LST sponsrar cykelstig - för den biologiska mångfaldens skull!

KungJulian

Aktiv medlem
Det var lite kul. Nån från Skellefteå som är inblandad?

Det var lite kul. Nån från Skellefteå som är inblandad?
Kul och intressant !

Gissar att snart kommer de som tycker annorlunda in och hälsar på i tråden.

men...

Jag fortsätter med att bygga insektshotell, och nu också cykla på stig, för biologisk mångfald!
Bra att det uppmärksammas och kul att du delade @KungJulian ??

Intressant projekt.

Helt krasst är allt som inte är tall- eller granskogsplantering en ökning av den biologiska mångfalden. Det är i diken, väggrenar, stigar, bäverfällen, beteshagar, ledningsgator osv, som växter som inte faller inom de två ovanstående barrskogsbiotoperna har en chans att växa till sig.

Lite arkeologi men samma ämne så lånar tråden.

Läste en intressant artikel där man i södra Europa sett att i områden med mycket terrängkörning (med vad vi kallar ”Jeep”) haft ett större biologiskt mångfald än i jämförbar orörd skog, både under perioden detta pågått (”rör om bland allt för att skapa nya förutsättningar”) samt efter när spåren växer igen (”plats för andra växter att ta plats”)

Har ju själv sett att gamla överväxta skogsvägar och traktorspår har en annan växtlighet än omgivande skog.

Ger en helt annan bild än den man hör om förstörda spår.

Någon som har fler artiklar i ämnet?

CD98C1A2-CD18-4BBB-AD9E-3A7DBD9B4A6F.jpeg

Lite arkeologi men samma ämne så lånar tråden.

Läste en intressant artikel där man i södra Europa sett att i områden med mycket terrängkörning (med vad vi kallar ”Jeep”) haft ett större biologiskt mångfald än i jämförbar orörd skog, både under perioden detta pågått (”rör om bland allt för att skapa nya förutsättningar”) samt efter när spåren växer igen (”plats för andra växter att ta plats”)

Har ju själv sett att gamla överväxta skogsvägar och traktorspår har en annan växtlighet än omgivande skog.

Ger en helt annan bild än den man hör om förstörda spår.

Någon som har fler artiklar i ämnet?

Visa bilaga 603511

Tjena!

Läste om en mc-endurotävling i Sverige där lokala biologer hade upptäckt samma sak och talade varmt för just den biten. Dom var väl dock lite negativa till att det innebar avgaser och oljud. Men med dom nya el-hojarna så slipper man ju det.

Det är den där artikeln alla som kör cross och enduro på stigar och mitt i skogen förlitar sig på. Vi kan väl säga såhär: Ett år efter novemberkåsan är det svårt att se dom positiva effekterna...

För en massa år sen när vi skulle arrangera mtb-tävling i Ängelholm hade Länsstyrelsen som önskemål att vi inte använde befintliga stigar utan drog upp nya istället, det var för någon slags skalbagge som behövde uppluckrad jord om jag kommer ihåg rätt. Lagom uppluckrat är förmodligen bäst, så novemberkåsan blir kanske lite väl bra :)

Cykling i ledningsgator är ju annars en bra idé, ingen risk att man förstör planteringar och det borde inte komma skogsmaskiner och köra sönder stigarna heller.

Det är den där artikeln alla som kör cross och enduro på stigar och mitt i skogen förlitar sig på. Vi kan väl säga såhär: Ett år efter novemberkåsan är det svårt att se dom positiva effekterna...
Fast är det verkligen det? Att det ser illa ut är en sak, men denna teorin bygger just på att mark och skog förstörs för att kunna ge förutsättningar för djur och växter som annars inte trivs i en ”fin” skog. Även förstörda rötter och ett döende träd skapar andra förutsättningar. Sen kan Novemberkåsan definitivt vara för mycket.

Hittade detta klipp när jag sökte om mer info gällande artikeln från tidningen Extrakt.

Dåligt ljud men textat. Bidöd, betydligt lägre antal insekter, utrotningshotade djur utdöende och närliggande ”steril” växtlighet från naturskyddsområde tar över området sen motorbana läggs ner.

Tycker det är en intressant fråga då den ställer mycket på kant. Tror inte att terrängkörningslagen ska bort, men nyttan i att anlägga nya stigar och ”påverka” skogen ska i mina ögon inte förbises för en estetisk bild av ”perfekt skog”.

Senast ändrad:
Tror inte att terrängkörningslagen ska bort, men nyttan i att anlägga nya stigar och ”påverka” skogen ska i mina ögon inte förbises för en estetisk bild av ”perfekt skog”.
Man bör också ha väldigt klart för sig att i princip ALL skog där cykling är tillåten, är brukad skog. Det är alltså inte någon naturlig skog man "förstör" när man gör nya stigar eller sliter på befintliga. Det gäller också nästan all skog i hela landet, med vissa naturreservat och nationalparker som enda undantag. Så, vad är det man försöker bevara egentligen?

Man bör också ha väldigt klart för sig att i princip ALL skog där cykling är tillåten, är brukad skog. Det är alltså inte någon naturlig skog man "förstör" när man gör nya stigar eller sliter på befintliga. Det gäller också nästan all skog i hela landet, med vissa naturreservat och nationalparker som enda undantag. Så, vad är det man försöker bevara egentligen?
Vandrarnas ensamrätt till naturen såklart...

Kanske inte exakt samma tema men i samma anda. Militärens övningsfält är ofta av mycket hög biologisk mångfald. Dels vill de ha öppen gräsmark vilket gynnar många blommor och fjärilar . De kör ibland med markfordon som luckrar upp och blottlägger bar jord vilket inte heller förekommer så ofta. Samt skjuter och missar ibland målet så träd blir trasiga. Vilket gynnar insekter och i sin tur fåglar. Det är också så att deras mark ofta är avlyst för övningar m.m. så det är inte så mycket folk som rör sig i markerna. Och så kan de inte bebyggas eller avverkas alltför mycket då kan man missa poängen med övningsfältet. En okänd nytta med det militära!

För en massa år sen när vi skulle arrangera mtb-tävling i Ängelholm hade Länsstyrelsen som önskemål att vi inte använde befintliga stigar utan drog upp nya istället, det var för någon slags skalbagge som behövde uppluckrad jord om jag kommer ihåg rätt. Lagom uppluckrat är förmodligen bäst, så novemberkåsan blir kanske lite väl bra :)

Cykling i ledningsgator är ju annars en bra idé, ingen risk att man förstör planteringar och det borde inte komma skogsmaskiner och köra sönder stigarna heller.
Ledningsgator you say... ?

IMG_20230114_133730.jpg

All forskning visar att användning av naturen (motocross / enduro / cykling / jeepsafari etc.) bidrar till en ökad biologisk mångfald. Tyvärr har vi för många sönderskolade miljömuppar* i kommun och landsting som tror att odlad skog är det finaste som finns. Sedan undrar de varför EU inte klassar svenskt skogsbruk som hållbart. Tyvärr blir de sällan glada när de hänvisar till artrikedom och sedan får forskningen förklarad för sig. Allt som oftast är de fast i sina värderingar och "vet" att allt utom vandring är negativt.

Gällande Novemberkåsan så är det ett extremfall där man aktivt söker upp svåra förhållanden. Normala permanenta enduroslingor underhålls och stängs när det är för blött (annars blir det för mycket jobb med återställning). Vill vi rädda bin, skalbaggar, hackspettar och andra arter som inte främjas av svensk skogspolitik så är det mer aktiviteter i skogen av alla slag vi behöver.

* Innan jag kom på bättre tankar lade jag ett par års studier på att bli just miljö- och hälsoskyddsinspektör. Det var inget fel på studierna men när professorer och studenter var lika ideologiskt skadade i sina slutsatser så liknande det mer en sekt än ett masterprogram.

Kanske inte exakt samma tema men i samma anda. Militärens övningsfält är ofta av mycket hög biologisk mångfald. Dels vill de ha öppen gräsmark vilket gynnar många blommor och fjärilar . De kör ibland med markfordon som luckrar upp och blottlägger bar jord vilket inte heller förekommer så ofta. Samt skjuter och missar ibland målet så träd blir trasiga. Vilket gynnar insekter och i sin tur fåglar. Det är också så att deras mark ofta är avlyst för övningar m.m. så det är inte så mycket folk som rör sig i markerna. Och så kan de inte bebyggas eller avverkas alltför mycket då kan man missa poängen med övningsfältet. En okänd nytta med det militära!
Nyttan är att övningsfälten används som stora betesmarker som inte får exploateras. Den militära verksamheten i sig gör knappast någon miljönytta.

Biologisk mångfald är för övrigt ett dåligt argument för en verksamhet om det inte preciseras precis vad som åsyftas, en ökad biologisk mångfald innebär inte automatiskt att verksamheten är positiv ur miljösynpunkt.

Senast ändrad:
Så körning av bla bandvagnar gör det alltså inte?
Väldigt tveksamt om det tillför något direkt positivt eftersom områdena ändå betas ganska intensivt. Betesdjuren däremot har mycket stor betydelse, sen beror det såklart på vilken typ av miljö man önskar men åtminstone jag ser ett stort värde i dessa betade kulturmarker och det finns en lång rad arter som gynnas av dem.

Väldigt tveksamt om det tillför något direkt positivt eftersom områdena ändå betas ganska intensivt.
Har varit på studiebesök på Lunds universitets forskningsstation vid Revinge hed. Där studerades bland annat just detta och jag är ganska säker på att de forskarna inte skulle hålla med dig. Men det gäller ju inte per automatik överallt. Det måste ju finnas rätt förutsättningar också.
Slitage och störningar kan absolut ge vissa arter en chans att etablera sig som dom inte haft annars men det gäller då att störningen inte är konstant. På fel ställe kan det dessutom bli tvärtom, kan tänka mig att det gäller i fjällvärlden tex. (Kan inte fjällbiologi speciellt bra så jag kan ha fel...).

Har varit på studiebesök på Lunds universitets forskningsstation vid Revinge hed. Där studerades bland annat just detta och jag är ganska säker på att de forskarna inte skulle hålla med dig. Men det gäller ju inte per automatik överallt. Det måste ju finnas rätt förutsättningar också.
Slitage och störningar kan absolut ge vissa arter en chans att etablera sig som dom inte haft annars men det gäller då att störningen inte är konstant. På fel ställe kan det dessutom bli tvärtom, kan tänka mig att det gäller i fjällvärlden tex. (Kan inte fjällbiologi speciellt bra så jag kan ha fel...).
Jag är där relativt ofta, och visst är det så att sönderkörd mark kan gynna vissa arter, precis som all annan jordbearbetning men fältet betas av ett tusental kor som skapar förutsättningar för samma arter som gynnas av bandvagnsspår och bandvagnarna stör en hel del också så om de sammantaget är plus eller minus kan diskuteras.

Skulle vara jättemysigt att ha vilda betande kor i skogen men jag antar att dom sönderavlade korna som vi har idag snarare är produkter än djur och hade troligtvis inte klarat sig utan människor som bestämmer över hur dom ska leva och dö.

Sen äter ju djur i regel mest på ytan och gräver inte upp jorden (förutom bland annat vildsvin) och det verkar vara en viktig faktor om man läser rapporterna.

Vet inte om det är en slump att jag brukar hitta kantareller i gamla traktorspår och där vildsvin bökat (där vi aldrig sett kantareller tidigare).

Senast ändrad:
Biologisk mångfald är för övrigt ett dåligt argument för en verksamhet om det inte preciseras precis vad som åsyftas, en ökad biologisk mångfald innebär inte automatiskt att verksamheten är positiv ur miljösynpunkt.
Ge gärna exempel där biologisk mångfald (förutom artinvasion, som temporärt ökar men på sikt minskar mångfalden) är negativt?

Ge gärna exempel där biologisk mångfald (förutom artinvasion, som temporärt ökar men på sikt minskar mångfalden) är negativt?
Vet inte om @aben menade att det finns fler miljöaspekter än biologisk mångfald. Men mitt svar skulle vara att biologisk mångfald är inte samma sak som antal arter på en given plats. Om exempelvis om klimatet blir varmare sprider sig sydliga arter till fjällen och vi får fler arter där. Även om ett par fjällarter dör ut. Så högre artrikedom, men mindre biologisk mångfald. Kan iof kallas invasion...

En annan variant är väl att cyklisterna, bandvagnarna etc påverkar markvegetationen positivt, men skrämmer däggdjur och stör fåglarnas häckning.

Jag är där relativt ofta, och visst är det så att sönderkörd mark kan gynna vissa arter, precis som all annan jordbearbetning men fältet betas av ett tusental kor som skapar förutsättningar för samma arter som gynnas av bandvagnsspår och bandvagnarna stör en hel del också så om de sammantaget är plus eller minus kan diskuteras.
Så är det nog, betet är nog den viktigaste förutsättningen där. Tror nog att man har rätt bra koll på om det är plus eller minus för störningar då området är väl studerat.
Som sagt så krävs rätt förutsättningar. Jämför man med till exempel ett annat övningsfält, Ränneslätt i Eksjö, så är det ju helt annorlunda där. Inget omfattande bete och en helt annan naturtyp.

All forskning visar att användning av naturen (motocross / enduro / cykling / jeepsafari etc.) bidrar till en ökad biologisk mångfald. Tyvärr har vi för många sönderskolade miljömuppar* i kommun och landsting som tror att odlad skog är det finaste som finns. Sedan undrar de varför EU inte klassar svenskt skogsbruk som hållbart. Tyvärr blir de sällan glada när de hänvisar till artrikedom och sedan får forskningen förklarad för sig. Allt som oftast är de fast i sina värderingar och "vet" att allt utom vandring är negativt.

Gällande Novemberkåsan så är det ett extremfall där man aktivt söker upp svåra förhållanden. Normala permanenta enduroslingor underhålls och stängs när det är för blött (annars blir det för mycket jobb med återställning). Vill vi rädda bin, skalbaggar, hackspettar och andra arter som inte främjas av svensk skogspolitik så är det mer aktiviteter i skogen av alla slag vi behöver.

* Innan jag kom på bättre tankar lade jag ett par års studier på att bli just miljö- och hälsoskyddsinspektör. Det var inget fel på studierna men när professorer och studenter var lika ideologiskt skadade i sina slutsatser så liknande det mer en sekt än ett masterprogram.
Nu är det ett tag sedan. Men när jag var aktiv i miljörörelsen, så var odlad skog inte direkt nåt som man hyllade. Och att skogen skulle användas för rekreation var en självklarhet. Lustiga samtal med tyskar som tyckte man skulle stängsla in saker för att skydda dom.
Det brukade bjudas in till nån fotboll på nån udda strand för att slita maximalt på den. För det gynnade nån ovanlig insekt.
Så är de du menar de som köpt det som skogsbolagen säger?

Här är en artikel om öppna sandytor på Revingehed. Det räcker inte med Enduro, bandvagnar och annat som river upp, man gör det med grävskopor också.
Sandlife

Nu är det ett tag sedan. Men när jag var aktiv i miljörörelsen, så var odlad skog inte direkt nåt som man hyllade. Och att skogen skulle användas för rekreation var en självklarhet. Lustiga samtal med tyskar som tyckte man skulle stängsla in saker för att skydda dom.
Det brukade bjudas in till nån fotboll på nån udda strand för att slita maximalt på den. För det gynnade nån ovanlig insekt.
Så är de du menar de som köpt det som skogsbolagen säger?
I all dialog jag haft med kommun och länsstyrelse (aktiv i motocrossklubb) så får vi höra att vi är negativa för den biologiska mångfalden. När vi visar forskning på motsatsen så ignoreras den eller så kommer absurda kommentarer som att "lavar på träd kan ta skada om en förare ramlar". Det är primärt beslutsfattare jag kritiserar, miljöorganisationer brukar vara något mer nyanserade.

nu är ju stigar i just ledningsgator fantastiskt underhållskrävande. sly, gräs och trädskott nyttjar ljuset och får det att på sommaren växa igen ofta totalt, närmast innan man hunnit säga semsteruppehåll.

stigar mår bäst i åtminstone halvtät skog i lite högt och torrt läge, med maniskt undvikande av sanka områden.

det finns en lång svensk tradition av klåfingriga spänger, där man enkelt kunde dra om stigen lite åt sidan till ett lämpligare läge. den gamla växer igen helt på två-tre säsonger.

I all dialog jag haft med kommun och länsstyrelse (aktiv i motocrossklubb) så får vi höra att vi är negativa för den biologiska mångfalden. När vi visar forskning på motsatsen så ignoreras den eller så kommer absurda kommentarer som att "lavar på träd kan ta skada om en förare ramlar". Det är primärt beslutsfattare jag kritiserar, miljöorganisationer brukar vara något mer nyanserade.
Det är bara en undanflykt. Det är ljudet som är den verkliga anledningen skulle jag tro. Eller så är dom lata.
Men saker som låter, drar alltid på sig klagomål. Att använda den biologiska mångfalden som ursäkt är korkat. Om det nu inte är nåt väldigt känsligt område. Men det har jag svårt att tro. Jag gillar också motorsport. Så här skrev jag för många år sedan http://frimotorsport.blogspot.com/2010/05/bullerproblemet.htm

Här är en artikel om öppna sandytor på Revingehed. Det räcker inte med Enduro, bandvagnar och annat som river upp, man gör det med grävskopor också.
Sandlife
Jo, det här projektet Sandlife känner jag till, de har härjat runt på ett antal platser i södra Sverige, Sandhammaren är en av de värst drabbade.

Tillbaka
Topp