Lufta en skivbroms utan spruta

User01

Ny medlem
Om jag inte har missförstått det hela nu..

..men visst borde jag kunna sätta på en slang på bromsens nippel och släppa ur oljan samtidigt som jag fyller på med ny olja i tråget uppe på styret? Reglerar jag bara utflödet tillräckligt så borde det inte vara något problem att samtidigt fylla på tråget. Jag har slang och en smidig behåller för den nya oljan.

Eller måste jag tömma ur och trycka oljan uppåt med spruta tills tråget är fyllt?

Läste igenom denna guide och insåg att sprutorna enbart gjorde att det gick lite mer kontrollerat.
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1056159

/G

Jag tror inte du kommer ångra att ha okej verktyg när du börjar mecka. Jag köpte en schysst kit för ca 100 kr med frakt från eBay.

Visst borde du kunna lufta bromsarna på samma sätt som man gör på bilar. Problemet blir väl mest att fylla på så att du inte trycker in luft från handtaget och samtidigt stänga av utflödet vid oket, när du släpper tillbaka handtaget. Man kan behöva fler händer än två. ;)

Vissa handtag kräver också en nipper för att fylla på olja vid handtaget och alla bromsok har inte en enkelt avstängningsbart utflöde.

Jag har luftat min Magura Marta på det sättet man då hade jag bara en insexskruv vid oket. Då virade jag in oket i hushållspapper och tryckte lite på handtaget och släppte samtidigt på insexskruven så att det sipprade ut olja i pappret.
Men det fungerade bästa vid mindre luftningar då det blir mycket olja i pappret.

Tillbaka
Topp