Löst: Byta vevlager BB-MT500-PA - rör sig inte en mm

peppen

Medlem
Hej!

Skall byta pressfit vevlager på min orbea. Problemet är att jag inte får ut det gamla vevlagert hur jag än bankar.

Har parktool bbt-90.3 (https://www.parktool.com/product/press-fit-bottom-bracket-bearing-tool-set-bbt-90-3) som jag trär igenom vevlagert tills det klickar fast och knackar sedan med en gummiklubba på verktyget. Men, vevlagert rör sig inte en mm

Vad jag kan se ligger verktyget mot lagerskålen.

SmartSelect_20180822-202847_Chrome.jpg

Något uppenbart jag gör fel??

Senast ändrad:
Byt ut gummiklubban mot en hammare/blyklubba så kommer det att funka. Gummiklubban studsar, behövs mera direktkraft.

Edit: Tvåa :-)

Senast ändrad:
Brukar ta ett par rejäla slag innan lagret alls börjar röra på sig men sedan ploppar det ut. Ibland sitter det så man knappt vet hur hårt man vågar slå.

Jag har aldrig behövt det men prova om det går att få WD-40, 5-56 eller liknande att krypa in mellan lager och ram?

Vad har du för mothåll för ramen? Tycker det smidigaste brukar vara att ha hjulen på cykeln så att däcken kan spjärna mot golvet, sedan en person på andra sidan som håller emot med en hand på varsin sida av lagret.

Mayhem sa:
Brukar ta ett par rejäla slag innan lagret alls börjar röra på sig men sedan ploppar det ut. Ibland sitter det så man knappt vet hur hårt man vågar slå.

Jag har aldrig behövt det men prova om det går att få WD-40, 5-56 eller liknande att krypa in mellan lager och ram?

Vad har du för mothåll för ramen? Tycker det smidigaste brukar vara att ha hjulen på cykeln så att däcken kan spjärna mot golvet, sedan en person på andra sidan som håller emot med en hand på varsin sida av lagret.

Har bara hållt i ramen med handen och haft cykeln på golvet. Kanske är så att swingen tar upp en del av stötarna när man bankar.

Så en medhjälpare på andra sidan som håller emot är nog ett måste. Skall testa detta imorgon. Trodde inte man skulle behöver ta i så.

Tusen tack!

Återkommer med status under morgondagen.

Har du bb30 eller pf30?
Bb30 har ju spårringar på insidan som hakar i ramen.
Då är det inte läge att banka med mer våld.
Isf ta typ en stor platymejsel o knacka där spårringen har en glipa.

Edit. Ser när jag läser tillräckligt noga att du har pf30.. ?

Senast ändrad:
Kallas det inte är pf41?? Det är ett sådant här vevlager som sitter på ramen: https://www.cykelkraft.se/vevlager-...8tIPEXhodsYSRUkSiFIKf7xMCB9QcGigaAkl4EALw_wcB

Testade att stå på andra sidan ramen med smalbenen mot ramen (tog tom på mig smalbensskydd) som mothåll. Drämde med släggan ett flertal gånger på verktyget men lagret rör sig inte det minsta.

Så nu ger jag upp och lämnar in den till min lbs, RBS 8)

Det heter väl BB92 egentligen? Hade BB92 på förra cykeln, brukade behövas ganska kraftig övertalning innan det ploppade ur.
PF30 är det INTE.

Bytte i förra veckan på min cube, bb92. Satt som satan på icke drivsidan, tog typ en timmes bankande och jag var helt slut. Verktyget hade blivit helt trubbigt i den ände man slår på... nästa hoj ska ha gängat....

Som sagt ta i mer än du tror är hälsosamt och ge inte upp, till slut kryper det ur

Har inte fått tag på LBS än som kan göra jobbet.

Så, nu djävlar skall jag ut och slå!!! Behöver lite hejarop!!

Det är ju snapphaneturen på söndag och som det ser ut just nu så får jag köra med enhjulingen (om jag nu inte lyckas byta vevlagert!!!)

SalkinL sa:
Det heter väl BB92 egentligen? Hade BB92 på förra cykeln, brukade behövas ganska kraftig övertalning innan det ploppade ur.
PF30 är det INTE.

PF41 är shimanos standard. Diametern på hålet i ramen.
BB86 är landvägsstandarden, 86.5 mm bred vevhylsa.
BB 92 är mtbstandarden, cirka 92 mm bred vevhylsa.

Ett lager passar till båda sorterna.

Se till att ha ganska stumt bakom, typ ställ cykeln i en dörröppning eller något, då svarar det bättre

Se till att hålla mot vid vevhuset.
Annars flexar ramen då du kan slå dig och ramen tokig...
(Verktyget ser ju ut att ligga riktigt bra mot plastkoppen. Så stöd INTE mot plastkoppen med mothållet.)

Ställde cykeln mot en pelare till carporten, precis bredvid plastkoppen som mothåll. Såg till att ramen låg bra mot med pelaren. Bankade som ett as på verktyget.

Aaaarg, det rör sig inte en millimeter.

Snart dags att prova med wd40.

Hur är det egentligen monterat? Sitter det med locktight eller är skiten limmat i ramen.

peppen sa:
Hur är det egentligen monterat? Sitter det med locktight eller är skiten limmat i ramen.
Egentligen ska det bara vara ditpressat...
...men en hel del amatörmekar på happy loctitear skiten när dom bankar dit det för dom har för sig det kan knaka annars......

inte konstigt att de inte rör på sig du bankar ju på lagerstoppet i ramen som de ser ut på bilden iaf verktyget ska nypa på lagret testa att få den precis på lagerbanan o greppar den inte så lås verktyget genom att stoppa in lämpligt stor hylsa elller lednyckel som förhindrar att den fjädrar ihop o glider

Jag tycker det ser rätt ut och varför skulle det finnas ett "lagerstopp" på ett vanligt Shimano PF?

På bilden så har jag tagit bort kåpan på lagret för att det skall synas bättre var verktyget greppar.

Vilken Orbea är det och årsmodell?? Det borde vara som GurraG säger men efter alla år som greas-monkey så vet ja att dom kan hitta på vad som helst konstigt ? Skulle byta styrlager på en värsting trek från sent 90 tal i carbon. Å som tur så råkade ja ringa Trek/Duells å fick veta att lagerskålarna var intrigerade/limmade i ramen! Å då snackar vi vanliga lösa styrlager koppar? Kunde blivit dyrt ?

peppen dra ett mail till Orbea å fråga om dom använt Locetite eller epoxi (specalized har haft epoxi från fabrik på sina PF30 bland många tillverkare) när dom monterat det. Då kan det sitta lite hårdare. Annars borde det bara vara att banka på. Se om du kan hitta en rundstav som e typ 20mm så får du mer "träffyta" på lagret och flytta staven 180 grader mellan slagen så inte lagret hamnar snett å skadar ramen.

Lycka till /M

Tänk vad smidigt det skulle vara om det fanns något sätt att få fast saker utan att kila fast de, typ nånting som gängor. En slagborr och vinkelslip gör nog susen.

RicoShredderKowalski sa:
Tänk vad smidigt det skulle vara om det fanns något sätt att få fast saker utan att kila fast de, typ nånting som gängor.
Du har aldrig funderat över varför lager inte är gängade?
(Tillverkningsmässigt är det inget problem utan orsaken finns på annat håll...)

Mission accomplished. Fick telefonsupport av Per på RBS. Hemligheten var att inte använda parktool verktyget. De flesta aldelles för mycket.

15351887884757649938964934702481.jpg

15351888206812644345034410233246.jpg

Tusen tack för all personal pepp och hjälp.

Går det inte med våld så går det med mera våld, gammalt djungelordspråk. Så mycket våld har dock jag aldrig behövt bruka utan det har gått bra med Park Tool verktyget och några rejäla slag med vanlig hammare.

Kan faktiskt inte avgöra från bilderna men är ramen i kol eller alu? Har upplevt att kopparna suttit klart hårdare i de aluramar jag knackat ut lager. Kanske hade du bara otur med toleranserna och ramen råkade ligga längst i den trängsta delen av spannet och lagret i den största.

Eller så hade någon använt fel smet vid montering. Själv har jag bara pressat in BB86 lager med koppar i plast och då tidigare använt fett men nu gått över till Morgan Blue Aquaproof Paste. Vet inte om koppar av alu går in/ur enklare eller ännu jävligare.

Ramen är i kol. Och lagerna satt galet tajt. Det ser ut att ha varit monterade med lite monteringspasta.

Problemet var att parktool verktyget flexade för mycket. Så, skruvmejsel och hammare löste problemet. När lagerna var ute satt plastskålarna kvar i ramen. De knackade jag ut med en hammare och en "förlängare" för spärrnyckel.

Hej,
Tänkte kolla om det är några aktiva kvar i denna tråd då det gäller samma ärende.
Håller på med samma utbankning....
Tänkte bara kolla med er om detta ser korrekt ut? Jag fick ut denna bit först:
20220108_155337.jpg

och det ser ut såhär i:
20220108_155343.jpg

Är det bara att banka ut andra sidan och sedan ta innerröret? Verkar jag göra rätt?
Tack på förhand.

Hej,
Tänkte kolla om det är några aktiva kvar i denna tråd då det gäller samma ärende.
Håller på med samma utbankning....
Tänkte bara kolla med er om detta ser korrekt ut? Jag fick ut denna bit först:
Visa bilaga 532084
och det ser ut såhär i:
Visa bilaga 532085
Är det bara att banka ut andra sidan och sedan ta innerröret? Verkar jag göra rätt?
Tack på förhand.

Hej hur löste du de här ifrån. Så här ser de ut hos mig nu..

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp