Lower leg service FOX 34 GRIP

ers

Aktiv medlem
Hejsan,

Mitt första inlägg här och jag har försökt att söka efter svaret men inte hittat så jag får helt enkelt fråga :)

Skall serva min Fox 34 gaffel på min 2018 Spark. Enligt Fox skall det vara 25cc 20wt i luft benet och 40cc 5wt i dämparbenet, inga konstigheter.

Jag antar då eftersom jag byter packbox och skumringen så skall skumringen till resp ben blöt läggas i resp olja, dvs luftringen i 20wt och dämparbenet i 5wt?

Alla guider på nätet verkar visa att dessa alltid ligger i samma oljebad därför min fråga.

Förstår ni hur jag menar? :)

Någon som har andrar tips om denna procedur? Har bara gjort lower leg service på min Pike tidigare och det vara relativt enkelt.

Mvh Anders

Senast ändrad:

Doctor C

Medlem
Hej!

Ja, lägg dem i olika oljor. Om du inte orkar göra detta så skulle jag välja att lägga bägge i 5wt. Det är denna olja som dämparen (open bath) använder och den borde vara mer känslig för blandning av oljor med olika egenskaper och viskositet än det andra benen där oljan enbart är till för smörjning.

Edit: Är tydligen fel. 20wt skall skumringarna ha oavsett olja i gaffelbenet.

Senast ändrad:

ers

Aktiv medlem
Hej,

Tack, som jag misstänkte då. Tack för snabbt svar! Har du kanske tips på hur man får i packboxarna utan anpassade verktyg?

Sixten Fors

Aktiv medlem
Har inte läst din manual, men jag förmodar att det är samma princip i din gaffel som i "alla" andra gafflar.

Oljan inuti dämparkretsen är lättflytande 5wt, den pressas genom hål eller mellan stålbrickor för att bromsa fjädringsrörelser upp/ner. Denna olja finns alltså inuti höger innerben och fylls på uppifrån när man tagit av höger top cap. Mängden olja är viktigt då det påverkar funktionen av dämparen. Denna olja finns inte utanför högerbenets slutna dämparkrets.

Oljan i båda underbenen är mer trögflytande 20wt smörjer samma sak, innerbenens rörelse relativt ytter/underbenen och båda skumringarna som har till uppgift att vara en depå av smörjolja när innerbenen passerar. Mängden olja är inte direkt kritiskt, den smörjer bara benen och har inget med fjädring eller dämpning att göra. Alltså, bada båda skumringarna i 20wt.

Sixten Fors

Aktiv medlem
Lower leg service. Vid 2:50 berättar Fox-teknikern att de använder exakt samma 20wt olja i ALLA gafflar, båda benen såklart.

skier

Aktiv medlem
jag hade litat på Fox....

Grip är väl en slags halvöppen krets så den återcirkulerar samma olja som finns i ytterbenet?

ers

Aktiv medlem
Ja, det borde finnas någon anledning till att det är olika oljor i benen...

skier sa:
jag hade litat på Fox....

Grip är väl en slags halvöppen krets så den återcirkulerar samma olja som finns i ytterbenet?

roskai

Aktiv medlem
Jag föreslår att du skriver in koden som finns på din gaffel på hemsidan ridefox så får du nog svar på frågorna. BÖR även finns någon form av servicemanual där :)

Doctor C

Medlem
Sixten Fors sa:
Oljan i båda underbenen är mer trögflytande 20wt smörjer samma sak, innerbenens rörelse relativt ytter/underbenen och båda skumringarna som har till uppgift att vara en depå av smörjolja när innerbenen passerar. Mängden olja är inte direkt kritiskt, den smörjer bara benen och har inget med fjädring eller dämpning att göra. Alltså, bada båda skumringarna i 20wt.
Du har fel. Det är inte samma olja i underbenen på en gaffel med GRIP-dämpare.

Doctor C

Medlem
Där har vi svaret på den ursprungliga frågan.
ers: Kör 20wt i skumringarna. Jag återkommer med en rapport hur det funkar med 5wt. Troligtvis ingen större skillnad.

ers

Aktiv medlem
Får tyvärr inte upp något gällande service på gaffel utom oljevolymer som jag länkade till ovan.

roskai sa:
Jag föreslår att du skriver in koden som finns på din gaffel på hemsidan ridefox så får du nog svar på frågorna. BÖR även finns någon form av servicemanual där :)

ers

Aktiv medlem
Men om skumringarna har 20wt och ena gaffelbenet 5wt, är det inte 2 olika vistositeter i samma ben då?

Doctor C sa:
Där har vi svaret på den ursprungliga frågan.
ers: Kör 20wt i skumringarna. Jag återkommer med en rapport hur det funkar med 5wt. Troligtvis ingen större skillnad.

Doctor C

Medlem
Jo. Men enligt Teknologie Doktor i tribologi i klippet som Sixten länkade till senast kommer oljorna aldrig att blandas.

Jag tycker att det verkar konstigt men om nu tillverkaren säger att det ska vara så är det bäst att följa rekommendation tycker jag. Jag har dock inte gjort det. För en vecka sedan stod jag i samma sits som du och valde då 5wt. Får bli 20wt nästa gång, eller?

_Tror_ inte att det är så noga egentligen. Utöver oljan i ringarna kladdar man ju på lite SRAM butter eller motsvarande.

liveforthis

Aktiv medlem
Doctor C sa:
Jo. Men enligt Teknologie Doktor i tribologi i klippet som Sixten länkade till senast kommer oljorna aldrig att blandas.

Jag tycker att det verkar konstigt men om nu tillverkaren säger att det ska vara så är det bäst att följa rekommendation tycker jag. Jag har dock inte gjort det. För en vecka sedan stod jag i samma sits som du och valde då 5wt. Får bli 20wt nästa gång, eller?

_Tror_ inte att det är så noga egentligen. Utöver oljan i ringarna kladdar man ju på lite SRAM butter eller motsvarande.
Fox gafflar med guld olja till skumnringarna så kör man utan fett i dammpackningarna du smetar i gold olja även på dom. Då guld oljan o fett inte trivrs så bra ihop.

Doctor C

Medlem
liveforthis sa:
Fox gafflar med guld olja till skumnringarna så kör man utan fett i dammpackningarna du smetar i gold olja även på dom. Då guld oljan o fett inte trivrs så bra ihop.
Ok. På vilket sätt funkar de inte ihop? Vad kan man förvänta sig för problem?

ers

Aktiv medlem
Sådär, nu är packboxar, skumringar och oljan bytt. Inga större bekymmer förutom att få i packboxarna utan korrekta verktyg. MÅSTE köpa ett riktigt verktyg till detta.

Valde 20wt till bägge ringarna om någon undrar och den har inte exploderat ännu ?

Skall bara skaffa ett bättre fett till styrlagrerna innan jag monterar ihop. Misstänker att remoten kan vara lite knivig att få ihop men får väl läsa lite på Fox hemsida om detta.

Tack för alla svar och engagemang i min tråd ?

/ Anders

Senast ändrad:

Jimel

Aktiv medlem
Jag använde en kryddburk utan lock som verktyg till min pike, kanske funkar på fox också :)

thludde

Ny medlem
Hej! Jag har ytterligare en fråga om det här med oljorna. Står att det ska vara 5Wt teflon infused. Måste det vara teflon i oljan eller kan jag köra med 5 wt olja från annat fabrikat än fox?

Velocipeden

Aktiv medlem
Detta är en intressant fråga.
Vad gör teflonet för nytta och hur mycket skiljer det från vanlig 5w olja?
Finns det mer fakta i frågan?

thludde

Ny medlem
Nä det ska vara just den oljan, dwn ärinte bara för smörjning utan även till dämparkretsen.
Ok, men skadar jag något i gaffeln om jag kör i olja utan teflon nu för att sedan byta till rätt olja så fort jag fått hem den?
Jag skulle göra en underbensservice å plockade ner gaffeln men hade missat att det var två olika oljor som skulle i. Så nu står jag utan cykel i påsk😳.

sdx

Aktiv medlem
Ok, men skadar jag något i gaffeln om jag kör i olja utan teflon nu för att sedan byta till rätt olja så fort jag fått hem den?
Jag skulle göra en underbensservice å plockade ner gaffeln men hade missat att det var två olika oljor som skulle i. Så nu står jag utan cykel i påsk😳.
Behöver en gaffel teflon olja då är konstruktionen kass.
Det går lika bra med en vanlig 5olja i komp/returen med ett högt viskositet index så blir det bra smörjning..
Till yttre smörjning så kör med motor olja eller vad du har.
Jag kommer att köra min fox 34 på vanlig rsp5 olja och supergliss till ytterbenen när det är dax för service och ett par bra p-boxar i lågfriktions klassen.

thludde

Ny medlem
Behöver en gaffel teflon olja då är konstruktionen kass.
Det går lika bra med en vanlig 5olja i komp/returen med ett högt viskositet index så blir det bra smörjning..
Till yttre smörjning så kör med motor olja eller vad du har.
Jag kommer att köra min fox 34 på vanlig rsp5 olja och supergliss till ytterbenen när det är dax för service och ett par bra p-boxar i lågfriktions klassen.
Tack för svar!
Jag har inte plockat ner själva dämpningen utan bara underbenen så då går det bra med vilken 5 WT olja som helst om jag förstår rätt.
Jag kör med FOX dust wipers men har du exempel på andra bra så tar jag tacksamt emot till nästa service!

sdx

Aktiv medlem
Tack för svar!
Jag har inte plockat ner själva dämpningen utan bara underbenen så då går det bra med vilken 5 WT olja som helst om jag förstår rätt.
Jag kör med FOX dust wipers men har du exempel på andra bra så tar jag tacksamt emot till nästa service!
RacingBros Lycan finns 2 modeler av dom .
Underbens servicen skall ha tjockare olja då det är det som smörjer bussningarna i gafflen där rekomnderar fox 20w olja men det går lika bra med gaffelolja 20w borde finnas vid välsorterade mc handlare.

Mback72

Aktiv medlem
Underbens servicen skall ha tjockare olja då det är det som smörjer bussningarna i gafflen där rekomnderar fox 20w olja men det går lika bra med gaffelolja 20w borde finnas vid välsorterade mc handlare.
På dämparsidan ska det vara dämparolja 5wt teflon infused i underbenet på GRIP därför att GRIP är en öppen dämpare som är självluftande, vilket innebär att den trycker ut ev. överskottsolja ner i underbenet. Efter vad jag har läst någonstans kan även oljan i underbenet leta sig in i dämparen igen. Därför ska det vara samma olja. En kompis visste inte bättre och tog 20wt gold i underbenet på dämparsidan på sin GRIP. Den blev i princip stum efter några timmars cykling. Varför den ska ha teflonolja kan jag bara spekulera i men det kan ha att göra med att utöver att sköta dämpningen även ska smörja bussningarna.

mikipedia_

Aktiv medlem
På dämparsidan ska det vara dämparolja 5wt teflon infused i underbenet på GRIP därför att GRIP är en öppen dämpare som är självluftande, vilket innebär att den trycker ut ev. överskottsolja ner i underbenet. Efter vad jag har läst någonstans kan även oljan i underbenet leta sig in i dämparen igen. Därför ska det vara samma olja. En kompis visste inte bättre och tog 20wt gold i underbenet på dämparsidan på sin GRIP. Den blev i princip stum efter några timmars cykling. Varför den ska ha teflonolja kan jag bara spekulera i men det kan ha att göra med att utöver att sköta dämpningen även ska smörja bussningarna.
Precis👍
Har ställt frågan till Fox varför det ska vara tefloninfused, återkommer om jag får något svar på vad den gör😁

thludde

Ny medlem
Tack för förklaringen. Jag har fått tag i 5WT olja (utan teflon) men har inte hällt i något i gaffeln ännu. Har beställt teflonoljan men vet inte när jag får hem den.. Får kanske ställa cykeln ett tag helt enkelt...

Rattnalle

Aktiv medlem
Tack för förklaringen. Jag har fått tag i 5WT olja (utan teflon) men har inte hällt i något i gaffeln ännu. Har beställt teflonoljan men vet inte när jag får hem den.. Får kanske ställa cykeln ett tag helt enkelt...
Värsta som kan hända är att du får byta olja igen när den rätta kommer. Gaffeln kommer inte implodera. Däremot kanske kännas lite annorlunda. Teflonet lär vara där i ett försök att minska på oönskad friktion inuti gaffeln.

johfo

Medlem
jag står oxå och laddar upp för att serva min Fox Float 34 (OEM-variant för en TREK FuelX 8 2018) som det står GRIP på.
Har kommit fram till att jag ska ha 10 ml 20wt i luft-benet och 40 ml 5WT med teflon i dämparbenet.
Hade oxå funderat på det där med om man ska låta skumringarna suga i den olja de badar i eller bara den ena. Men då kör jag oxå 20wt på båda

Men det där med om man ska ha fett eller inte i dammtätningarna...jag hittade det här klippet:
Det verkar vara FOX själva som kletar i fett i tätningarna, även om det är en 40-gaffel i det klippet....
Så frågan känns fortfarande lite öppen - SRAM Butter som jag köpt i tätningarna, eller bara 20wt...vad gäller egentligen?

sdx

Aktiv medlem
jag står oxå och laddar upp för att serva min Fox Float 34 (OEM-variant för en TREK FuelX 8 2018) som det står GRIP på.
Har kommit fram till att jag ska ha 10 ml 20wt i luft-benet och 40 ml 5WT med teflon i dämparbenet.
Hade oxå funderat på det där med om man ska låta skumringarna suga i den olja de badar i eller bara den ena. Men då kör jag oxå 20wt på båda

Men det där med om man ska ha fett eller inte i dammtätningarna...jag hittade det här klippet:
Det verkar vara FOX själva som kletar i fett i tätningarna, även om det är en 40-gaffel i det klippet....
Så frågan känns fortfarande lite öppen - SRAM Butter som jag köpt i tätningarna, eller bara 20wt...vad gäller egentligen?

glitch

Aktiv medlem
7 och 9 mm kråkfötter, var hittar man dem till vettig peng?
Sen sealhead to bullet tool, vilket moment har man det till? Läste nåt om "air spring" - har ju coil i min 36a så om det är på luftsidan behövs ju inte det.

johfo

Medlem
Jo, listan med oljevolymer hade jag hittat
Sen verktyg för att återmontera dämparenheten...men den ska man väl inte plocka ur eller isär för att göra underbenservice...?
Förstår inte syftet med ffa den andra länkningen. Det svarar så vitt jag inte kan se på frågan om man ska ha fett eller 20wt på insidan på dammtätningarna. Vad var det du syftade på och menade?

Mback72

Aktiv medlem
Jo, listan med oljevolymer hade jag hittat
Sen verktyg för att återmontera dämparenheten...men den ska man väl inte plocka ur eller isär för att göra underbenservice...?
Förstår inte syftet med ffa den andra länkningen. Det svarar så vitt jag inte kan se på frågan om man ska ha fett eller 20wt på insidan på dammtätningarna. Vad var det du syftade på och menade?
Såhär gör de på World wide cyclery. Släng i dämmtätningarna i respektive burk också. Inget fett.

Bilagor

Hälsingland

Aktiv medlem
Jag kletar inte med något fett iaf, gaffeln går butter smooth efter service ändå. Jag har fox 36 performance som ska ha wt gold i båda underbenen.

Rätt eller fel? Tja det vet jag inte men det funkar iaf.

Hagman

Aktiv medlem
Värsta som kan hända är att du får byta olja igen när den rätta kommer. Gaffeln kommer inte implodera. Däremot kanske kännas lite annorlunda. Teflonet lär vara där i ett försök att minska på oönskad friktion inuti gaffeln.
Sen vat man ju inte om det även kräver byte av oljan i dämparen. Set släpper ju överflöd genom något hål vid ifpn och suger i sig från retursidan. Har riktigt dålig koll på hur bra olika oljor gifter sig med varandra, och vad brist på teflon gör med dämparen hetsen. För där hamnar ju oljan från underbenet till slut. Det känns bara meckigt.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer