Luft minskar i däcken

Marcus01

Ny medlem
Luft minskar i däcken
Nu är det så att jag har bytt däck som är mer anpassat till vintern (däcken är helt nya), jag gjorde detta igår och cyklade utan problem. Men nu idag efter min cykeltur märkte jag att luft hade minskat i däcken.

I famdäcket hade jag pumpat i 2.2 bar och i bakdäcket 2.5 bar. I framdäcket var det nu 1.85 bar och i bakdäcket var det 2.2 bar vilket visar att det minskat luft i båda däcken.

Nu kommer jag till mina frågor:

Är det pågrund av kylan som däcken släpper ut luft?

Kan jag ha varit så klumpig att jag har klämt båda slangarna vid bytet?
(Använder däckavtagare i plast)

Känns långsökt att jag ska ha klämt BÅDA slangarna vid ett tillfälle.

Tacksam för svar :)

Luft minskar i däcken
Luft krymper när den blir kall så pumpade du i varmluft så blir det ju lägre tryck när luften blir vinterkall.

[edit:Sen kan ju nya däck töja sig och då sjunker ju trycket.]

Senast ändrad:
Luft minskar i däcken
Det, eller så har du slangar från Kenda. :)
Du kan också kolla att ventilkäglan inte sitter löst, om dina slangar har löstagbar sådan.

frid!

Luft minskar i däcken
Alltså just Kenda har jag haft otur med. Haft fyra slangar å alla behövde "toppas" inför varje tur.
Problemet försvann när jag bytte till Schwalbe.

Precis som Martinmat skriver så är det skillnad mellan kalla å varma däck.
Så ska det vara rättvisande behöver du se till att däcken har samma temperatur.

frid!

Senast ändrad:
Luft minskar i däcken
Miracle sa:
Precis som Martinmat skriver så är det stor skillnad mellan kalla å varma däck.

Jag skulle gärna se en förklaring till det, eftersom det inte stämmer alls med allmänna gaslagen. Skillnaden i tryck är sjukt liten när man går från rumstemperatur till noll grader, till exempel.

Luft minskar i däcken
Jag har inte funderat påt förut, för jag har inte märkt nå av ett, förrän på Fatbiken, för där är effekten tydlig!

frid!

Luft minskar i däcken
Jag får det till att ett däck (29x2.3") tappar från 2.2 till ca. 2.05 bar vid en temperaturminskning från 20 till 0 grader C.

(Reserverar mig för felräkning då det var ett tag sedan jag höll på med fysik)

Luft minskar i däcken
Makten sa:
Miracle sa:

Jag skulle gärna se en förklaring till det, eftersom det inte stämmer alls med allmänna gaslagen. Skillnaden i tryck är sjukt liten när man går från rumstemperatur till noll grader, till exempel.

Troligen feltänk eller felräkning? Det behöver redas ut!

Empiriskt märker jag det tydligt.

Tex blev det en helvetisk smäll när jag tog in cykelvagnen med i kylan skapligt hårdpumpade däck i värmen i trapphuset. Tio minuter och PANG!

Omvänt, pendlarhoj förvarad och pumpad i varmt pannrum ställs ut i. Från typ välpumpad till halvpaff på två dagar. Normalt går det många veckor mellan pumpningar.

Hur kan det vara så? :)

Luft minskar i däcken
Makten sa:
Miracle sa:

Per 10 grader C i skillnad så sjunker lufttrycket med rätt nära 0,1 bar. Typ från plus 20 till minus 10 skiljer det 0,3 bar. Det står bland annat på Nokians hemsida samt blev framräknat att det "stämde" av någon kontorist här på happy typ i våras.

Jag har kollat med min digitala däcktrycksmätare och det verkar stämma rätt bra. Oklart hur mycket varmare ett däck blir av själva cyklingen då såklart.

Luft minskar i däcken
NickPick sa:
Makten sa:
Miracle sa:
Per 10 grader C i skillnad så sjunker lufttrycket med rätt nära 0,1 bar. Typ från plus 20 till minus 10 skiljer det 0,3 bar. Det står bland annat på Nokians hemsida samt blev framräknat att det "stämde" av någon kontorist här på happy typ i våras.
Jag har kollat med min digitala däcktrycksmätare och det verkar stämma rätt bra. Oklart hur mycket varmare ett däck blir av själva cyklingen då såklart.
Annars så kan man ju förkorta bort så att det bara blir P2=P1/Tp1*Tp2 kvar och då behövs ingen kontorist.
Men man ska ju ta hänsyn till att temperaturen stiger när när luften komprimeras från 0,1MPa till 0,35MPa
Men i princip så borde allt stämma om han pumpar vid 15C och det är nollgradigt för bakdäcket och mins femton för framdäcket.
Är det ett problem så får man väl antingen HTFU och trampa på lite så däcket blir varmt eller oxå pumpa i lite mer luft.

Men sjunker trycket även till nästa dag så läcker slangen (även Kenda har olika tjocka som läcker olika fort, men man (jag) träffar sällan på tunna lätta från Schwalbe) och man kan skita i att matamatisera ner sig i rempetaturer och lasgagar eller vad det nu heter...

Luft minskar i däcken
emmer sa:
NickPick sa:
Makten sa:
Miracle sa:
Annars så kan man ju förkorta bort så att det bara blir P2=P1/Tp1*Tp2 kvar och då behövs ingen kontorist.
Men man ska ju ta hänsyn till att temperaturen stiger när när luften komprimeras från 0,1MPa till 0,35MPa
Men i princip så borde allt stämma om han pumpar vid 15C och det är nollgradigt för bakdäcket och mins femton för framdäcket.
Är det ett problem så får man väl antingen HTFU och trampa på lite så däcket blir varmt eller oxå pumpa i lite mer luft.

Men sjunker trycket även till nästa dag så läcker slangen (även Kenda har olika tjocka som läcker olika fort, men man (jag) träffar sällan på tunna lätta från Schwalbe) och man kan skita i att matamatisera ner sig i rempetaturer och lasgagar eller vad det nu heter...

Eller ännu enklare... och utan att komma ihåg mer än att T (tempen) ej skall kvadreras eller ngt annat krångligt i den där lagen och om T sjunker x-procent i Kelvin så sjunker P (trycket) lika mkt.

Tankar från sofflocket - kommer inte ens ihåg formeln (skäms)

Tillbaka
Topp