Lossa vevlager

menelik

Medlem
Lossa vevlager
Har ägnat alltför många timmar ikväll åt fastkärvade vevlager. Försöker serva frugans Hudson. En gammal asiat i hyggligt skick. Omöjligt att ens rubba lagren trots splinad avdragare i prima skick. Lyckades endast få loss en tandad spärring på vänster sida. Kan man laborera med värme? En liten gasollåga kanske kan få lagret att svälla och sedan krympa, så att det går att lossa? Har försökt med rostlösande spray utan resultat. Kanske kan man sätta avdragaren i ett rejält skruvstycke och sedan vrida hela ramen? Hävstångsverkan torde bli avsevärd. Har ngn ngt annat funktionabelt tips på lager? Spärringen som jag fick loss på vänster sida var normalgängad, d v s skruvades loss moturs. Har hört påståenden om att många vevlager numera är normalgängade på båda sidor. Stämmer det?

Lossa vevlager
Det som funkar bäst för mig är en "breaker bar", med den kan jag med en hand ha tryck på verktyget så att det inte slinter, och samtidigt med den långa hävarmen få ordentligt med vridmoment. Du skruvar ut vevlagret med samma rotation som vevarmarna gör när du cyklar framåt. Lycka till!

Lossa vevlager
Tack Bonicon! Jag har använt en stor rörtång till att vrida avdragaren. För att avdragaren inte ska slinta loss, skruvar jag fast den med en lagom lång bult av samma grovlek och samma gängning, som de bultar som håller fast vevarmarna mot vevaxeln. När - om - lagret börjar röra på sig, följer jag förstås efter med bulten en liten aning, så att lagret kan röra sig lite utåt. Skruvar således växelvis ut vevlager/bult. Brukar funka fint.

Lossa vevlager
Tack Bonicon! Jag har använt en stor rörtång till att vrida avdragaren. För att avdragaren inte ska slinta loss, skruvar jag fast den med en lagom lång bult av samma grovlek och samma gängning, som de bultar som håller fast vevarmarna mot vevaxeln. När - om - lagret börjar röra på sig, följer jag förstås efter med bulten en liten aning, så att lagret kan röra sig lite utåt. Skruvar således växelvis ut vevlager/bult. Brukar funka fint.
Ja, då låter det som om du har alla förutsättningar för mer våld. Var glad för att skiten inte är gjort av plast:

Lossa vevlager
Hade nyligen problem med ett vevlager som satt fast och då åkte min biltema-mutterdragare fram (som jag normalt använder bara när jag byter hjul på bilen) och löste problemet:

Inte den mest kraftfulla mutterdragaren (inte den minst heller), men räckte. Har också använt den framgångsrikt nyligen på ett frihjul som satt fast nå djeeeevulskt. Den har knack, så den knackar lös muttern.

Lossa vevlager
Köpte en elektrisk hjulmutterdragare på Jula för några år sedan. Med knack. Helt suverän i dessa lägen. Men, det gäller att man är jättenoga med att avdragaren sitter på plats ordentligt när man börjar köra. Annars kan man slinta när knacken drar igång och då kan man paja greppet för avdragaren... Då blir det mycket jobb!
Och dubbelkolla att du kör åt rätt håll!

Lossa vevlager
I Chris sidwells bok beskriver 3 typ Kassett-typ, Utanpåliggande-typ, BMX-typ den med utanpåliggande har olika gäng högre och vänster låter som ni har typen jag har på Logan Smögen vevlager är sjuster bar spel på vänster sida ej drev sida är 4 Kant axel med hakmutter och sjuster splain i sjuster rör hur andra sidan är kommer jag ej i håg vad morbror sa om hade lös allt för nyp i ramrör drev frigång.
Jo den sitter med en M6 skruv bult Underifrån i ram rakt in till förbindelse rör för motsata sidans på mitten påminner om där cabel guide bortom bracket skulle sitta om den är gängad rör vid drevsida vet jag ej provade inte lossa sjusterad bara för kjedjeskyd och spel.

Senast ändrad:
Lossa vevlager
Det jag har ser ut som en kassett nav men är inte det på Logan Smögen är 70 brädden har fyrkant Axel och sjuster Bart spel bägge gavlar är inner rör splalnade men sidan mot drev är fläns andra hakmutter där går ta lös men lossa M 6 bulten under är en borrgrop in i förbindelse rör går inte rotera utan den bort sitter nog gärna i drevsida och kan vara baklänges har inte kollat vet är beskrivning om det i bok när inte är kassett typen.?

Lossa vevlager
Beskriver campangnolo vevpartiet
IMG_20220622_175239_7.jpg

Tillbaka
Topp