvud taget? Hon
> lär inte göra några jättelutningar åt sidan
> osv men lär luta lite då och då om hon ser
> något av intresse eller glömmer av sig.
> Är det svårt för mig att hålla balansen då?

Kör själv med Trailgator och 5-åring som inte cyklar själv och det är inga större problem. Visst märker man när barnet lutar sig, men har hittills inte haft problem att parera. Dock skulle jag inte komma på att köra typ spång eller smal stig.

Virginsgatan skrev:

> Redigerat!
> Ja såg ditt inlägg i den tråden! Har du själv
> någon erfarenhet av stolen?

Inte själv, men jag ser många som använder liknande stolar till större barn i Köpenhamn (där jag ofta är) och det verkar fungera mycket bra. Bobikestolen kan du använda utan pakethållare och tar upp till 35 kg, så det verkar smidigt. Extra plus på att den kan fällas ner och då funkar som vanlig pakethållare.

Senast ändrad:
äh, min 6-åring är oxå totalt talanglös på att cykla. Jag säger det till henne, i princip, men vi bara skrattar åt det, för hon får så mkt kärlek o hon är så himla bra på mkt annat, vilket hon vet att hon är och att hon vet att jag vet o tycker det.

tror min 3 åring kommer cykla innan sin storasyster. men han e kass på andra saker

man har olika talanger, är väl inget konstigt.

men rimligtvis bör barn lära sig cykla, för sin egen skull.

Virginsgatan skrev:
> Jag är lite rädd för att dottern är för lång
> för vagn. Hon är väldigt lång för sin ålder.
> Men får åka å testa nån vagn i veckan och se
> hur det ser ut.

Winther Dolphin XL är till för lite större barn, långt från gratis dock:

http://www.wintherbikes.com/da/produkt/dolphin-xl

Herregud. Ungar ska väl för fan lära sig cykla. Visst ska man lyssna på vad sina barn vill , men nu har det väl ändå gått till överdrift. Om ungen bara vill lira ipad då? Ska man låta det vara så?

Cykla, spring, simma.....det ska avkomman lära sig. Sen ska man väl inte få dom att känna sig dåliga, men jag tror ju inte att TS dotter hänger på happy, så lite sarkastisk får väl ts vara? :)

Bor ni i ett område där andra barn cyklar omkring? Det tror jag är den bästa motivationen!

Håller med om att andra barns cyklande kan vara motiverande. Sen gäller det att öva öva öva öva öva. En del barn flyger fram när de är 2 år utan att någon förälder gjort ngt åt det medan andra barn måste få mycket stöd och hjälp för att komma igång. Min dotter var i den senare kategorin och då var det nog mer än en gång man i desperation tyckte att hon var kass. Men det går med fokuserad träning!

Vad har hon för hoj då? Den är möjligtvis inte för liten? Har den rätt färg? Cykelkorg?

Alla har inte så lätt att få kläm på det här med trampor och balans. Bromsa är ju inte heller helt enkelt, alldeles för många valmöjligheter =)

Öva öva öva och välj rätt tidpunkt om det är gnälligt. Mellan förskolan och kvällsmaten är kanske inte rätt?

Några kilometer är väl inga problem för en sexåring att cykla om man bara fått kläm på det. Längre går väl också med lite planering.

Jag köpte en begagnad sådan här www.meyland-smith.dk/en/products/bicycles/meybike-red-size-1.htm Kanske lite overkill men skitkul.
Min sexåring cyklar visserligen bra men ganska sakta och har kass kondition jämfört med en vuxen. Får man skriva så utan att bli utpekad som ondskan själv? :-)

Körde själv påhängscykel med min dotter tills hon vägde ca 35kg. Där tyckte jag gränsen gick. Det blir svårare att parera vingel ju tyngre de är. Kolla in min profilbild så ser du hur det såg ut.

Nuförtiden kör vi ett tungt as till tandemcykel, ca 28kg. En CoPilot tandem där hon sitter fram och jag bak. Det går alldeles utmärkt och jag får bra träning i uppförsbackarna.

Hur ska lilla prinsen nu kunna växa upp utan självmordstankar när pappa skriver på internetforum att han har lite dålig kondition med en vuxen människa.

HåkanB skrev:
> Jag köpte en begagnad sådan här
> www.meyland-smith.dk/en/products/bicycles/meybike-
> red-size-1.htm Kanske lite overkill men skitkul.
> Min sexåring cyklar visserligen bra men ganska
> sakta och har kass kondition jämfört med en
> vuxen. Får man skriva så utan att bli utpekad
> som ondskan själv? :-)

Min 7-åring har inte ens början till tempolår. Otroligt kass.

rick013 skrev:
> tungt as till tandemcykel

Tänk på vad du säger. Den är välbyggd eller stabil. Eller har lite trivselvikt. Även tandemcyklar har känslor.

Eh, ni missar en sak, en cykel är en gamechanger. Prova att spela fotboll eller något annat där du bär din egen vikt? Då har knattar en klart bättre "kondition".
En cykel är mycket mer "vindmotstånds"krävande än viktkrävande, den trollar bort vikten, men en liten knatte har nästan lika mycket luftmotstånd jämfört med vuxen, men kan kanske dra 1/5 del av effekten?
Så, kasta cykeln och inse att knatten nog inte har så risig kondis.

Vi köpte en springcykel till vår 6-åring i höstas (han kunde inte cykla då o ville inte träna på det heller)! Tog inte lång tid förrän han kunde cykla! Nu ett halvår senare kör han mtb i skogen med oss:)

Fan, har svårt att bestämma mig! Det känns som att Bobike är närmast just nu pga av de låga priset! Jag tänker ju mig att det bara är denna sommaren som den kommer att användas!

castrello skrev:
>
>
> Min 7-åring har inte ens början till tempolår.
> Otroligt kass.

Pilutta dig. Min smällfeta 10-månaders ser ut som ett enda stort tempolår. Han kommer bli galet snabb i spurterna tror jag.

Virginsgatan skrev:
> Fan, har svårt att bestämma mig! Det känns som
> att Bobike är närmast just nu pga av de låga
> priset! Jag tänker ju mig att det bara är denna
> sommaren som den kommer att användas!

Kör på den, det svider inte direkt ekonomiskt och den kan dubblera som vanlig pakethållare efter att dottern växt ur den. Trailgator, FollowMe, påhängscykel och vagn är väl främst för mindre barn och du kommer inte få ut så mycket användning av dom, snart cyklar ditt barn säkert själv. Enkla läsningar är oftast bäst :-)

Min 4-åriga tjej kan knappt cykla med stödhjul medan brorsan som inte har fyllt 3 än flyger fram på sin springcykel. Nu senast gjorde han en OTB när han körde in i en stödmur.
Det är skillnad på barn, en del har intresset och amdra har det inte.

Har själv tre döttrar. Jag tycker det spelar stor roll vilken ordning i barnaskaran de har.

Första barnet är inte intresserat av att härma andra. Där måste motivationen komma inifrån. Alltid svårt att veta vad som triggar motivationen men när den väl dyker upp så finns den där, lika oförklarligt som varför den inte fanns där förut. Motivationen har oftast uppstått ur lust eller lek, men som sagt alltid svårt att veta (min erfarenhet).

Senare barn i barnaskaran har (enligt min erfarenhet) väldigt stor motivation till att härma äldre syskon. Om storasyster kan cykla så ska banne mig lillasyster också kunna, oavsett om hon egentligen tycker det är roligt eller ej. Ett väldigt tydligt flockbeteende.

Ovan beskrivna erfarenheter har gällt på många områden, inte bara cykling utan även fenomen som välling-flaska kontra dricksglas, blöjanvändning, läsa/skriva, spela TV-spel etc.

Mina döttrar är idag 21/18/11 och verkar fullt friska och normala ;-)

För att inte inlägget ska bli helt OT, så kan jag bara hålla med övriga som förespråkar springcykel/sparkcykel. Mina barn har älskat sina springcyklar och sparkcyklar, även långt efter att de cyklat på vanliga cyklar. Sparkcykel med stora hjul (typ 12-16 tum) funkar även för barn upp i 10-års åldern. Utmärkta för att lära sig tvåhjulingsbalans.

Lycka till!

Min äldre dotter lärde sig cykla först när den yngre dottern ville låna cykeln av den äldre.

Jag kör fortfarande min 7-åriga dotter i kärra på längre sträckor. Hon är omkring 125cm och ryms i vår Thule Captain 2. Dock börjar det bli trångt med två barn i kärran och tungt att dra.

En av mina pojkar ville inte, kunde inte cykla. Plötsligt bara satte han sig på cykeln och åkte iväg!

Han var drygt sex år då. I den åldern är stadgan och motoriken så bra att de flesta nog snabbt lär sig bara de vill

Tillbaka
Topp